آموزشآموزش بانکبانک و بیمهپرداخت الکترونیک

فیشینگ چیست و فیشر کیست؟

فیشینگ هم شیوه نوین دزدی و کلاهبرداری آنلاین است، مگر می‌شود جایی پول ردوبدل شود و پای کلاهبرداران به آن باز نشود؟ اگر بخواهیم فیشینگ را ساده تعریف کنیم باید از کلمه آن شروع کنیم. ترجمه تحت‌اللفظی فیشینگ به معنی «ماهیگیری!» است.

شاید تعجب کنید اما صیادان یا در اصطلاح «فیشرها» شمارا به شکل ماهی‌های مظلوم ناآگاهی می‌بینند که در درون دریاچه بزرگی به نام اینترنت، در کنار ماهی‌های دیگر، به دنبال انجام تراکنش‌ها و خریدهای روزمره خود از یک سایت به سایت دیگر شنا می‌کنید، اطلاعات مالی خود مانند شماره کارت، رمز اینترنتی و رمز CVV2 را وارد کرده و خریدهایتان را انجام می‌دهید، غافل از این‌که این فیشرهای شرور برای شما نقشه کشیده‌اند و طعمه‌های خود را به سر قلاب‌ها زده‌اند.

اگر آگاه نباشید و دیر به خود بجنبید، بی‌شک طعمه این صیادین یا فیشرها می‌شوید.

در بحث خرید آنلاین، آن‌ها دام‌های خود را در سایت‌های خرید و به‌خصوص برگه (صفحه) درگاه پرداخت پهن می‌کنند، به این صورت که بعد از وارد شدن شما به یکی از این سایت‌های فروش (که عموماً ظاهر بسیار حرفه‌ای ندارند و باقیمت‌های بسیار پایین، اجناس را به فروش می‌رسانند) و انتخاب کالای موردنظر خود، به یک درگاه پرداخت منتقل می‌شوید، درگاه پرداختی که ممکن است به اسم یکی از خدمات دهندگان مطرح باشد یا ظاهری بسیار شبیه به درگاه پرداخت اصلی آن‌ها داشته باشد، اما حواس خود را جمع کنید! در زمان زدن دکمه پرداخت با پیغام خطا روبرو می‌شوید و مجبور می‌شوید گاهی چند بار این کار را تکرار کنید تا نتیجه بگیرید.

البته بعضی از کلاهبردارها هم برای اعتمادسازی بیشتر، صفحه را گونه‌ای می‌سازند که پرداخت‌ها دوم یا سوم شما به‌ظاهر موفقیت‌آمیز به نظر برسند. اشتباهی که شما در این لحظه مرتکب شده‌اید، نمایش دادن ناآگاهانه تمامی اطلاعات کارت‌بانکی خود به فیشر است.

درواقع این صفحات جعلی درگاه پرداخت، همان طعمه‌های سر قلاب هستند که شما با اشتیاق آن‌ها را گرفته‌اید. بعدازاین مرحله شخص فیشر یا اصطلاحاً «ماهیگیر» باکارت شما هر کاری می‌تواند انجام دهد، از هر سایتی خرید بکند و در یک‌چشم به هم زدن حساب بانکی شمارا خرج کند یا به‌حساب و کارت دیگری منتقل کند.


البته راه‌های دیگری نیز برای فیشینگ وجود دارد. ایمیل‌هایی با فرستنده‌هایی به‌ظاهر مطمئن (مانند بانک یا موسسات مالی که در آن‌ها ثبت‌نام کرده‌اید) که شمارا برنده یک قرعه‌کشی بزرگ می‌خواند و برای ارسال جایزه اطلاعات شخصی از شما درخواست می‌کند، اس.ام.اس‌هایی به همین مضمون یا حتی تماس‌های به‌ظاهر تصادفی که شخص در آن از شما طلب کمک یا پول می‌کند.

این‌ها همگی راه‌های جدید کلاهبرداری هستند تا از طریق آن‌ها فیشرها اطلاعات شخصی شمارا به‌دست آورند؛ فیشرهایی که از انداختن هیچ دامی در مسیر شما دریغ نخواهند کرد.


از سال ۲۰۱۴ که اولین باریک نوجوان آمریکایی در ایالت واشنگتن با طراحی سایت به نام «آمریکا آنلاین» فیشینگ را بر سر زبان‌ها انداخت تا به امروز که مسئله به حدی پیشرفت کرده است که ارگان‌های دولتی مانند بانک مرکزی و پلیس فتا نیز به آن واکنش نشان داده‌اند و از درگاه‌های و اپلیکیشن‌های پرداخت درخواست کرده‌اند که قوانین جدید را جدی‌تر از همیشه رعایت کنند، فیشینگ و دسترسی به اطلاعات شخصی افراد پدیده منفی است که در کمین همه افراد است.

پس لطفاً امن باشید و امنیت خود را اولویت اول قرار بدهید. در پرداخت‌های آنلاین و جابجایی پول از طریق اینترنت، جایی که اسکناس‌ها را به چشم نمی‌بینیم، احتمال خلافکاری و خرابکاری کم نیست، مخصوصاً که دیگر نیازی به حضور فیزیکی نیست.

 

منبع
وبلاگ پی‌پینگ

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا