بانکبانک و بیمه

بلاتکلیفی سپرده گذاران غیرمجازها

بر خلاف برخی شایعات مبنی بر اینکه قرار است طلب سپرده‌گذاران موسسات غیرمجاز به جای پرداخت نقدی، با اوراق اسناد خزانه تسویه شود، این گونه نیست و قراری برای پرداخت اوراق به آن‌ها وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  بعد از اینکه روز گذشته وزارت اقتصاد طی اطلاعیه‌ای از نحوه تسویه بدهی به بانک‌ها آن هم با اسناد خزانه خبر داد، خبرهایی منتشر شد با تاکید بر این که قرار است حساب‌ها و طلب‌های سپرده‌گذاران موسسات غیر مجاز نیز این گونه تهاتر شده و به آن‌ها اسناد خزانه پرداخت شود. این در حالی است که پیگیری موضوع از منابع مطلع از این حکایت داشت که این موضوع به هیچ عنوان صحت نداشته و هیچ برنامه‌ای برای تسویه با طلبکاران موسسات غیر مجاز با اوراق وجود ندارد.

موسسات غیرمجاز

این در حالی است که معاونت نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور اعلام کرده بود که تسویه بدهی کلیه اشخاص متقاضی مشمول، به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی از طریق تهاتر با مطالبات از دولت با صدور اسناد خزانه تا پایان سال جاری انجام می‌شود.

توضیحات دریافتی حاکی از آن است که این تسویه اصلا ربطی به پرداخت بدهی به اشخاص دیگر نیست و فقط متعلق به بدهی‌ است که به بانک‌ها وجود دارد و قرار است تا تهاتر بدهی دولت به پیمانکاران و نهادها با بدهی آن‌ها به بانک‌ها و همچنین بدهی که بانک‌ها به بانک مرکزی دارند، انجام شود. در واقع بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی تبدیل به بدهی دولت به بانک مرکزی می‌شود، بنابراین هیچ جریانی در رابطه با سپرده‌گذاران موسسات غیر مجاز وجود ندارد.

به هر حال مدت‌هاست که پنج موسسه غیر مجاز از جمله فرشتگان، ثامن‌الحجج، افضل توس، البرز ایرانیان و آرمان منحل شده‌اند و باید سپرده‌گذاران آن‌ها تعیین تکلیف شوند. رقم بالای ۲۰ هزار میلیارد تومانی بدهی‌ای که در این موسسات وجود داشت موجب شد تا طی فرایندی مرحله‌ای پرداختی‌های سپرده‌گذاران انجام شود و تاکنون تا مرحله پرداخت‌های یک میلیاردی پیش رفته، اما هنوز تکمیل نشده است.

کمبود منابع برای تکمیل پرداختی‌ها در موسسات غیر مجاز به دلیل عدم پاسخگویی دارایی‌ها و املاک این موسسات بوده و هر زمان که منابع در آن‌ها شناسایی شود با اختصاص خط اعتباری بانک مرکزی این پرداخت‌ها انجام می‌شود، اما ظاهرا مجموع منابعی که این موسسات اکنون در اختیار دارند پاسخگوی طلب سپرده‌گذاران نیست و از این رو گاها گمانه‌زنی‌های برای نحوه پرداخت‌ها وجود دارد.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا