بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

لزوم نوین‌سازی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در بانک‌ها و شرکت‌های خدمات پرداخت

مژده مرشدی؛ مسئول توسعه کسب‌وکار راهکارهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) گروه فناوری پرند / عبارت «فناوری اطلاعات به‌عنوان توانمند ساز کسب‌وکار یا IT as Business enabler» دیگر شریعت اصلی فناوری اطلاعات را بیان نمی‌کند. دستکم در صنعت بانکداری و پرداخت، آن‌چنان کسب‌وکار و فناوری اطلاعات درهم‌آمیخته شده‌اند که می‌توان از PSPها، به‌عنوان شرکت‌های فناوری اطلاعاتی که خدمات پرداخت ارائه می‌کنند یادکرد.

در خصوص بانک‌ها نیز با روند کاهش شعب و نیز افزایش تراکنش‌های دیجیتالی در آینده‌ای نه‌چندان دور می‌توان اذعان داشت «بانک‌ها، شرکت‌های فناوری اطلاعاتی هستند که خدمات بانکداری و مالی ارائه می‌دهند». به‌بیان‌دیگر در صنعت بانکداری و پرداخت، فناوری اطلاعات نه‌تنها توانمندساز، بلکه «پیش‌ران» است.

همچنین بخوانید

درصورتی‌که نسبت به این گزاره تردید دارید کافی است در روندهای اخیر صنعت تأمل‌کنیم؛ فین‌تک، بلاکچین، ارزهای رمزنگاری‌شده و… همه و همه تحولاتی هستند که سهم فناوری اطلاعات در آن‌ها بیش از کسب‌وکار است.

این دیدگاه از منظر سازمان نیز قابل‌تعمیم بوده و اکنون فناوری اطلاعات بانک‌ها نه‌تنها دیگر بخشی از ستاد به‌عنوان واحد ارائه‌دهنده خدمت به واحدهای صف (کسب‌وکار) نیستند،‌ بلکه خود بخشی از صف (کسب‌وکار) بانک به شمار می‌روند. علاوه بر این در بانک‌های پیشرو، جایگاه‌های معاونت مدیرعامل (به‌جای مدیر) و حتی عضویت در هیئت‌مدیره برای ارشدترین مقام فناوری اطلاعات مشاهده می‌شود.

با خاتمه دوران رقابت بر سر سود سپرده در بانک‌ها، اکنون شاهد رقابت بر سر فناوری‌های بانکی هستیم که معنای آن اعطای مسئولیت نوآوری و توسعه کسب‌وکار به فناوری اطلاعات بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت به‌عنوان گام آغازین تحول دیجیتالی است.

در این مقطع حساس از دگردیسی فناوری اطلاعات و کسب‌وکار بانکی و پرداخت، آمادگی IT و نظام‌مندی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ آیا خود فناوری اطلاعات به‌اندازه کافی مدرن شده است؟ آیا آمادگی پذیرش مسئولیت تحول دیجیتالی را دارد؟

آیا به ابزارهای لازم برای مدیریت بهینه خدمات خویش به‌صورت دیجیتالی مجهز است؟ یا همچنان بسیاری از امور فناوری اطلاعات از طرق غیر دیجیتالی و سنتی مانند نامه‌نگاری و تماس تلفنی انجام می‌شود؟ آیا مدیریت مؤثری بر دارایی‌های فناوری اطلاعات از زیرساخت و تجهیزات شبکه تا نرم‌افزارها و کانال‌های بانکداری الکترونیک صورت می‌پذیرد؟

یا مجبور شده است سیلوهایی از تجهیزات ایجاد کند تا پاسخ‌گوی صرفاً برخی از نیازمندی‌های کسب‌وکار باشد؟ آیا نظارت برخطی بر روی صحت عملکرد سامانه‌ها وجود دارد؟ آیا امکان پیش‌بینی اختلالات را دارد؟

یا باید به‌واسطه تماس‌های کاربران از قطعی سامانه مطلع شود؟ آیا فناوری اطلاعات بانک‌ها مدیریت اثربخشی بر روی پیمانکار خود دارد؟ یا در میان کشمکش انتظارات واحدهای کسب‌وکار و خروجی تأمین‌کنندگان سرگردان است؟

آیا فناوری اطلاعات بانک‌ها می‌تواند تأثیرات خدمات تأمین‌کنندگان و شرکت‌های ثالث نظیر فین‌تک‌ها را بر کسب‌وکار بانک خود محاسبه کند؟ آیا فناوری اطلاعات می‌تواند مدیریت قابل‌اتکا و کنترل‌شده‌ای بر روی پایایی و دسترس‌پذیری خدمات داشته باشد یا ماهانه از طریق جرائم بانک مرکزی از میزان پایایی خدمات خود مطلع می‌شود؟ و …

این سؤالات و بسیاری دیگر نمایانگر لزوم مدرن‌سازی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت هستند و پاسخ این سؤالات و ارزیابی دقیق بلوغ فناوری اطلاعات به‌عنوان پیش‌ران کسب‌وکار بانکداری و پرداخت، زمینه‌های نوین‌سازی را مشخص می‌کنند.

این نوشتار مقدمه‌ای است بر مجموعه مقالاتی که به‌منظور تشریح نظام‌ها، فرآیندها، چارچوب‌ها و به‌روش‌های مدیریت خدمات فناوری اطلاعات و مصادیق آن در صنعت بانکداری و پرداخت به‌صورت منظم در برنامه‌ای مشترک میان گروه فناوری پرند و رسانه راه پرداخت منتشر خواهد شد.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا