بانکبانک و بیمه

جزئیات هشدار درباره امنیت دستگاه‌های خودپرداز بانکی

اخیرا بسیاری از کارشناسان فعال در حوزه امنیت سایبری از افزایش بی‌سابقه حملات سایبری و نفوذ به دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها در سراسر جهان هشدار دادند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با توجه به آنکه این روزها امنیت سایبری و حریم خصوصی و حفاظت از اطلاعات مالی کاربران از اهمیت به‌سزایی برخوردار شده است، بسیاری از کارشناسان برآورد کرده‌اند که از این پس مجرمان سایبری و هکرهای بسیاری در انتظار نفوذ و دسترسی به اطلاعات مالی و کارت‌های اعتباری مشتریان بانکی خواهند بود که در نهایت این امر به کاهش امنیت سایبری شهروندان هنگام استفاده از دستگاه‌های خودپرداز بانکی ( ATM ) منجر خواهد شد.

این کارشناسان تاکید کرده‌اند که مجرمان با بهره‌گیری از روش‌های متعدد و نوینی همچون نصب و تعبیه دوربین‌های با سایز و اندازه کوچک، دستکاری در دستگاه‌های خودپرداز بانکی، هک سیستم امنیتی آن‌ها و تعبیه یک اسکنر در قسمت قرار گذاشتن کارت بانکی و تهیه یک نسخه کپی از کارت‌های بانکی قربانیان قادر خواهند بود به اطلاعات مربوط به کارت‌های اعتباری مشتریان بانکی دسترسی پیدا کنند و مبالغ هنگفتی را از حساب بانکی آنها به سرقت ببرند.

یکی از متداول‌ترین روش‌های سرقت اطلاعات کارت‌های بانکی قربانیان استفاده از یک دوربین بسیار کوچک و میکروسکوپی است که کاربردهای پزشکی داشته و قابلیت نصب و تعبیه در قسمتی که قربانیان رمز کارت خود را وارد می‌کنند را نیز داراست. مجرمان پس از ضبط و مشاهده رمز ورودی و شماره کارت بانکی قربانیان، قادر خواهند بود از موجودی حساب آن‌ها باخبر شده و مبالغ موردنظر خود را از حساب آن‌ها سرقت کنند.

پیش‌تر نیز دو شرکت بزرگ جهان که خود سازنده دستگاه‌های خودپرداز بانکی در جهان به شمار می‌روند، از روش‌های جدید مجرمان سایبری و هکرها خبر داده بودند که با بهره‌گیری از ابزارهای جدید قادر خواهند بود به اطلاعات مالی و هویتی مشتریان بانکی دسترسی پیدا کنند و مبالغ موردنظر خود را از آن به سرقت ببرند.

چند ماه پیش بود که دو شرکت دیبولد نیکس دورف و NCR در ایالات متحده آمریکا اعلام کردند که هکرها با بهره گیری از ابزار سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدیدی می‌توانند به اطلاعات مالی کاربران هنگام دریافت وجه از خودپرداز، دسترسی پیدا کرده و سپس با چک کردن موجودی حساب آن‌ها، مبالغ هنگفتی را به سرقت ببرند. این اعلامیه در حالی منتشر شد که بسیاری از دستگاه‌های خودپرداز در آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر هک شد و اطلاعات مشتریان بانکی بسیاری را افشا کرد و آن‌ها را با مشکلات و چالش‌های کوچک و بزرگی مواجه کرد.

چند سال پیش نیز بسیاری از محققان فعال در حوزه امنیت سایبری از حملات سایبری و هک گسترده در این دستگاه‌های خودپرداز بانکی خبر دادند که هکرها و مجرمان سایبری به‌وسیله نصب نرم‌افزارهای آلوده به بدافزار توانستند به بالغ بر ۲۰ دستگاه خودپرداز بانکی (ATM) نفوذ کرده و پول و اطلاعات کارت‌های اعتباری مشتریان بانک‌های موردنظر را به سرقت ببرند.

در پی آن، بسیاری از کارشناسان به مشتریان هشدار داده بودند که از کار کردن با دستگاه‌های خودپرداز که پیغام‌های نامرتبط نمایش می‌دهد، خودداری کنند و موضوع را سریعا به بانک مربوطه و پلیس اطلاع دهند.

به طور کلی می‌توان این‌چنین نتیجه‌گیری کرد با اینکه امنیت دستگاه‌های خودپرداز بانکی چندان بالا نیست و ریسک بالایی از لحاظ احتمال هک و نفوذ مجرمان سایبری دارد، با این حال با توجه به نوع خدمات شبانه‌روزی و قابلیت در دسترس بودن آن غیرقابل حذف از شبکه بانکی و سطح شهر است و تنها کاری که می‌توان درباره افزایش امنیت سایبری این دستگاه‌ها و درنهایت امنیت مالی مشتریان انجام داد، آن است که متخصصان زبده و فعال در حوزه امنیت سایبری و فناوری خیلی زود به زود نرم‌افزارهای این دستگاه‌ها را به‌روزرسانی کنند و با بررسی‌های زودهنگام، مشکلات سخت‌افزاری احتمالی آن را نیز برطرف کنند.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا