بورسبورس اوراق

«کوثر» خبر از سود داد/ تاثیر بازگشایی «فارس» بر سنگین شدن منفی بازار

یکشنبه در بازار سهام کشور روز تمام قرمز رنگ بود. طی این روز که در آن کمتر نمادی محدوده مثبت تابلو را به خود دید، ۳۲ نماد متوقف شدند و ۱۹ نماد دوباره به چرخه معاملات بازگشتند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پانزدهمین روز از مهرماه سال جاری روز ناامیدکننده برای فعالان بازار بود. طی این روز شاخص بورس تهران هفت هزار و ۶۶۵ واحد دیگر عقب نشست و در نهایت در نقطه ۱۷۶ هزار و ۴۱۹ واحد متوقف شد. در این روز بسیاری از نمادها به دلیل کاهش قیمت های متوالی متوقف شدند. اما آنچه که در میان توقف‌ها و بازگشایی ها از سایر اتفاقات مهمتر بود، بازگشایی «فارس» بود که به تنهایی تاثیری ۱۲۳۳ واحدی بر افت شاخص گذاشت و منجر شد تا بورس تهران امروز ۴.۱۱ درصد از ارزش خود را از دست بدهد. در این روز همچنین «وامیر» از وثیقه گذاری سهام خود در شرکت باما به منظور اخذ وام برای شرکت زیرمجموعه خبر داد و «نوین» از چگونگی تسعیر ارز گفت.

«غدام» متوقف شد: نماد معاملاتی شرکت خوراک‌ دام‌ پارس‌ (غدام) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت درخصوص ارائه توضیحات نمایندگان فروش محصولات و تامین کنندگان مواد اولیه متوقف شد. لازم به ذکر است که حق نمایندگی به ازای هر کیلوگرم فروش محصولات به نمایندگان به طور میانگین ۵۳ تومان بوده است.

«وامیر» وثیقه گذاشت: نماد معاملاتی شرکت گروه صنعتی و معدنی امیر (وامیر) با توجه به ارائه اطلاعات در سایت کدال در مورد وثیقه قرار دادن سهام شرکت باما به منظور دریافت تسهیلات برای شرکت‌های زیر مجموعه متوقف شد. گفتنی است ارزش وثیقه ذکر شده دو میلیارد و ۵۶۵ میلیون تومان است.

«کوثر» سود کرد: نماد معاملاتی بیمه کوثر (کوثر) به موجب اطلاع رسانی درخصوص  فروش ۱۱۴ میلیارد تومان سرمایه گذاری سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی با سود تقریبی ۵۵ میلیارد تومان، دیگر شرکت فرابورسی بود که طی روز جاری متوقف شد.

«نوین» و تسعیر ارز: نماد معاملاتی شرکت بیمه نوین (نوین) به منظور شفاف سازی و ارائه توضیحات درباره افشای اصلاح نرخ تسعیر ارز و تاثیرات آن بر عملکرد مالی شرکت متوقف شد. گفته شده که دلار، یورو، لیر، یوآن چین، درهم امارات و پوند انگلیس ارزهای مرتبط با این تسعیر بوده و شرکت اعلام کرده است که با عنایت به اشکال فنی در سامانه سنا و عدم دسترسی به نرخ ارز نیما در تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۷، طی استعلام شفاهی مجدد اخذ شده از بانک مرکزی طبق بخشنامه ابلاغ شده، میزان دارایی ها و بدهی‌های ارزی شرکت در مقطع ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۷ با نرخ تبدیل هر دلار معادل  هفت هزار و ۸۷۲ تومان و هر یورو معادل ۹ هزار و ۱۲۹ تومان تسعیر شده است.  با توجه به عدم قطعیت صورت‌حساب‌های اتکایی و عدم تهیه صورت‌های مالی میان دوره ای شش ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۷ ٬ اقلام محاسبه و اعلام شده فوق برآوردی است و به محض نهایی شدن، هرگونه تغییر احتمالی اطلاع رسانی خواهد شد.

«فزرین» سهم خرید: نماد معاملاتی شرکت شرکت زرین معدن آسیا (فزرین) به دلیل شفاف سازی در رابطه با تحصیل سهام متوقف شد. شرکت طی این توقف اعلام کرد که میزان ۱۶ درصد از سهام شرکت توسعه معادن سرب و روی مهدی آباد را خریداری کرده است. گفتنی است شرکت نامبرده سهامی خاص و خارج از بورس بوده و در زمینه تولید و فرآوری مواد معدنی (سرب و روی) فعالیت دارد.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

اقتصاد.آنلاین

منبع
اقتصادآنلاین - محمدامین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا