انرژی

بومی‌سازی هدایتگرهای مته‌ حفاری در دانشگاه امیرکبیر

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر اساس امضای قراردادی موفق به طراحی و ساخت هدایتگرهای مته‌های حفاری شدند.

به گزارش آرمان اقتصادی، وحید اسماعیلی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولید کننده ابزارهای حفاری امروز در حاشیه مراسم رونمایی از این فناوری در دانشگاه امیرکبیر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در مطالعات انجام شده در این شرکت موفق به طراحی و ساخت ۳ ست دستگاه در حوزه حفاری نفت شدیم، خاطرنشان کرد: این ۳ ست، شامل ۶ دستگاه می‌شود، ضمن آنکه این دستگاه‌ها جزء ۱۰ قلم کالای استراتژیک وزارت نفت به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: دستگاهی که ساختیم، به عنوان ابزاری هستند که در پشت مته حفاری نصب می‌شوند و مته حفاری را برای ورود به عمق زمین هدایت می‌کنند.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه این ابزارها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند مته را به سمت هدف هدایت کنند،‌ یادآور شد: در سال ۹۳ مناقصه‌ای برگزار شد که ما با برگزاری در آن توانستیم امتیاز بالایی کسب کنیم؛ چراکه قیمت دستگاه‌های ما پایین‌تر و با کیفیت بالاتر بوده است.

مجری طرح در عین حال با تاکید بر اینکه در قرارداد نهایی در زمینه ارائه ضمانت‌نامه دچار مشکل شدیم، افزود: برای رفع این چالش از صندوق حمایت از صنایع الکترونیک (صحا) ضمانت‌نامه اخذ و با شرکت پشتیبانی ساخت و کالای وزارت نفت قرارداد خرید را منعقد کردیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نمونه اولیه دستگاه را ساختیم، خاطر نشان کرد: شرکت ملی حفاری نفت به عنوان متقاضی این دستگاه قرار است بعد از تولید، از آن در استخراج نفت استفاده کند.

این محقق با اشاره به کاربردهای این فناوری ادامه داد: این دستگاه‌ها در دکل و پشت موتور حفاری، بسته و بعد به داخل چاه فرستاده می‌شود و از این طریق می‌توانیم مته را از طریق این ابزار کنترل کنیم؛ چراکه این مته از طریق ابزارهای جانبی آن حرکت می‌کند.

وی افزود: بعد از اعمال تحریم‌ها این ابزارها از انگلیس به ایران وارد نمی‌شد، از این رو این نوع سیستم‌ها از کشور چین وارد می‌شد؛ ولی اکنون با تولید این دستگاه، بخش صنعت می‌تواند از مزایای این دستگاه بومی بهره برداری کند.

موسوی با اشاره به اجرای تست‌های میدانی، افزود: تست‌های میدانی این دستگاه‌ها در چاه‌های نفت تحت اختیار شرکت ملی حفاری نفت اجرایی شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا