اقتصاد کلان

شیوه جدید دلالان برای قیمت‌گذاری ارز

قیمت ارز معلوم نیست، این را صرافانی می گویند که در برخی روزهای گذشته دست از معامله کشیدند و می گفتند فعلا ارز قیمتی برای خرید و فروش ندارد ، در این میان اما دلالان کنار خیابان روش جدیدتری را برای قیمت گذاری ارز انتخاب کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از خبرآنلاین،از پس دو هفته نوسان و ریزش و افزایش قیمت ارز در بازار ، آخرین خبرها حکایت از آن دارد که در هفته گذشته میزان ارز مورد تقاضا بود که قیمت فروش را تعیین می کرد.

در حالی قیمت ارز این روزها به سوژه اصلی صحبت های خانوادگی و محافل خبری تبدیل شده است که طی دو هفته اقیمت دلار بین هشت هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان را تجربه کرده است.

همچنین بخوانید

در کنار این موارد اما نکته جالب توجه، مصایب خرید ارز و به ویژه دلار برای مسافران و حتی کسانی است که مجبورند برای خرید اجناس خارجی به جای ریال،‌ دلار پرداخت کنند.

نوسان های اخیر به نظر می رسد دامنه بازار غیر رسمی ارز را اندکی گسترش داده است به طوری که خرید وف روش ارز دیگر در پاتوق های شناخته شده قدیمی صورت نمی گیرد و اتفاقا معاملات به مکان هایی دیگر ، برای پیشگیری از ردگیری های قانونی کشیده شده است .

بحث خرید و فروش دلار تنها به میدان فردوسی و مراکز معروف عرضه ارز محدود نمی شود بلکه در تمام سطح شهر و بین همه اقشار جامعه می‌توان از نوسانات قیمت،‌خرید و فروش ارز و … نیز شنید.

یکی از اتفاقات جالب توجه مشاهدات عینی خبرنگار ما در یک اغذیه فروشی بین چند مشتری بود که بسیار باعث تعجب است؛ چند مرد جوان هنگام صرف غذا با تلفن مشغول صحبت و خرید و فروش دلار بودند.

یکی از آنها با دلال پشت خط مشغول چانه زدن بود و نرخ ارز را جویا می شد و رفقایش منتظر پایان صحبت او. پس از اتمام مکالمه مشخص شد که اگر کسی خواستار ۵۰هزار دلار باشد،‌ دلال حاضر است هر دلار را به قیمت ۱۳هزار تومان بفروشد و برای درخواست های زیر ۵۰هزار دلار نیز بسته به میزان تقاضاریا، قیمت بالاتر خواهد رفت . به این ترتیب خرید هزار یا دو هزار دلار از این دسته دلالان مستلزم پرداخت پول بیشتر، حتی تا دو هزار تومان به ازای هر دلار است. جالب اینکه بنا بر اطلاع خبرنگار خبرآنلاین دلالان تلفنی حاضرند هرجا که مشتری قرار می گذارد،‌ ارز مورد توافق را تحویل دهد و هزینه رفت و آمد نیز بر عهده خریدار است!

بسیاری از دلالان محدوده فردوسی نیز دیگر مستقیم دست به معامله نمی زنند بلکه با ردیافت تلفن مشتری، به او وعده تماس در روزهای آتی را می دهند .  نکته مهم اینجاست که پلیس پیش از این به خریداران هشدار داده است که در دام دلالانی که دلارهای نقلبی می فروشند نیفتند.
برای جلوگیری از خرید و فروش ارز و به ویژه دلار به نظر می رسد دولت باید نظارت جدی تری بر این بازار داشته و مانع از خرید و فروش ارز در مکان ها نامتعارف شود و زیرا ادامه این روند می تواند سبب شود تا چندی دیگر در سوپر مارکت ها هم شاهد عرضه انواع ارز با قیمت های مختلف باشیم.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا