انرژی

آقای عربستان، دقت کن!

عربستان که مدت‌هاست برای خوش خدمتی به آمریکا به عهد و پیمان سازمان ۶۰ ساله اوپک پشت پا زده و در نحوه تولید نفت غلام حلقه به گوش آمریکا شده است حتی با شنیدن توهین و تحقیر از سوی رییس جمهور آمریکا هم دست از امتیاز دادن به آمریکا برنداشته است و درحالی که هنوز یک هفته‌ از توهین آشکار ترامپ به عربستان نگذشته است، ولیعهد عربستان روز گذشته اعلام کرد در ازای خروج هر بشکه نفت ایران، دو بشکه صادر می‌کنیم!

به گزارش آرمان اقتصادی، نفت که همیشه در صحنه تعاملات سیاسی بازیگر نقش اصلی بوده است این بار هم با خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم های مجدد علیه ایران دستاویزی برای آمریکا و عربستان شده تا با نقش های مورد پسند خود این بازیگر را حرکت دهند. نشانه‌های خیانت عربستان به پیمان ۶۰ ساله اوپک از ماه‌ها قبل با تن دادن به خواسته‌های نفتی آمریکا و افزایش تولید بیش از حد معمول به چشم می‌خورد.

در این راستا، دولت آمریکا چندی پیش به طور غیررسمی از عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان اوپک درخواست کرد تولیدشان را افزایش دهند اما به رقم مشخصی اشاره نکرد. استیون منوچین – وزیر خزانه داری آمریکا – هشتم ماه مه، همزمان با اعلام تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته ای بین المللی با ایران و وضع مجدد تحریمها علیه تهران، اظهار کرده بود که برخی از کشورها مایل هستند تولید نفتشان را برای جبران کاهش احتمالی عرضه به بازار جهانی افزایش دهند.

از سوی دیگر خالد فالح، وزیر صنعت، معدن و انرژی عربستان در آن زمان گفت: در واکنش به احتمال کاهش حجم نفت خام ایرانی در بازارهای بین‌المللی پس از خروج رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای ما آماده افزایش تولید نفت هستیم .ما با بزرگترین تولید کنندگان در داخل و خارج اوپک و با بزرگترین مصرف کنندگان همکاری خواهیم کرد تا کمبودها را به پایین‌ترین حد برسانیم.

هیچ چیز مانع خوش خدمتی عربستان به آمریکا نمی‌شود!

تمایل عربستان به افزایش تولید در ظاهر برای حفظ تعادل در بازار نفت و در باطن برای جامه عمل پوشاندن به خواسته‌های آمریکا است. در واقع ترامپ می‌خواهد نفت ایران را از بازار جهانی حذف کند و برای اینکه متهم به از بین بردن تعادل در بازار جهانی نشود و قیمت‌ها افزایش پیدا نکند از همراهان خود در اوپک خواسته تولید خود را افزایش دهند.

انتظار می رود کشورهای عضو اوپک که ۶۰ سال است روزهای تاریک و روشن بسیاری را کنار یکدیگر سپری کرده‌اند و با اتحادی که داشته‌اند جلوی خواسته‌های نا به جای قدرت‌های بزرگ دنیا قد علم کرده‌اند این بار هم بیعت شکنی نکنند. موضوعی که عربستان کم‌ترین توجهی به ان ندارد و هیچ چیز، حتی بی احترامی ترامپ به این کشور هم نمی‌تواند مانع از خوش خدمتی آن ها به آمریکا شود.

عربستان در حد حفظ ظاهر هم رفتار دیپلماتیک ندارد

حدود چهار روز پیش بود که رئیس‌جمهوری آمریکا در اظهارنظری درباره متحد نزدیک کشورش گفت، به پادشاه عربستان هشدار داده است که بدون پشتیبانی ارتش آمریکا “دو هفته” هم در قدرت دوام نمی‌آورد. ترامپ سه‌شنبه در جمع حامیانش در ایالت میسیسیپی تاکید کرد: ما از عربستان سعودی محافظت می‌کنیم. شاید شما بگویید که آنها ثروتمندند و من عاشق پادشاه، ملک سلمان هستم. اما گفتم “پادشاه، ما از شما حفاظت می‌کنیم. شما بدون ما دو هفته هم دوام نخواهید آورد. باید هزینه‌های ارتش خودتان را بپردازید.”

به رغم این سخنان تند و تیز، دولت ترامپ رابطه نزدیکی با عربستان دارد و آن را خاکریزی علیه ایران در این منطقه می‌داند. به طوریکه طرف سعودی نه تنها شان خود را در برابر تحقیر آمریکا حفظ نکرد بلکه با چراغ سبز نشان دادن به خواسته‌های آمریکا در اوپک نشان داد حتی در حد حفظ ظاهر در جهان هم رفتار دیپلماتیک ندارد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، اظهار کرد کشورش به وعده خود به واشنگتن برای جبران عرضه از دست رفته نفت ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا، عمل کرده است. ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه با بلومبرگ گفت: درخواستی که آمریکا از عربستان سعودی و سایر کشورهای عضو اوپک داشت این بود که تضمین کنند عرضه کمتر از سوی ایران جبران می‌شود و  این اتفاق افتاد.اگر اشتباه نکنم صادرات نفت ایران به میزان ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و عربستان سعودی و کشورهای اوپک و غیراوپک ۱.۵ میلیون بشکه در روز به تولید نفت خود اضافه کرده‌اند، بنابراین ما حداکثر دو بشکه در برابر هر بشکه نفتی که اخیرا صادرات آن از سوی ایران کاهش یافته، نفت صادر می‌کنیم. بنابراین ما کار خود را انجام داده‌ایم و حتی بیشتر عمل کرده‌ایم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا