خودروصنعت، معدن، تجارت

مطالبه کامیون‌داران محقق شد

در نشست شورای عالی هماهنگی ترابری کشور تعیین کرایه حمل‌ونقل جاده‌ای داخلی بار بر اساس تن-کیلومتر با ارایه گزارش توجیهی سازمان راهداری مطرح و با شرط تأمین نظرات مراجع رسمی قیمت‌گذاری کالا و خدمات توسط سازمان‌ یادشده، به تصویب رسید.

 یکی از اصلی‌ترین مطالبات کامیون‌داران در ماه‌های اخیر، موضوع اعمال تن‌-کیلومتر به جای نرخ‌‌های توافقی در کرایه‌ها بود. ‌به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از فارس،کامیون‌داران معتقد بودند، در نرخ‌های توافقی حق آنها ضایع می‌شود و صاحبان کالا با همراهی پایانه‌های بار و شرکت‌های باربری، در موضوع نرخ‌های توافقی فقط به فکر سود خودشان هستند و این وسط راننده زیان می‌بیند.

البته افزایش نرخ کرایه‌ها که متوسط ۲۰ درصد بود، امسال اعمال شد، اما به عقیده راننده‌های کامیون، این افزایش قیمت در خیلی از مراکز بار تاثیر چندانی بر کل قیمت ندارد، زیرا اصل قیمت کرایه حمل پایین است.

یکی از راننده‌های کامیون در این‌باره گفته بود: نرخ کرایه حمل بار در استان‌هایی نظیر فارس و اصفهان یا پتروشیمی‌های مهاباد،‌ خرم‌آباد و یا کرمانشاه به قدری پایین است که با احتساب همان ۲۰ درصد افزایش، هم تاثیری بر کل کرایه  کامیون‌دار ندارد، متاسفانه این صاحبان کالا حمایت دولتی دارند و نرخ‌های پایین ارائه می‌دهند و به دلیل تقاضای فراوان کامیون، راننده مجبور است با نرخ‌های پایین کار کند و همین امر در پایان ماه به راننده و خانواده‌اش فشار مالی وارد می‌کند.

‌به گفته این راننده کامیون، رانندگان از بیمه تکمیلی خود هم گذشته‌اند و می‌گویند، اگر در‌آمد‌مان افزایش یابد خودمان بیمه تکمیلی را با هر قیمتی اجرا می‌کنیم، اما نرخ کرایه‌ها باید طبق تورم موجود واقعی شود‌؛ در مدل توافقی، قیمت‌ها فقط توافقی بین شرکت‌های حمل و نقل و صاحبان کالا با کامیون‌داران است و شرکت‌های حمل و نقل و صاحبان کالا هم به دلیل تقاضای فراوان کامیون از این بازار سوءاستفاده می‌کنند و نرخ‌ها را پایین می‌آورند.

 اما امروز خبر رسید که در دویست و نهمین نشست شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور‌‌ «تعیین کرایه حمل‌ونقل جاده‌ای داخلی بار بر اساس تن-کیلومتر به تصویب رسید»

طبق اعلام دبیرخانه شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور که در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی منتشر شده است،  دویست‌ونهمین نشست این شورای‌عالی با حضور و مشارکت اعضا برگزار و پس از بحث و بررسی پیرامون دستورکار برگزار و جمع‌بندی‌ها‌ حاصل شد.

ابتدا پیشنهاد تعیین کرایه حمل‌ونقل جاده‌ای داخلی بار بر اساس تن-کیلومتر با ارایه گزارش توجیهی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مطرح و با شرط تأمین نظرات مراجع رسمی قیمت‌گذاری کالا و خدمات توسط سازمان‌ یادشده، مورد تصویب قرار گرفت.

همچنین موضوع تغییر مسیر و شیوه حمل فرآورده‌های نفتی ترانزیتی از کشور مطرح و ضمن عدم پذیرش اعمال محدودیت در فرایند عبوری، مقرر شد موضوع با تهیه برنامه جامع عملیاتی در زمینه افزایش سهم‌پذیری ریل و نیز اقدامات اجرایی به‌منظور افزایش کنترل و نظارت بر تردد ناوگان حامل فرآورده‌های نفتی، در کمیسیون فرعی شورا مورد بررسی قرار گیرد.

بنابراین گزارش به نظر می‌رسد با تحقق این موضوع (اعمال کرایه بر اساس تن‌-کیلومتر) بزرگترین مشکل راننده‌های کامیون رفع شده است و از این پس شاهد رونق هر چه بیشتر اقتصاد کامیون‌داران خواهیم بود.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا