بانکبانک و بیمهطلا و ارز

تغییر جزئی در لیست کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی

رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: فهرست ۲۵ قلم کالای اساسی مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی مقداری تغییر کرده و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بهداشت برخی اقلام را در فهرست خود گنجانده و به روز کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نیمه مرداد ماه با اعلام رییس جمهور و نهایتا تشریح بسته جدید ارزی از سوی رییس کل بانک مرکزی، فهرست کالاهای اساسی در قالب ۲۵ قلم کالا منتشر شد که برای واردات از ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی استفاده می کنند که از برنج خارجی و گندم آغاز و به چای خارجی، دارو و ماشین آلات کشاورزی ختم شد.

البته در همان زمان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که سه وزارتخانه جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می توانند با تضمین تنظیم و کنترل بازار ارز به فهرست خود اضافه کنند.

مجتبی خسروتاج – معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت – درباره کالاهای اساسی مشمول نرخ ارز دولتی و تغییرات رخ داده در آنها توضیح داد که چیزی به مجموعه ۲۵ قلم کالاهای اساسی اعلام شده اضافه نشده است اما برخی از وزارتخانه‌ها در گروه‌های تعریف شده برخی از کالاها را به اقلام موجود گذشته اضافه کرده‌اند که در واقع بتوانند شفاف‌سازی بیشتری در آنها انجام دهند.

وی افزود: به عنوان مثال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گروه کالاهای دارویی برخی از اقلام را شفاف سازی کرده که کدام کالاها جزو اقلام دارویی و کدام دسته جزو مواد اولیه دارویی، غیر دارویی یا دارای مصارف دو جانبه است که به آنها کد ILC می‌دهند که شفاف سازی بیشتری صورت بگیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان، آموزش پزشکی و وزارت جهاد کشاورزی تلاش می‌کند تا در قالب همان ۲۵ قلم کالاهای اساسی فهرست کالایی خود را به روز و شفاف کنند اما چیزی به کلیت این کالاها افزوده نشده است.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا