انرژی

پیشینه درخشان ایران در حوزه سدسازی

 

دبیرکل کمیته ملی سدهای بزرگ ایران گفت: پیشینه کشور در حوزه سدسازی بسیار درخشان و مثال زدنی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نیما توکلی در برنامه «ساعت صنعت» رادیو اقتصاد افزود: ایرانیان به دلیل کمبود آب و کاهش نزولات جوی از دیرباز به صنعت سدسازی توجه خاصی داشته اند.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه سدسازی در ایران قدمتی دیرینه دارد، اظهارداشت: این صنعت با گذر زمان نیز دچار تغییر و تحولات گسترده‌ای شده و اکنون سدسازی نوین در کشور ۵۷ سال قدمت دارد.

دبیرکل کمیته ملی سدهای بزرگ گفت: ایران یک کشور بسیار پهناور و از نظر اقلیمی در منطقه خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد.

وی افزود: توزیع ناموزون زمانی و مکانی جریان های سطحی در انطباق با نیازهای آبی و همینطورتغییرات شدید از ویژگی های هیدرولوژیکی بخش های وسیعی از کشور محسوب می شود.

توکلی بیان داشت: برای همین موضوع همواره در طول زمان مردمان این سرزمین یک تلاش مقدس و بی وقفه ای جهت فراهم کردن شرایط لازم برای استفاده از این ماده حیاتی به عمل آورده اند.

وی با بیان اینکه حجم بارندگی سالیان کشور بطورمیانگین ۲۵۰ میلی متر است، گفت: میزان بارندگی در ایران کمتر از میانگین بارندگی در آسیا و یک سوم میانگین جهانی است.

دبیرکل کمیته ملی سدهای بزرگ ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کمیسیون بین المللی سدهای بزرگ (icold) سال ۱۳۰۶ شمسی نزدیک به ۹۰ سال قبل در پاریس به منظور ارتقای دانش سدسازی و تبادل تجربیات تشکیل شده است.

وی ضمن اشاره به عضویت ۱۰۰ کشور در جهان از جمله ایران در کمیسیون مزبور افزود: عمده ترین اهداف شکل گیری این کمیسیون احداث سدها با رعایت مسائل ایمنی، توجیه پذیر بودن از لحاظ اقتصادی و نداشتن اثرات منفی زیست محیطی بوده است.

توکلی بیان داشت: ایران از سال ۱۳۴۹ به عضویت کمیسیون بین المللی سدهای بزرگ درآمده و در حال حاضر بصورت موازی عضو این کمیسیون است.

وی ادامه داد: هرساله تمامی فعالیت های روز صنعت سدسازی جهان از سوی کمیته های تخصصی کمیسیون مزبور مرور می شود.

دبیرکل کمیته ملی سدهای بزرگ ایران با بیان اینکه ۵۷ سال از عمر سدسازی در کشور می گذرد، گفت: بطور متوسط سالانه در مدت مدنظر ۲.۵ سد با حجم مخزن ۸۳۰ میلیون متر مکعب در این مرز و بوم به بهره برداری رسیده است.

وی افزود: تمامی سدهایی که در ایران ساخته شده چهار میلیون هکتار از اراضی کشور را پوشش می دهند.

توکلی یادآورشد: دو میلیون هکتار از این اراضی در محدوده شبکه های اصلی و ۹۰۰ هزار هکتار زیر پوشش شبکه های فرعی قرار دارد.

برنامه «ساعت صنعت» کاری از گروه صنعت و بازرگانی به تهیه کنندگی غلامرضا عزتی روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۲۱ به مدت ۶۰ دقیقه با هدف معرفی ظرفیت ها، توانمندی ها و دستاوردهای صنعتی کشور به ویژه در صنایع متوسط و بزرگ در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و تشویق و ترغیب صنعت کشور به خلاقیت، ابتکار عمل و نوآوری از رادیو اقتصاد پخش و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا