خودروصنعت، معدن، تجارت

استرالیا و آمریکا پیشگام در فناوری خودروهای خودران

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که دو کشور استرالیا و آمریکا بیشتر از سایر کشورها درصدد توسعه فناوری خودروهای خودران هستند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایسنا، خودروهای خودران با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و پیشرفته‌ای نظیر یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی قادر خواهند بود، بدون نیاز به راننده، در خیابان و جاده‌ها تردد و سرنشینان خود را جابجا کنند.

همچنین بخوانید

از آنجایی که توسعه هر فناوری مربوط به وسائل نقلیه و خودروسازی باید تحت نظر قانون‌گذاران آن کشور باشد، قوانین جدیدی که سازمان حمل و نقل آمریکای شمالی (NHTSA) برای وسائل نقلیه و خودروهای خودران و بدون راننده وضع کرده است نشان می‌دهد که توسعه این فناوری در صنعت خودروسازی در این کشور دیگر به صورتی کاملا جدی درآمده است و در آینده ای نزدیک شاهد تولید انبوه و احتمالا استقبال مشتریان از آن خواهیم بود.

دولت استرالیا نیز اعلام کرده است که تصمیم گرفته با سرمایه‌گذاری در این فناوری، هم به بهبود وضعیت اقتصادی در بخش حمل و نقل و هم کاهش هزینه‌های جاده ای خود کمک کند.

این بدان معناست که برخی کشورهای پیشرفته در جهان نظیر استرالیا، منطقه آمریکای شمالی و آلمان به شدت درصدد راه‌اندازی و توسعه فناوری ساخت و استفاده از خودروهای خودران و بدون راننده هستند.

تنها عاملی که تاکنون مانع آمدن اینگونه خودروها به سطح شهر شده است، شک و شبهه در وضعیت ایمنی و رعایت تمامی استانداردهای مربوط به ملاحظات انسانی است که آن نیز در بسیاری از آزمایشات و تست‌های انجام شده، تاکنون نتیجه قابل قبولی را از خود نشان داده است.

البته هنوز روند سیاست و قانون‌گذاری برای تردد و رفت و آمد خودروهای خودران تکمیل نشده است و این طور که به نظر می‌رسد سالها طول خواهد کشید تا استفاده معمول از این خودروها با گذراندن تمامی آزمایش‌های لازم، به صورت قانونی عمومی دربیاید. بعنوان مثال شرکت جنرال موتورز اوایل سال جاری ۲۰۱۸ میلادی بود که درخواست استفاده از خودروهای بدون فرمان و پدال بعنوان سرویس‌های حمل و نقل اشتراکی در سال ۲۰۱۹ را به این نهاد ارسال کرده بود و هنوز به درخواست آن جوابی داده نشده است.

مایکل مک‌کورمک –  معاون نخست وزیر و وزیر ارتباطات، حمل و نقل و توسعه منطقه‌ای در استرالیا – به‌تازگی اعلام کرده است که در راستای توسعه فناوری حمل و نقل خودران سرمایه‌گذاری بزرگی به میزان ۶.۹۰ میلیون دلار درنظر گرفته شده است.

وی در ادامه سخنانش گفته بود: من امیدوارم که دولت استرالیا و سایر کشورها به این نتیجه برسند که خودروهای خودران خطری برای بشریت ایجاد نخواهند کرد تا به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل مبتنی بر آن بپردازند.

بسیاری از تحلیلگران برآورد کرده‌اند که توسعه صنعت حمل و نقل خودران در استرالیا تا سال ۲۰۲۵ میلادی، بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار درآمدزایی خواهد کرد که این به نفع رشد و شکوفایی وضعیت اقتصادی این کشور تمام خواهد شد. به گفته کارشناسان فعال در این حوزه، توسعه این فناوری پتانسیل‌های فراوانی دارد که دولت‌ها می‌توانند آن را به منظور کاهش هزینه‌های خود به کار ببرند.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا