بانکبانک و بیمه

امکان سپرده گذاری ارزی با پرداخت وجوه ریالی فراهم شود


مدیر ارشد بانکی در واکنش به سپرده ارزی در بانک ها گفت: بانک مرکزی باید امکان سپرده گذاری ارزی با پرداخت وجوه ریالی را فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.com)، سید رضا ابراهیمی در واکنش به کاهش ناگهانی نرخ ارز در بازار به بنکر گفت: به نظر می رسد این تغییر قیمت های نزولی یا صعودی، ناگهانی و مقطعی باشد چرا که  ریشه و عوامل روانی دارد و در هر دو حالت به عواملی نظیر بیم و امید ذی نفعان وابسته است. به عبارت دیگر باید شرایط را به گونه ای فراهم کرد تا متقاضیان خانگی ارز و افرادی که نگران حفظ ارزش پول خود هستند، قادر به تامین ارز مورد نظر خود باشند و در عین حال تقاضای بالا و غیر عادی، حباب قیمت را در پی نداشته باشد.
ابراهیمی در این باره افزود: وقتی خواهان آرامش بازار هستیم و از مردم می خواهیم نگران آینده نباشند، لازم است لوازم و ضرورت های این امر را فراهم آوریم. یکی از این ضرورت ها امکان برخورداری مردم از ارز به میزان کافی و در دسترس است.
سپرده ارزی یکی از راه حل هایی است که از چندی پیش در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته و با وجود تبلیغات و اطلاع رسانی در این خصوص، استقبال قابل توجهی از آن صورت نگرفته است.

ابراهیمی مشاور مدیرعامل بانک تجارت در واکنش به این موضوع گفت: اصل این طرح خوب و قابل قبول است و با ایجاد تغییراتی در نحوه ی اجرای آن می توان شاهد استقبال مردم و سرمایه گذاران بود. پیشنهاد این است که بانک مرکزی این امکان را فراهم کند که بانک ها وجوه ریالی متقاضیان ارزی دارای صلاحیت و حد نصاب سنی (دارا بودن شرایط لازم برای حساب جاری) را دریافت کنند و در ازای آن سپرده ارزی بلند مدت یک ساله با حداقل مبلغ ۵ هزار واحد ارز به قیمت ده هزار تومان ایجاد و سود سپرده های ارزی را ماهانه به حساب سپرده گذاران واریز نمایند؛ به طوریکه سود سپرده کاملا در اختیار فرد و قابل برداشت یا قابل افزودن به سپرده بلند مدت باشد.
ابراهیمی این کار را دارای چند حسن دانست و در این باره افزود: با اجرای این طرح ضمن تقویت اعتماد مردم نسبت به نظام بانکی و نیز بازار ارز و شرایط اقتصادی کشور، در مدت زمان کمی شاهد بازگشت آرامش به بازار خواهیم بود؛ چرا که ارز به معنای واقعی در دسترس خواهد بود. از سوی دیگر مردم با مشاهده اتفاق جذاب تبدیل ریال به سپرده ارزی توسط بانک مرکزی و دریافت سود سپرده ارزی به صورت ماهانه، اقدام به خروج ارزها از خانه ها خواهند کرد که این اتفاق نیز محاسن بسیاری خواهد داشت.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا