بورس

شرایط نقل ‌‌و انتقال‌ شرکت‌های بازار پایه فرابورس در تابلوی جدید

به گفته یک مقام مسئول در فرابورس در صورتی که حسابرس در خصوص صورت‌های مالی شرکت اظهار نظر نکرده یا اظهار نظر مردود داده باشد آن شرکت در تابلو «پایه ج» درج می‌شود.

به تازگی دستورالعمل طبقه‌بندی شرکت‌های موجود در بازار پایه در سه تابلو معاملاتی مجزا از سوی فرابورس ایران ابلاغ شده است.

سیدمهدی علم‌الهدی ،معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران در خصوص شرایط طبقه‌بندی‌های بازار پایه و نحوه ارزیابی شرکت‌های درج‌شده در این بازار به پایگاه خبری آرمان اقتصادی گفت: این دسته‌بندی در چارچوب اجرای «دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل‌وانتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران» صورت گرفته است که طبق آن تشکل‌های خود انتظام و نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس از جمله بورس‌ها و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به تابلو پایه الف منتقل می‌شوند.

وی افزود: همچنین شرکت‌هایی که در سال منتهی به دوره رسیدگی، از ضریب نقدشوندگی بالای ۱۰ درصد برخوردار باشند و همزمان در دوره مالی مورد رسیدگی، مفاد «دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبتشده نزد سازمان» را به تشخیص کمیته درج رعایت کرده باشند در تابلو «پایه ب» طبقه‌بندی می‌شوند.

به گفته این مقام مسئول  در صورتی که حسابرس در خصوص صورت‌های مالی شرکت اظهار نظر نکرده یا اظهار نظر مردود داده باشد آن شرکت در تابلو «پایه ج» درج می‌شود. افزون بر این شرکت‌هایی که در دوره مالی مورد رسیدگی بیش از دو بار اطلاعات مورد نظر در دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان را ارائه نکرده و یا بیش از ۱۰۰ روز تقویمی در ارائه و افشای اطلاعات خود بر اساس زمان‌بندی ارائه‌شده در این دستورالعمل تاخیر داشته‌ باشند، درتابلو «پایه ج» درج می‌شوند. بدین ترتیب مقرر شد شرکت‌هایی که شرایط درج درتابلوهای پایه الف و پایه ب را نداشته باشند در تابلو پایه ج قرار گیرند.

علم الهدی در برابر این پرسش پایگاه خبری آرمان اقتصادی مبنی بر اینکه نحوه انجام معاملات در هریک از تابلوهای بازار به چه صورت است؟ پاسخ داد: شیوه انجام معاملات در هریک از تابلوهای بازار پایه بر اساس «دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار پایه فرابورس ایران» و اصلاحات بعدی آن است اما در این زمینه یک استثنا وجود دارد به این معنی که شرکت‌هایی که طبق دستورالعمل بازار پایه (مصوب ۲۰ مهرماه ۹۲) یعنی پیش از تاریخ تصویب اصلاحات این دستورالعمل در بازار پایه عادی درج شده اند، اکنون درتابلو «پایه ب» قرار می‌گیرند.

به گفته وی ، نحوه انجام معاملات در تابلو پایه ب  نیز مشابه با سازوکار معاملات در بازار پایه عادی فعلی است و معاملات این بازار به صورت عادی و با انجام دو مرحله حراج ناپیوسته با دامنه نوسان روزانه قیمت به میزان ۱۰ درصد انجام می‌شود و معاملات در فواصل بین دو حراج به صورت حراج پیوسته در دامنه نوسان قیمت به میزان ۱۰ درصد خواهد بود.

معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران با اشاره معیار انتخاب شرکت ها در تابلوی جدید معاملاتی گف: شرکت‌های درج‌شده در بازار پایه پس از کسب معیار ضریب نقدشوندگی با در نظر گرفتن سه متغیر نوع اظهار نظر حسابرس، تعداد دفعات عدم ارائه صورت‌های مالی و مجموع روزهای تاخیر در ارائه صورت‌های مالی ارزیابی می‌شوند که عبور نکردن شرکت‌ها از مراحل ارزیابی‌ موجب انتقال آن‌‌ها به تابلو «پایه ج» می‌شود.

وی افزود:  در طبقه‌بندی اولیه، همه شرکت‌های بازار پایه به استثنای برخی موارد به صورت موقت و تا تاریخ ۳۱ شهریورماه سال ۹۶ در «تابلو پایه ب» درج می‌شوند به این دلیل که برای همه شرکت‌های بازار پایه فرصت برابر ایجاد شود تا بتوانند شرایط خود را با مفاد اصلاحات دستورالعمل پذیرش پایه فرابورس ایران تطبیق دهند و سپس در مورد ماندن آن‌ها در تابلو پایه ب و یا انتقال‌شان تصمیم‌‌گیری شود.


منبع:اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا