بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

۱۰ رویکرد برتر فین‌تک در سال ۲۰۱۸ / چشم‌اندازی از فردای صنعت خدمات مالی

سال ۲۰۱۸، سالی پربار برای فناوری‌های مالی نوظهوری است که ادعا می‌شود آینده خدمات مالی و سیاست‌های اقتصادی جهان را متحول خواهند کرد. این فناوری‌ها، از بلاکچین و هوش مصنوعی گرفته تا رایانش ابری و یادگیری ماشین، تاثیر شگرفی در خدمات مالی امروز و فردای جهان دارند. در زیر گزارشی از ۱۰ رویکرد برتر فین‌تک در سال ۲۰۱۸ از منظر ساینکورن (Synechron) و کپجمینای (Capgemini) آورده شده که می‌توانند چشم‌اندازی متفاوت از آینده اقتصادی جهان پیش روی همگان قرار دهند.

۱) سرمایه‌گذاری هنگفت روی تحولات دیجیتال

تغییر رویکرد در سیستم‌های غیربانکی نظیر سیستم‌های ارتباطی و خرده‌فروشی‌ها، سبب تغییر ذائقه مشتریان و افزایش سطح انتظارات آن‌ها از سیستم‌های بانکی و کارت‌های اعتباری نیز شده است.

با روی آوردن کاربران به سمت سیستم‌های دیجیتال، تقاضا برای ارائه خدمات در قالب فرایند‌های دیجیتالی و افزایش ادراک دیجیتال سیستم‌ها نیز به شدت در حال افزایش است و زیرساخت‌های میرای بانک‌های سنتی فعلی، قادر به پشتیبانی چنین خدماتی در حد انتظارات ایجاد شده نیستند. از این رو، تمامی‌ سیستم‌های بانکداری و موسسات مالی به شکل چشم‌گیری در حال تلاش برای ارتقای قابلیت‌های دیجیتال خود هستند.

در پاسخ به افزایش فشار‌های رقابتی تحمیلی و افزایش فزاینده سطح انتظارات کاربران، بانک‌ها و موسسات مالی در سراسر دنیا، در حال سرمایه‌گذاری‌های هنگفت روی تحولات دیجیتال به منظور پیوستن به این جریان مهم جهانی هستند.

۲) مرز‌های نوآوری: بلاکچین و هوش مصنوعی

بر اساس گزارشی که توسط ساینکورن منتشر شده است، فناوری‌های بلاکچین و هوش مصنوعی به روند ساختارشکنانه خود در صنعت خدمات مالی ادامه خواهند داد. توسعه هوش مصنوعی روی کاربردهای شناختی در زمینه‌های فروش، بازاریابی، سرمایه‌گذاری و مدیریت ثروت متمرکز خواهد شد.

این روند، گامی‌ مهم در جهش صنعت خدمات مالی از فناوری‌های رباتیک پیشرفته نظیر یادگیری ماشین یا تجزیه و تحلیل‌های پیش‌گویانه، به سمت پیشرفت واقعی در محاسبات شناختی است. سامانه‌های شناختی نوینی که طلایه‌دار موج جدیدی از تحولات خواهند بود و به سرعت جای سامانه‌های کامپیوتری قابل برنامه‌ریزی فعلی مورد استفاده در صنعت خدمات مالی را خواهند گرفت. ضمن این‌که ساینکورن پیش‌بینی می‌کند، طی سال‌های آتی سرمایه‌گذاران رباتیک (robo-investors)، به پلتفرم متمرکز اصلی برای مدیران ثروت تبدیل خواهند شد.

۳) بانک‌های صرفا دیجیتال، تهدیدی جدی

با جهش سراسری بانک‌ها و موسسات مالی به سمت کانال‌های دیجیتال، نقش‌آفرینان صرفا دیجیتال در این عرصه، تسلط تاریخی بانک‌های سنتی و موسسات اعتباری را با چالش‌های بیشتری مواجه خواهند کرد. طبق مقاله اخیر کپجمینای با عنوان ۱۰ رویکرد برتر بانکداری خرد در سال ۲۰۱۸، ارائه دهندگان این نوع جدید از بانکداری، مدل‌های قراردادی و خدمات و محصولات فوق‌العاده نوآورانه‌ای را در قبال حجم بالای مطالبات کاربران دیجیتال محور امروز ارائه می‌دهند که سایر سیستم‌های بانکی سنتی را به مبارزه می‌طلبد. چنین بانک‌های دیجیتالی می‌توانند به‌عنوان کاتالیزور فضای رقابتی صنعت بانکداری، موسسات مالی سنتی را مجبور به پیوستن به تحولات دیجیتال جهانی کنند و آن‌ها را برای توسعه قابلیت‌های دیجیتال خود به منظور مقابله با این ساختارشکنی‌ها به چالش بکشانند.

۴) تفکر طراحی

تفکر طراحی (design thinking) نیز یکی از ۱۰ رویکرد برتر فین‌تک است که به عقیده ساینکورن، برای این‌که بتواند دیدگاه تجربه کاربری (User Experience) را به واقعیت تبدیل کند، نیازمند تلفیق با مهندسی خلاق است.

ارائه دهندگان خدمات مالی، طبیعتا روی فناوری‌هایی تمرکز خواهند کرد که در آن‌ها، طراحی‌های مشتری محور حرف اول را می‌زند.

افتتاح حساب کاربری و یا واقعیت افزوده (Augmented Reality) در تعامل با کاربران، از جمله مواردی هستند که نیازمند طراحی درست و مبتنی بر تفکر اند. واقعیت افزوده و واقعیت مجازی (Virtual Reality) هردو تحت تاثیر پیشرفت‌های صورت گرفته در طراحی تجربه کاربری هستند که می‌توانند به افزایش رضایت‌مندی کاربران از سیستم‌های بانکی و مالی کمک شایانی کنند. استفاده از این تفکر طراحی برای همسوسازی استراتژی کسب‌وکارها و سیستم‌های مالی با نیاز‌های کاربران و الزامات فنی و تکنیکی سیستم‌ها، قطعا تجربه کاربری مورد هدف موسسات را به دنبال خواهد داشت. تجربه‌ای که می‌تواند فرایند‌های مداوم حساب‌های کاربری را در سایه استفاده از پردازش زبان طبیعی یا فناوری‌هایی چون یادگیری ماشین بسیار تعاملی‌تر و غنی‌تر سازد.

۵) مدیریت آنی ریسک

فناوری هوش مصنوعی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تیترهای ۱۰ رویکرد برتر فین‌تک در سال ۲۰۱۸ با بهبود تحلیل‌های ریسک سازمانی مورد نیاز برای اعمال تغییرات در زیرساخت‌های سازمان‌ها، مدیریت ریسک را پشتیبانی می‌کند. با تکیه بر سرعت فوق‌العاده پیشرفت صنعت خدمات مالی و نفوذ فزاینده فناوری‌های نوین در این صنعت، می‌توان اذعان کرد که هدف سال ۲۰۱۸، برای دست‌یابی به مدیریت ریسک زمان واقعی و اتخاذ تصمیمات آنی مبتنی بر هوش مصنوعی و اتوماسیون، در خلال پارامتر‌های انطباقی و نظارتی، چندان هم دور از انتظار نیست.

۶) تسلط وام‌دهندگان غیربانکی به داده‌ها

کپجمینای اذعان می‌کند که بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی، بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری را در معرض چالش قرار داده است. به‌طور‌ی‌که پس از این رویداد، بخش قابل توجهی از کاربران اعتماد خود را به سیستم‌های بانکداری و مالی دولتی از دست داده‌اند. به ویژه با روی کار آمدن فناوری‌های نوین و ظهور وام‌دهی آنلاین و تسهیل فرایند‌های اعطای وام در خلال استفاده از این فناوری‌ها، زمینه برای سودجویی وام‌دهندگان غیربانکی مهیا شده است. طبق گزارش کپجمینای:

«این وام‌دهندگان غیر سنتی از الگوریتم‌ها و یکپارچه‌سازی‌های نرم‌افزاری برای ارزیابی پروفایل‌های اعتباری کاربران استفاده می‌کنند، ضمن این‌که به داده‌های غیربانکی کاربران نظیر تصاویر و اطلاعات رسانه‌های اجتماعی، داده‌های مربوط به جی‌پی‌اس، خرید‌های آنلاین و تجارت الکترونیک، داده‌های تلفن همراه کاربران و پرداخت صورت‌حساب‌های‌شان نیز نفوذ کرده‌اند.»

۷) رگ‌تک

با رشد روزافزون محیط نظارتی و افزایش فزاینده پیچیدگی‌های آن، موسسات مالی نیز طبیعتا به دنبال استفاده بیشتر از فناوری‌های نوینی چون هوش مصنوعی برای دسترسی به حجم بسیار بالاتری از داده‌های نظارتی هستند تا بتوانند استراتژی کسب‌وکار خود را با قوانین نظارتی حاکم تطبیق دهند. ادامه حیات کسب‌وکارها و موسسات مالی با وجود قانون‌گذاری‌های جدید نظیر بازنگری اساسی تجارت (Fundamental Review of Trading Book) و انطباق دنباله حسابرسی پیوسته (Consolidated Audit Trail)، مستلزم اتخاذ رویکردی فناوری محور است تا بتواند در سایه فناوری‌های نوظهور مالی، قوانین سنگین تحمیلی را پشت سر بگذارد.

رگ‌تک، به‌عنوان کاربردی نوآورانه از فناوری در خدمات مالی و یکی از ده رویکرد برتر فین‌تک در سال ۲۰۱۸، نقشی حیاتی در این عرصه ایفا می‌کند که شرکت‌ها می‌توانند در سایه آن، فراتر از قانون‌گذاری‌های بدوی نظیر «دستورالعمل بازار ابزار‌های مالی (MiFID II)» حرکت کنند و مزایای بلندمدتی را از آن کسب‌وکار خود کنند. ضمن این‌که این عرصه از فناوری‌های مالی می‌تواند زمینه رشد شرکت‌ها را در اتخاذ استراتژی‌های فناوری محور مبتنی بر انطباق نیز مهیا سازد. این امر می‌تواند زمینه پایه‌گذاری اقتصادی کلان در مقایسه با داده‌ها، تحلیل‌ها و ریسک‌های مربوطه باشد.

۸) رشد هرچه بیشتر بزرگ داده‌ها

ابتکارات بزرگ داده منجر به شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکاری بسیار پیچیده‌تر و بازتر شده است که دارای تجسمات فکری و ابزار‌های داده بهتری نیز هستند. علی‌رغم شروع روند استانداردسازی داده‌ها در سال‌های اخیر، موسسات مالی هنوز هم بر زیرساخت‌ها و معماری داده سنتی و میرای سابق استوارند.

قطعا همراهی با سیستم‌های آتی و رویکرد‌هایی که در چشم‌انداز آینده صنعت خدمات مالی ترسیم شده است، یکی از مهم‌ترین اهداف سال ۲۰۱۸ است که برای نیل به این هدف بزرگ، استفاده از کلان داده و مدیریت آن برای ارتقای هوشمندی کسب‌وکارها غیر قابل انکار است. ضمن این‌که این امر، نیاز به زیرساخت‌های اطلاعاتی جدیدی نیز دارد تا بتواند با الزامات داده نوظهوری ‌هم‌چون مقررات حفاظت از اطلاعات عمومی‌ (General Data Protection Regulation) یا دستورالعمل خدمات پرداخت دوم (Payment Services Directive II) همسو شود. گفتنی است که با وجود این تغییرات، روش‌های جدید مدیریت داده و استخراج پول از آن نیز پدید خواهند آمد که مجازی‌سازی داده‌ها (data virtualization)، چرخه حیات یا سوابق داده (data lineage) و مصورسازی یا تجسم داده (data visualization) از آن دست است.

۹) ارتباط با شرکت‌های طرف سوم ارائه دهنده به منظور مدیریت مشتریان

بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری، با اتکا به رابط‌های کاربردی برنامه نویسی باز، تحولات شگرفی در زیرساخت‌ها و استراتژی‌های خود ایجاد کرده‌اند که آن‌ها را قادر به ارائه فرایند‌های مشتری‌محور و منطبق بر انتظارات کاربران کرده است. شرکت‌های فین‌تک، اکنون می‌توانند در ارائه‌ی تجربه‌ی خوب به مشتریان موثر باشند، درحالی‌که بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری دیگر کنترل چندانی روی این گزینه ندارند. کاربران، به طرز چشم‌گیری از پیشنهادات شرکت‌های فین‌تک برای ارائه خدمات بهتر استقبال می‌کنند و بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری بدون داشتن هیچ‌گونه گزینه‌ای برای ارائه مجبور به عقب‌نشینی می‌شوند.

۱۰) رایانش ابری: این‌جا، آن‌جا، همه‌جا!

بانکداری ابری از جمله تیتر‌های مهم ۱۰ رویکرد برتر فین‌تک سال ۲۰۱۸ است که توانسته موافقان زیادی را به خود جلب کند. اما گفتنی است که افزایش فزاینده پذیرش رایانش ابری در سیستم‌های بانکداری جهانی طی سال ۲۰۱۸، با تمرکز ویژه روی امنیت و نظارت قانونی آن همراه بوده است. انتظار می‌رود در کنار بروز آثار این تصویب جهانی در سطح شرکت‌ها و دفاتر بانکی، برنامه‌ها نیز به سمت رایانش ابری حرکت کنند. بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری زین‌پس و با تسخیر بازار توسط رایانش ابری، فشار بیشتری برای ایجاد مدل‌های کسب‌وکار مبتنی بر ابر، احساس خواهند کرد. ضمن این‌که استفاده از رابط‌های کاربردی برنامه نویسی باز نیز برنامه‌های کاربری را بیش از پیش به سمت رایانش ابری سوق می‌دهند.

منبع: Thefinancialbrand

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا