صنعت، معدن، تجارتمعدن

فرصت ۴۰ میلیارد دلاری بخش معدن برای سرمایه‌گذاری خارجی

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی،رئیس هیات عامل ایمیدرو، برنامه ششم و طرح‌های توسعه بخش معدن و صنایع معدنی ایران را فرصت بسیار مناسبی برای منافع دو سویه ایران و اروپا دانست.

مهدی کرباسیان در سومین مجمع ایران و اروپا در شهر زوریخ سوئیس و در جمع مدیران شرکت‌های بزرگ معدنی، سرمایه گذاری، ‌مالی، ‌بانکی، بیمه ای ‌اروپا و جهانی اظهارداشت: ایران برنامه وسیعی برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی در دست اجرا دارد که برای اجرای آنها ۴۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری می شود.

وی تصریح کرد: این میزان سرمایه برای توسعه بخش‌های فولاد، آلومینیوم، مس، روی و مواد معدنی مرتبط با بخش معدن همچون اکتشاف و امور زیربنایی است که می تواند فرصتی برای سرمایه گذاری های مشترک با اروپا باشد.

کرباسیان افزود: اکتشاف از اولویت‌های اساسی ایمیدرو است که در نخستین حلقه از زنجیره بخش معدن قرار دارد. در حال حاضر طرحی جامع برای افزایش فعالیت‌های اکتشافی تا محدوده ۲۵۰ هزار کیلومترمربع در دست اجرا داریم که اکنون بیش از ۵۰ درصد آن محقق شده است.

وی درباره نتایج طرح اکتشاف اظهار داشت: خوشبختانه در روند اجرای برنامه اکتشاف، به منابع غنی جدیدی در روی، سنگ آهن، مس و طلا دست یافته ایم از همین رو خواهان همکاری با شرکای علاقه مند و سرمایه گذار برای نتیجه بخش شدن این توانمندی معدنی هستیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: براساس نقشه راه ترسیم شده تقاضای فولاد در ایران در سال ۱۴۰۴ به سطح ۴۰ میلیون تن می رسد. برای این منظور در حال طراحی دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد هستیم که ۱۵ میلیون تن آن برای صادرات اختصاص می یابد.

به گفته وی، ایمیدرو سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد دلاری را برای نیازهای توسعه ای این بخش پیش بینی کرده که اهداف زنجیره فولاد و امور زیربناها را محقق کند.

کرباسیان ادامه داد: چشم انداز ظرفیت سازی آلومینیوم و مس (تقاضا و صادرات در افق ۱۴۰۴) به ترتیب ۱.۵ میلیون تن و ۴۵۰ هزار تن است که این برنامه نیازمند ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری است.

وی افزود: برای تولید دیگر محصولات معدنی مانند تیتانیوم، کک نفتی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا، زغالسنگ و محصولات راهبردی همچون عناصر نادر خاکی که اخیرا ۶ نوع آن تولید شده است، برنامه های مجزایی داریم.

کرباسیان گفت: برای دستیابی به اهداف فوق تمایل به همکاری با شرکت های طراز اول دنیا در سرمایه گذاری و انتقال فناوری هستیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره مزیت‌های اقتصادی ایران گفت: ایران یکی از کم هزینه ترین کشورها برای تولیدات معدن و صنایع معدنی است که این امر به دلیل قیمت مناسب و فراوانی انرژی، نرخ پایین بهره مالکانه، هزینه پایین دستمزد نیروی کار و دیگر مزیت هایی همچون دسترسی به آب های بین المللی، خطوط راه آهن، ‌ شبکه برق و تعرفه مناسب سیستم حمل و نقل است.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد در حال رسیدن به دستیابی به پایداری بیشتر است به همین دلیل علاقه مند به جذب سرمایه بیشتر در بخش معدن و صنایع معدنی هستیم به طوری که منافع دوسویه برای شرکای ما داشته باشد.

وی تصریح کرد: ایمیدرو بر اساس اولویت ها، زمینه تسریع سرمایه گذاری را با اخذ مجوزهای لازم، ‌ فراهم می کند.

کرباسیان خاطرنشان کرد: تمام مراحل سرمایه گذاری و فرایند جذب سرمایه، تحت قانون جذب و جلب سرمایه گذاری خارجی با ضمانت هایی از طرف دولت جمهوری اسلامی، برای برگشت یا خارج کردن سرمایه ها از کشور صورت می گیرد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین به برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: ایران در این برنامه به دنبال جذب سرمایه ۲۵۰ میلیارد دلاری برای بخش های نفت و گاز، ‌زیرساخت ها، ‌ صنایع، ‌ معدن و صنایع معدنی است که این برنامه از ابتدای سال ۹۶ آغاز می شود.

وی تصریح کرد: این امر نیز فرصت بزرگی را برای شرکت های اروپایی از جمله بانک ها، ‌ سازندگان تجهیزات، ‌ سرمایه گذاران، ‌ بیمه ها و … خلق می کند به طوری که دو طرف را به توسعه روابط بلندمدت و استراتژیک سوق می دهد.

به گفته معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، با توجه به ذخایر غنی نفت و گاز ایران، ‌ می توان اذعان کرد که گسترش ارتباط اروپا با ایران، ‌ امنیت تامین انرژی برای شرکای اروپایی ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه ایران در منطقه ای با بازار بیش از ۳۰۰ میلیون نفری واقع شده ادامه داد: ایران با جمعیت حدود ۸۰ میلیون نفری و تولید ناخالص داخلی ۴۰۰ میلیارد دلاری در قلب خاورمیانه واقع شده که در شمال با کشورهای مشترک المنافع، ‌ در غرب با ترکیه و عراق، ‌در شرق با پاکستان و افغانستان و در جنوب و خلیج فارس با تعداد زیادی کشور، در همسایگی قرار دارد. این امر مبین این است که در واقع ایران مرکز حمل و نقل و صادرات مجدد در منطقه خواهد شد که منافع قابل توجهی نصیب سرمایه گذاران می کند.

کرباسیان با اشاره به اینکه اکنون با لغو تحریم ها فرصت مناسبی برای تعمیق روابط اقتصادی دو طرف در زمینه های مورد علاقه ایجاد شده، ‌ گفت: ایران قادر است‌ یکی از بازیگران بزرگ در منطقه باشد و سهم مهمی به ویژه در اقتصاد اروپا برای تامین کالاهای مورد نیاز و انرژی ایفا کند.

وی به دیدار رئیس جمهوری اسلامی ایران در بهمن ماه گذشته از ایتالیا و فرانسه و امضای تفاهمنامه هایی به ارزش ۴۰ میلیارد یورو اشاره کرد و افزود: بخشی از اسناد امضا شده به بخش معدن و صنایع معدنی اختصاص داشت به طوری که ایران با شرکت های اروپایی همچون دانیلی، اس ام اس اینسه و فیوز و نیز تشکیل شرکت مشترک سرمایه گذاری، تفاهمنامه هایی به ارزش ۶ میلیارد یورو امضا کرد.

کرباسیان در بخش دیگر سخنانش خطاب به سرمایه گذاران و مدیران بانک‌های اروپایی اعلام کرد: اکنون که تحریم‌ها لغو شده اند ما خواهان توسعه روابطی بیش از گذشته هستیم.

رئیس هیات عامل به ویژگی های ایمیدرو به عنوان سازمان توسعه ای اشاره کرد و اضافه کرد: ایمیدرو به عنوان شریکی قابل اتکا، ‌ آزادی عمل بالایی دارد به طوری که شرایط ایمنی برای کسب و کار شرکت های خارجی در ایران ایجاد کند.

وی تاکید کرد: ایران بر خلاف برخی از کشورهای صادرکننده نفت، تنها وابسته به این ماده نیست و بخش هایی همچون پتروشیمی، خودرو، کشاورزی، صنایع غذایی، فرش، کشتی سازی و به ویژه معدن و صنایع معدنی مستقل از نفت، برای درآمدزایی دارد.

کرباسیان درباره برنامه کلان توسعه ای ایران گفت: دولت ایران در حال طراحی برای نرخ رشد ۸ درصدی اقتصاد در برنامه ششم توسعه است که در این برنامه حوزه معدن و صنایع معدنی جایگاه ویژه ای برای تحقق رشد تا ۸.۸درصدی دارد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا