امور زیربناییتعاون و اشتغال

بخشنامه های کنونی پاسخگوی رفع موانع تولید نیست

قزوین- معاون اقتصادی استانداری قزوین گفت: بخشنامه های کنونی پاسخگوی رفع موانع تولید نیست و ضمن دادن اختیارات بیشتر به استانها باید قوانین هم اصلاح و بازنگری شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، منوچهر حبیبی درجلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که روز دوشنبه باحضور صالحی نیا معاون وزیر صنعت، فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید داخلی و اعضای این کمیسیون در استانداری برگزار شد اظهارداشت: قزوین قطب اقتصادی و صنعتی است و با تولید ۵ میلیون تن محصول کشاورزی و بی شاز ۱۳۰۰ نوع محصول تولیدی نقش مهمی در تامین نیازهای کشور دارد.

وی افزود: سال قبل ۷۶۰ میلیون دلار صادرات از استان قزوین محقق شد که امسال افزایش آن تا یک میلیارد دلار هدف گذاری شده است.

حبیبی یادآورشد: استان قزوین در تولید شیشه، کاشی و سرامیک، مواد شوینده و غذایی، مرغ و تخم مرغ  در ردیف تولیدکنندگان ملی هستیم و بسیاری از نیازهای کشور را تامین می کنیم.

معاون اقتصادی استانداری قزوین تصریح کرد: ۶۰۰ نوع قطعه خودرو در استان تولید می شود و بخش خصوصی توانمندی داریم که می توانتد در تصمیم گیری های ملی هم کمک دولت و مجلس باشند.

حبیبی اظهارداشت: شرایط اقتصادی کشور ویژه است و بخشنانه ها پاسخگوی شرایط کنونی نیست و برای روزهای عادی پیش بینی شده است و امروز تاثیری ندارد و حداقل باید تفسیر جدید کنیم.

وی اضافه کرد: قانون رفع موانع تولید هیچ ضمانت اجرایی ندارد و گاهی در استانها تصمبماتی می گیریم که یک واحد تولیدی فعلا مالیات ندهد یا سیستم بانکی در پرداخت وامها مهلت دهد اما انجام نمی شود.

حبیبی گفت: باید تصمیمات استانها در رفع موانع تولید لازم الاجرا باشد و برای نمونه تا یک سال فشارهای کارآفرینان را کاهش دهیم و مالیات و بیمه نگیریم.

وی اظهارداشت: سیستم مالیاتی و ببمه ای فشار زیادی بیشتر از تحربمها به تولید وارد می کند وقتی تسهیلات بهین یاب تعیین شد سود بالا منطقی نیست و این موارد باید در کمیسیون ویژه بررسی و حل شود.

حبیبی اضافه کرد: در مقطعی  یک قانون به سود تولید وضع شد اما بانک مرکزی نگذاشت اجرا شود و بازهم تولیدکنندگان آسیب دیدند.

وی تصریح کرد: انتظار داریم به استان اختیار دهید و تمرکز زدایی شود، وقتی صادرات گوجه فرنگی یک شبه ممنوع می شود چه کسی پاسخگوی تعهد داده شده صادرکننده است.

در ادامه تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان مشکلات خود را مطرح کردند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا