امور زیربناییراه و ساختمان

پیشرفت فیزیکی ۹۱ درصدی قطعه یک آزادراه شمال/ پیش بینی اتمام عملیات اجرایی قطعه دو تا سال ۱۴۰۰

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر پیشرفت فیزیکی قطعه یک آزادراه تهران – شمال به ۹۱ درصد رسیده است، گفت: پیش بینی می‌شود عملیات اجرایی قطعه دو تا سال ۱۴۰۰ به اتمام برسد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، خیراله خادمی در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم اتمام عملیات حفاری تونل شرقی البرز با اشاره به بازگشایی این تونل اظهار داشت: تونل البرز در حال حاضر بلندترین تونل کشور محسوب می‌شود تونل امامزاده هاشم ۳۳۰۰ متر طول دارد و طول تونل تالون ۵۰۰۰ متر است اما طول تونل البرز به ۶۴۰۰ متر می‌رسد و به عنوان بلندترین تونل رکوردزنی دارد.

وی ادامه د اد: با ایجاد این تونل پیچ‌های بالای ۲۴۰۰ متر حذف می‌شود و به راحتی مسافران در طول چند دقیقه به آن سوی تونل که استان مازندران است، می‌رسند.

وی با اشاره به توان مهندسی و دقت بالای مهندسان ایرانی گفت: امروز که ۴۰۰۰ متر تونل از یک طرف و ۲۴۰۰ متر تونل از طرف دیگر بازگشایی و به همدیگر وصل شدند دیدیم که حتی تفاوت یکسان هم با یکدیگر نداشتند.

وی ادامه داد: در ۳۲ کیلومتر مسیر منطقه  حدود ۳۲ کیلومتر تونل رفت و برگشت وجود دارد که در حال ساخت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر پیشرفت فیزیکی منطقه یک آزادراه تهران – شمال ۹۱ درصد است گفت:‌ میزان پیشرفت فیزیکی رویه بتنی در این منطقه به ۵۰ درصد رسیده است و تا پایان سال روسازی رویه بتنی در این منطقه به اتمام می‌رسد

وی ادامه داد: منطقه دو ۲۲ کیلومتر طول دارد که در حال حاضر پیشرفت فیزیکی آن ۱۲ درصد است از آنجا که بخشی از تونل البرز در منطقه دو هم قرار دارد با احتساب آن پیشرفت فیزیکی منطقه دو به ۲۳ درصد می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره زمان افتتاح قطعه یک آزادراه تهران – شمال گفت:‌ از لحاظ سازه‌ای عملیات منطقه یک تا پایان سال به اتمام می‌رسد البته باید ۱۲۰۰ متر کابل‌گذاری برای سیستم روشنایی و جت فن‌ها انجام شود. موضوع مهم در افتتاح قطعه یک آزادراه تهران – شمال بحث ایمنی است که باید بتوانیم کنترل ترافیک را انجام دهیم. قرار بر این است که پس از اتمام قطعه یک این مسیر به جاده موجود وصل شود اگر مسائل ایمنی رعایت نشود امکان مدیریت ترافیک را نخواهیم داشت. و ترافیک بیش از گذشته افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: همزمان با حفاری لاینینگ تونل شرقی البرز هم انجام شده است و تا پایان سال لاینینگ تونل شرقی هم به اتمام می‌رسد.

وی درباره تونل غربی البرز گفت: بنیاد مستضعفان عملیات خرید TBM برای حفاری را انجام داده است اما با توجه به مشکلاتی که پیش آمده امکان اینکه تحویل با تاخیر باشد وجود دارد و باید ببینیم که این دستگاه را به ما تحویل می‌دهند یا خیر و باید تصمیم بگیریم حفاری را با TBM انجام دهیم یا اینکه به صورت سنتی انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مدت زمان حفاری تونل غربی البرز گفت: مدت زمان حفاری با TBM 3.5 تا ۴ سال است اما به روش سنتی یک سال دیگر هم به این مدت زمان اضافه می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه عملیات قطعه دو آزادراه تهران – شمال چه زمانی به اتمام می‌رسد گفت: پیش‌بینی‌های ما این است که تا ۱۴۰۰ عملیات اجرایی در این منطقه به اتمام برسد.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا