انرژی

ارزش اجتماعی آب ۱۰ هزار تومان در هر مترمکعب است

رئیس سابق کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی : ارزش اجتماعی آب در کشور ما برای هرمترمکعب ۱۰ هزار تومان است نه یکهزار تومانی که آنرا به مردم برای شرب می فروشیم و نه ۵۰۰ تومانی که به کشاورز آب را می فروشیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سعید نی ریزی رئیس سابق کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب تهران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: در ایران بیشتر از ظرفیت اکولوژیک کشور، اراضی آبی را توسعه دادیم، ما کشوری هستیم که بیش از ۷ میلیون هکتار بیشتر نمی توانیم زراعت آبی داشته باشیم به شرطی که این ۷ میلیون هکتار هم ۵۰ تا ۶۰ درصد آن زراعت کم آب بر باشد.

وی افزود: ما هم توسعه سطح کشت را بیش از ظرفیت انجام داده ایم و هم الگوی کشت را رعایت نکرده ایم، مثلا قرار نبود ما در بسیاری از نقاط کشور که اکنون برنج می کاریم، کشت برنج داشته باشیم، در حالی که این نقاط، نقاط کم آب هستند و کشت برنج در آنها مزیت ندارد.

همچنین بخوانید

این کارشناس باسابقه صنعت آب با اشاره به اینکه در یک دوره پرآبی تمام توسعه بر اساس پرآبی جهت گرفت، گفت: حاصل این رویکرد این شد که اکنون بیش از ۸ تا ۱۰ میلیارد مترمکعب از منابع زیر زمینی را بیشتر از ظرفیت برداشت کرده ایم.

رئیس سابق کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی در خصوص مشکلات ایجاد شده در بخش مدیریت منابع آب ایران گفت: مشکل اصلی ما سدسازی نیست، بلکه توسعه فراتر از ظرفیت های اکولوژیک کشور بوده و اگر بخواهیم به یک جریان پایدار برسیم باید این روند طی شده را برگردیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم این روند را بازگردیم، معضلی که پیش می آید در خصوص سرمایه گذاری هایی که مردم کرده اند و اشتغال زایی صورت گرفته است که باید به این سوال پاسخ دهیم که اینها چه می شود.

نی ریزی اذعان داشت: باید فکر کنیم که چگونه می توانیم به تدریج این آب را در جاهایی که کشاورزی سوددهی کمی دارد، از بخش کشاورزی به بخش صنعت منتقل کنیم.

وی افزود: در این خصوص باید بازار آب ایجاد شود تا کشاورزان بتوانند با رغبت آب در اختیار خود را به صنعت بفروشند.

این کارشناس صنعت آب با بیان اینکه هر مترمکعب آب در صنعت می تواند ۱۵ تا ۲۰ برابر کشاورزی اشتغال زایی کند، گفت: می توانیم بگوییم ارزش اجتماعی آب در کشور ما برای هرمترمکعب ۱۰ هزار تومان است نه یکهزار تومانی که آنرا به مردم برای شرب می فروشیم و نه ۵۰۰ تومانی که به کشاورز آب را می فروشیم.

وی ادامه داد: می توانیم در نقاطی از کشور که کشاورزی توجیه کمتری دارد، به کشاورز بگوییم به جای مصرف آب و کشت محصولات آب بر، آب در اختیار خود را به قیمت ۵۰۰۰ تومان در هر مترمکعب به بخش صنعت بفروشد، در این صورت برای یک هکتار که ۵ هزار مترمکعب در سال مصرف آب دارد، ۲۵ میلیون تومان درآمد برای کشاورز از محل فروش آب خواهد بود که در این صورت هم آب در کشتِ بدون توجیه صرف نمی شود، هم در صنعت صرف خواهد شد و هم برای کشاورز درآمدزایی دارد.

منبع
مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا