اقتصاد کلان

ایران با موسسات اعتبارسنجی معتبر بین‌الملی وارد مذاکره شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مصاحبه با بلومبرگ از مذاکرات ایران با موسسات اعتبارسنجی “مودیز اینوسترز” و “فیتچ ریتینگز” برای آغاز مجدد سنجش رتبه اعتبار دولتی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، علی طیب نیا در حاشیه کنفرانس فاینانس اسلامی که در تهران برگزار شد، به بلومبرگ گفت که دولت با هر دو شرکت در حال مذاکره است، اما به مدت زمان مذاکرات مذکور یا دورنمای فروش اوراق قرضه ایران در بازارهای بین المللی اشاره ای نکرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تحریمهای بین المللی علیه برنامه‌های هسته ای و موشکی ایران، مانع از این شده که این کشور در یک دهه گذشته به بازارهای مالی و اوراق قرضه دسترسی پیدا کند اما با امضای توافق هسته ای و اجرایی شدن برجام در ماه ژانویه که لغو تحریم‌ها را بدنبال داشت، دولت ایران درصدد جبران زمان از دست رفته برای پس گرفتن سهمش در بازار نفت و جذب میلیاردها دلار سرمایه خارجی به منظور تامین اعتبار پروژه‌های زیرساخت است.

همچنین بخوانید

طبق آمار این پایگاه خبری آمریکایی، فیتچ در سال ۲۰۰۸ پس از اینکه ایران بدهی دولتی اوراق یورو را به طور کامل پرداخت کرد، رتبه B+ را که چهارمین رتبه بالای بی‌ارزش است برای ایران حذف کرد. مودیز هم رتبه B2 برای ایران را در سال ۲۰۰۲ حذف کرد.

فیتچ در مارس تایید کرد که با ایران سرگرم مذاکره است اما درباره جزئیات مذاکرات اظهارنظر نکرد. مودیز هم حاضر به اظهارنظر در این باره نشد.

پیش از این مودیز اینوسترز در یک یادداشت تحقیقاتی با اشاره به دستاوردهای مثبت تحریمهای بین المللی برای اقتصاد ایران سودمند بوده که ایران را واداشت سریع‌تر از سایر صادرکنندگان نفت خود را با قیمت پایین انرژی وفق دهد، پیش بینی کرده بود که تولید ناخالص داخلی ایران به مدد بنیان قوی که برای کنار آمدن با قطع دسترسی به سیستم مالی جهانی یافته است، در فاصله سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ پنج درصد رشد خواهد کرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا