امور زیربناییراه و ساختمان

سرمایه‌‎گذاری ریاض در بندر گوادر و زمینه‌سازی برای افزایش تنش میان ایران و عربستان

سرمایه‌گذاری عربستان در بندر گوادر می‌تواند تهدیدی برای توافق ایران و هند در بندر چابهار باشد و به نوعی زمینه‌ساز افزایش تنش بین ایران و سعودی خواهد بود.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از مجله «تایمز نو»، پاکستان از سرمایه‌گذاری عربستان در پالایشگاه نفت بندر گوادر خبر داده و این زنگ خطری برای جامعه بین‌الملل است. پاکستان به دنبال رفع نیازهای مالی و جلوگیری از ایجاد بحران به واسطه افزایش بدهی این کشور به چین دست به دامن عربستان شده است. سرمایه‌گذاری عربستان در بندر گوادر می‌تواند تهدیدی برای توافق ایران و هند در بندر چابهار باشد و به نوعی زمینه‌ساز افزایش تنش بین ایران و سعودی خواهد بود.

عربستان سعودی ۱۰ میلیارد دلار در منطقه شبه قاره سرمایه‌گذاری کرده است. سرمایه‌گذاری عربستان می‌تواند منجر به ایجاد منابع نفتی جدید در نزدیکی ایران باشد.

بر اساس این گزارش پاکستان مجبور به پرداخت ۱۲ میلیارد دلار به صندوق بین‌المللی پول بود که در این صورت هزینه‌های دولت از کنترل خارج می‌شد. این واقعیتی بود که نخست وزیر عمران خان را مجبور به بیان آن کرد.

اسلام آباد برای این منظور از عربستان برای سرمایه‌گذاری در پالایشگاه گوادر و استخراج معدن در بلوچستان دعوت کرد. در واقع مقامات پاکستان این واقعیت را که پیوستن یک کشور خلیج فارس به توافق بین چین و پاکستان عامل نگرانی چینی‌هاست را نادیده گرفت.

از طرفی در صورت بهبود وضعیت مالی پاکستان توسط عربستان، این کشور قادر خواهد بود از تبدیل بندر چابهار ایران به یک بندر قدرتمند در دریای عربی جلوگیری کند. آنها مدعی هستند بندر چابهار تهدید مستقیمی برای کشورهای حاشیه خلیج فارس محسوب می‌شود.

بر اساس مطالعات انجام شده در مرکز مطالعات بین‌المللی ایران، بندر چابهار که با سرمایه‌گذاری هندی‌ها در ایران توسعه پیدا کرده است، درآمد ایران را بالا برده و این کشور را قادر خواهد ساخت تا سهم خود را در بازار نفت هند به قیمت از دست رفتن سهم عربستان افزایش دهد.

بر اساس این گزارش، حمایت عربستان از ناآرامی بلوچستان چالش بزرگی برای توسعه چابهار است و دولت ایران باید امنیت چابهار را در برابر بلوچ‌هاحفظ کند به ویژه اینکه این ناآرامی‌ها توسط دشمن منطقه‌ای ایران تقویت و حمایت می‌شود.

مجله تایمز به طرح جان بولتون که سال گذشته برای مقابله با ایران طی یادداشتی ارائه شده بود هم اشاره کرده که در آن به حمایت از گروه‌های اپوزیسیون ایران اشاره شده بود.

توافق پاکستان و عربستان برای چین هم ملاحظات زیادی خواهد داشت اما درگیری ایران و عربستان این توافق را پیچیده‌تر خواهد کرد.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا