بورسبورس اوراق

سهامداران عجول توان رشد شاخص را گرفتند/ بازگشایی بزرگترین شرکت بورسی بر منفی‌های بازار افزود

در دو ساعت ابتدایی معاملات امروز بورس تهران با هیجانات سیاسی در هم آمیخت و جو کلی دادوستدها را تحت تاثیر قرار داد. از این رو با دستپاچه شدن سهامداران در ابتدای صبح از ترس عدم تصویب FATF در مجلی شاخص کل در ۱۰ دقیقه با افت بیش از شش هزار واحدی مواجه شد. اما با رای گیری و تصویب FATF کمی از میزان عرضه‌ها کاسته شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تالار شیشه‌ای یکی از به یادماندنی ترین روزهای خود را در حالی سپری کرد که تداخل کم تجربگی برخی سهامداران با شناسایی زودهنگام سود از سوی بعضی فعالان بورسی سبب افت بیش از چهار درصدی شاخص در همان ابتدا شد.

از این رو کلیت بازار قرمزپوش شد و اغلب نمادها صف فروش را تجربه کردند. در این بین نظرات نمایندگان مجلس در خصوص پیوستن به FATF بسیار بر شاخص تاثیرگذار بود. اما از میانه های بازار و با مثبت شدن نظر نمایندگان به تصویب لایحه الحاق به کنوانسیون FATF شاهد بازگشت شاخص بودیم.

همچنین بخوانید

اما با وجود تصویب این لایحه همچنان شاهد افزایش فشار عرضه در نمادهای مطرح و شاخص ساز هستیم. گفتنی است بازگشایی «فارس» در محدوده منفی ۱۰ درصد بر عمق عقب نشینی شاخص افزود.

به نظر کارشناسان در جو هیجانی بازار کنونی که بدون دلیل بنیادی و قابل توجهی معامله گران کم تجربه اقدام به واگذاری سهام خود در صف فروش می کنند، بهترین راهکار دوری از هیجانات است. چراکه در نهایت بهترین مقصد نقدینگی سرگردانی بازار ارز و طلا این روزها، بازار سهام خواهد بود.

در مجموع تا کنون شاخص کل با عقبگرد بیش از ۷۴۰۰ واحدی به پله ۱۷۶ هزار و ۶۷۸ واحد بازگشت. شاخص هم وزن اما با ریزش کمتری مواجه شد و با افت ۸۴۱ واحدی به رقم ۳۰ هزار و ۸۶۷ واحد رسید. همچنین شاخص فرابورس در ادامه عقب نشینی های روزهای گذشته با افت ۸۵ واحدی روبرو شد.

همچنین تاکنون بیش از ۴.۵ میلیارد ورقه بهادار به ارزش یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در بورس و فرابورس دادوستد شده است که از این میزان بیش از یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این دو بازار اختصاص داشت.

در این بین معاملات منفی نمادهای «فارس»، «فولاد»، «کگل» و «فملی» بیشترین نقش را در افت شاخص داشتند. در فرابورس نیز «مارون»، «ذوب»، «زاگرس» و «میدکو» مجموعا ۴۰ واحد شاخص فرابورس را منفی کردند.

اقتصاد.آنلاین

منبع
اقتصادآنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا