امور زیربناییصوتكشاورزی و دامپروری

حمایت تمام قد دولت از محصول زعفران

مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: دولت تمام قد از محصول راهبردی زعفران حمایت می کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسین زینلی در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: دولت همه ساله حمایت های مختلفی در خصوص تامین نهاده های کشاورزی، مکانیزاسیون، فرآوری، بسته بندی و توسعه سطح زیر کشت زعفران انجام می دهد.

وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و یارانه ای به زعفران کاران از جمله حمایت های خوب وزات جهاد کشاورزی است.

همچنین بخوانید

مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص خرید حمایتی زعفران نیز به رادیو اقتصاد گفت: این خرید زمانی موضوعیت پیدا می کند که بخش خصوصی دچار مشکل یا قیمت زعفران با افت شدید رو به رو باشد.

وی افزود: اگر قیمت زعفران در بحث رقابتی بین صادرکنندگان قرار گیرد و سود خوبی برای کشاورزان داشته باشد بخش دولتی به هیچ وجه وارد بحث خرید حمایتی نخواهد شد.

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران نیز به رادیو اقتصاد گفت: اگر زمانی قیمت زعفران در بازار دچار افت شد دولت باید با خرید حمایتی مانع تنزل قیمت این محصول شود نه اینکه زعفران را از طریق سازمان تعاون روستایی خریداری و سپس به فروش برساند.

جلیل مغازه ای با بیان اینکه دولت نباید فروشنده باشد، افزود: متاسفانه سازمان تعاون روستایی زعفران را از کشاورزان خریداری، دپو و در نهایت به بازار مصرف عرضه می کند بنابراین اسم این حرکت را نمی توان حمایت گذاشت.

وی در ادامه از برداشت ۳۲۰ تن محصول زعفران طی سال گذشته در ایران خبر داد و اظهارداشت: امسال پیش بینی می شود ۴۰۰ تن زعفران در کشور تولید شود.

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران کفت: بین ۶۰ تا ۷۰ تن از این محصول در داخل مصرف و بقیه روی ریل صادرات قرار می گیرد.

وی در ادامه قاچاق را آفت بزرگ محصول زعفران دانست و افزود: شوربختانه حجم قابل توجه زعفران ایران از طریق قاچاق به افغانستان منتقل و به نام زعفران افغانی با تعرفه صفر درصد به هندوستان صادر می شود این در حالی است که تعرفه هند برای واردات زعفران از ایران ۳۰ درصد است.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی» با هدف ارائه یک تصویر بزرگ‌تر و کامل‌تر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا