امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

قیمت عسل با هزینه های تولید همخوانی ندارد

یک فعال در حوزه صنعت زنبورداری از استان اردبیل گفت: در حال حاضر قیمت عسل متناسب با هزینه های تولید نیست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسین پوربایرامیان در برنامه «روستای ما» رادیو اقتصاد افزود: زنبورداران امروز با مشکلات و چالش های عدیده ای از قبیل قیمت بالا و دلبخواهی شکر، نبود دارو جهت مبارزه با بیمارهای زنبورعسل، کوچ زنبورعسل به مناطق ییلاقی و قشلاقی و مواردی از این دست مواجه هستند.

وی ضمن اشاره به مشکل کمبود و قیمت بالای شکر در استان اردبیل اظهار داشت: طی سال های اخیر زنبورداران به دلیل گرمی و خشکسالی بیش از اندازه و کمبود منابع تولید گرده گل و گیاه در طبیعت مجبورند برای تغذیه زنبورها از شکر استفاده کنند.

این فعال در حوزه زنبورداری گفت: تامین شکر با قیمت مناسب از جمله مشکلات اصلی امروز زنبورداران در استان اردبیل است.

وی افزود: شکر امروز ضمن گرانی به قیمت دلبخواهی به زنبورداران عرضه می شود که شرایط خرید به هیچ وجه برای فعالان در این حوزه فراهم نیست.

پوربایرامیان نبود داروهای مناسب برای مبارزه با بیماری های زنبورعسل را از دیگر مشکلات زنبورداران برشمرد و اظهارداشت: متاسفانه بیشتر داروها تقلبی و کمتر داروهای با کیفیت در اختیار زنبورداران قرار می گیرد.

وی ضمن اشاره به وجود دو بیماری مهم وخطرناک زنبورعسل مانند «نوزما» و «واروا» گفت: داروهای مورد مصرف جزء افزایش هزینه تولید هیچ تاثیری در کنترل بیمارهای زنبورعسل ندارد.

این فعال در حوزه زنبورداری واردات شهدهای قلابی را از دیگر مشکلات زنبورداران استان اردبیل عنوان کرد و افزود: این شهدها به نام عسل طبیعی اردبیل در بازار عرضه می شود.

وی تصریح کرد: شهدهای تقلبی ضمن کسادی بازار موجب کاهش قیمت عسل و درآمد زایی زنبورداران شده است.

پوربایرامیان گفت: متاسفانه هیچ گونه نظارتی به خصوص از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص عرضه عسل های تقلبی در استان صورت نمی گیرد.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر بازار فروش عسل مناسب نیست و عسل تولیدی بیشتر روی دست زنبورداران می ماند.

این فعال در حوزه زنبورداری تصریح کرد: مشکلات مربوط به زنبورداران منطقه بارها در قالب نامه نگاری و حضوری به متولیان امر منعکس ولی تاکنون اقدام خاصی در راستای رفع مشکلات مزبور انجام نشده است.

وی در ادامه اظهارداشت: روستای شمس آباد یکی از روستاهای بخش سبلان از توابع شهرستان سرعین است.

پوربایرامیان گفت: این روستا در ۱۲ کیلومتری اردبیل واقع شده و دارای ۳۵۰ خانوار جمعیت است.

وی افزود: شغل اصلی مردمان این روستا کشاورزی، دامداری و زنبورداری است.

این فعال در حوزه زنبورداری با بیان اینکه اردبیل قطب زنبورداری در کشور است، یادآورشد: هم اکنون شش هزار نفر عضو اتحادیه تعاونی زنبورداران این استان هستند.

برنامه «روستای ما» کاری از شبکه رادیویی اقتصاد است روز های زوج هفته یعنی شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۱۸.۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه با هدف هویت بخشی به زندگی روستایی و رونق اقتصادی روستاها در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می گیرد علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا