بانکبانک و بیمه

دستبرد ۳ خواهر و برادر به ۱۱ بانک


اعضای باندی که با سوراخ‌کردن دیوار بانکی در شهرستان اسلام‌آباد غرب، حدود ۲۰۰ میلیون تومان سرقت کرده بودند، به سرقت از ۱۰ بانک دیگر در شهرهای مختلف کشور اعتراف کردند.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ecoideal)،سارقان که ۲برادر و خواهرشان هستند، در این سرقت‌ها بیش از یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان به جیب زدند.
آخرین سرقت موفق این باند دستبرد به بانک ملی شعبه فرمانداری در شهرستان اسلام‌آباد غرب استان کرمانشاه بود. آنها شامگاه جمعه، دهم دی‌ماه اقدام به سوراخ‌کردن دیوار پشتی بانک کرده و پس از ورود به داخل ساختمان و از کار انداختن سیستم امنیتی و دوربین‌های مداربسته، با استفاده از دستگاه هوابرش، گاوصندوق را تخریب کردند و همه پول‌های داخل آن را دزدیدند.
به‌دنبال این سرقت تحقیقات برای شناسایی و دستگیری سارقان آغاز شد و این در حالی بود که آنها پس از سرقت از کرمانشاه گریخته و راهی استان مازندران شده بودند تا دست به سرقتی دیگر بزنند.

دستگیری سر بزنگاه
دزدان حرفه‌ای پس از فرار از کرمانشاه راهی شهرستان عباس‌آباد مازندران شدند. آنها بانکی را در این شهر شناسایی کردند که سیستم امنیتی مناسبی نداشت و مثل بانک قبلی به‌راحتی می‌شد از آن سرقت کرد. سارقان چند روزی این بانک را زیرنظر گرفتند و متوجه شدند از حیاط پشتی آن می‌شود وارد ساختمان شد و دست به سرقت از گاوصندوق‌ها زدند. شامگاه جمعه، یکم اسفند ماه، دزدان سوار بر یک خودروی شاسی‌بلند راهی بانک موردنظر شدند و مقابل آن توقف کردند.
زن جوانی که پشت فرمان نشسته بود وظیفه نگهبانی و زیرنظر گرفتن اطراف را برعهده داشت و ۲مرد جوان با تجهیزاتی که همراه خود داشتند از حیاط پشتی بانک وارد آنجا شدند. دزدان پس از تخریب در پشتی وارد ساختمان شدند، دوربین‌ها را از کار انداختند اما پیش از اینکه موفق به خاموش‌کردن سیستم امنیتی شوند، ناگهان آژیر خطر به صدا درآمد. طولی نکشید که تیمی از مأموران پلیس راهی محل سرقت شدند و توانستند ۲مرد سارق را پیش از اینکه موفق به خروج از بانک و فرار از آنجا شوند، دستگیر کنند. در این میان همدست آنها پا به فرار گذاشت که ساعاتی بعد و با اطلاعات به‌دست آمده از ۲مرد سارق او نیز دستگیر شد.

همچنین بخوانید

سرقت‌های سریالی
با انتقال متهمان به اداره آگاهی تحقیقات از آنها زیرنظر سرهنگ رمضانی، رئیس پلیس آگاهی استان مازندران شروع شد. در بررسی‌ها مشخص شد که سارقان ۲برادر ۲۵و ۳۰ساله هستند و زن جوان نیز خواهر آنهاست. اعضای این باند علاوه بر دستبرد ناکام از بانک مورد نظر، به سرقت از ۱۱بانک دیگر در سال‌های اخیر ازجمله بانک ملی شهرستان اسلام‌آباد غرب، سرقت از ۲بانک در شهرستان تاکستان استان قزوین و سرقــت از بانک‌هایی در بابلسر و اردبیل اعتراف کردند. همچنین اعضای این باند به ۴سرقت ناکام دیگر در تاکستان در سال ۹۱، کامیاران در سال‌93، بیجار و ایجرود زنجان در سال‌94 اقرار کردند و گفتند که با وجود تخریب و ورود به بانک‌ها موفق به سرقت نشدند.

احتمال افزایش سرقت‌ها
به نوشته همشهری، بررسی‌های پلیس نشان می‌دهد که اعضای این باند از مجرمان سابقه‌دار هستند که از سال‌81 سرقت‌هایشان را آغاز کرده بودند و در این مدت‌ها چندبار دستگیر و راهی زندان شده‌اند. مأموران متوجه شدند یکی از برادران آخرین بار ۳ماه پیش از زندان آزاد شده و به محض آزادی او، سرقت‌های آنها دوباره آغاز شده بود.
اعضای این باند که در سوابق کیفری خود اتهاماتی ازجمله سرقت از بانک و منازل را داشتند، در این سال‌ها مدام بین آزادی و زندان در رفت‌وآمد بودند. به گفته سرهنگ مرزبانی، جانشین‌ فرمانده انتظامی استان کرمانشاه، چندین سرقت کشف نشده مشابه در شهرهای مختلف کشور وجود دارد که احتمال می‌رود اعضای این باند در آنها نقش داشته باشند و به همین دلیل تحقیقات از متهمان ادامه دارد. همچنین سرهنگ رضوانی، رئیس پلیس آگاهی استان مازندران مهم‌ترین مسئله در این سرقت‌ها را عدم‌استفاده بانک‌ها از تجهیزات ایمنی پیشرفته عنوان کرد و گفت که دزدان برای سرقت‌هایشان بانک‌هایی را انتخاب می‌کردند که تجهیزات کمتری داشتند.



همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا