انرژی

مقصد میعانات گازی پارس جنوبی در زمان تحریم کجاست؟

شمارش معکوس راه‌اندازی سومین فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس آغاز شد؛ خبری که روی دیگر آن از افزایش نیاز این پالایشگاه به میعانات گازی حکایت دارد و بر این اساس در کنار افزایش ۳۶ میلیون لیتری تولید بنزین، با مصرف روزانه ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی، ریسک تولید گاز در پارس جنوبی به حداقل کاهش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در طول پنج سال گذشته با بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز غنی از این میدان مشترک، به حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته که شرکت ملی گاز برای زمستان امسال از برنامه تولید روزانه ۵۴۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین (متان) به‌منظور تامین نیاز مشترکان مختلف خانگی، تجاری، صنایع و نیروگاه‌ها خبر داده است.

هم‌زمان با افزایش ظرفیت تولید گاز متان، تولید میعانات گازی به‌عنوان محصول استراتژیک  پارس جنوبی هم با افزایش روبرو شده است. به‌طوری که اکنون ظرفیت تولید این محصول به حدود ۸۰۰ تا ۸۱۰ هزار بشکه رسیده که با احتساب افت طبیعی تولید این میدان، امکان تولید ۷۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در پیک تولید گاز زمستانی در پالایشگاه‌های پارس جنوبی وجود دارد.

همچنین بخوانید

بنا بر آمارهای رسمی اعلام شده ازسوی شرکت ملی نفت ایران،تا پیش از اعمال تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، ظرفیتی برای صادرات ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه میعانات گازی به بازارهای عمدتا شرق آسیا و منطقه خاورمیانه وجود داشت و کره جنوبی و امارات مهم‌ترین بازارهای صادراتی میعانات گازی ایران بودند که با اعمال تحریم‌های غیرقانونی، کره جنوبی خرید این محصول استراتژیک گازی از ایران را متوقف کرد و شرکت ادنوک امارات هم از برنامه کاهش و توقف خرید میعانات گازی از ایران خبر داده است.

اعمال محدودیت خرید میعانات گازی ایران هرچند در نگاه اول به کاهش درآمدهای ارزی منجر خواهد شد اما مهم‌ترین زنگ خطر کاهش و توقف صادرات میعانات گازی پارس جنوبی به‌صورت مستقیم ریسک تولید گاز متان به‌عنوان سوخت مورد نیاز مشترکان خانگی، صنعتی و نیروگاهی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اما برای زمستان امسال درحالی که شرکت ملی گاز برروی تولید با ظرفیت حداکثری گاز متان حساب باز کرده، همراه با گاز، میعانات گازی هم تولید می‌شود و عملا عدم صادرات و فروش میعانات گازی، ریسک تولید در این حوزه مشترک را افزایش می‌دهد.

اما در شرایط فعلی مهم‌ترین مصرف‌کنندگان میعانات گازی پارس جنوبی، پتروشیمی نوری و پالایشگاه ستاره خلیج فارس هستند که پتروشیمی نوری از ظرفیت مصرف روزانه حدود ۱۰۰ هزار بشکه میعانات گازی برخوردار است.

ستاره به داد پارس جنوبی رسید

بر اساس این گزارش، تاکنون دو فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مدار بهره‌برداری قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود سومین فاز این پالایشگاه میعانات گازی تا آذرماه امسال در مدار بهره‌برداری قرار بگیرد. در این صورت ظرفیتی برای مصرف روزانه ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی پارس جنوبی فراهم می‌شود. با بهره‌برداری از فاز سوم پالایشگاه خلیج فارس و احتساب پتروشیمی نوری، ظرفیتی برای مصرف روزانه ۴۶۰ هزار بشکه که معادل ۶۰ درصد کل تولید میعانات گازی پارس جنوبی بوده در داخل کشور فراهم خواهد شد.

مهرماه سال گذشته ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس، حدود ۶.۵ تا ۷ میلیون لیتر بوده و عملا تولید در فاز اول این پالایشگاه به تثبیت نرسیده بود؛ به‌طوری که  مدیرعامل سابق پالایشگاه خلیج فارس در نشستی خبری با اشاره به تدوین برنامه زمان بندی از تثبیت تولید فاز یک تا دی ۹۶، راه‌اندازی فاز دوم تا دی‌ماه ۹۷ و راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه خلیج فارس تا خردادماه ۹۸ خبر داده بود. درصورتی که این برنامه اعلامی بدون کوچک‌ترین تاخیری اجرایی شده بود، قطعا برای زمستان امسال ظرفیتی برای مصرف روزانه ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی در این پالایشگاه فراهم نمی‌شد و عملا ریسک تولید گاز در پارس جنوبی را دوچندان می‌کرد.

با این وجود، با تغییر مسیر روند توسعه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، تاکنون دو فاز این پالایشگاه میعانات گازی راه‌اندازی شده و تا آذرماه سومین فاز این پالایشگاه هم در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد. هم‌اکنون روزانه حدود ۳۰ میلیون لیتر بنزین و ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل در پالایشگاه خلیج فارس تولید می‌شود و می‌توان گفت این پالایشگاه عامل تولید پایدار و بدون ریسک گاز در پارس جنوبی برای زمستان ۱۳۹۷ است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا