انرژی

عرضه نفت در بورس، یک هفته قبل از شروع تحریم‌ها

بالاخره بعد از فراز و نشیب‌های فراوان ظاهرا مسئولان بازار سرمایه و صنعت نفت به تفاهم رسیدند که ششم آبان ماه، درست یک هفته قبل از شروع تحریم‌های یک جانبه آمریکا، نفت خام در بورس انرژی عرضه شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بعد از حرف و حدیث‌های بسیار درباره عرضه نفت خام در بورس، در نهایت بورس انرژی امروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که ششم آبان امسال، نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌المللی بورس انرژی عرضه می‌شود.

مدتی است سران سه قوه با عرضه نفت خام در بورس موافقت کرده‌اند. عرضه نفت از زمانی که بحث تحریم‌های یکجانبه آمریکا مطرح شد برای چندمین بار در تاریخ بورس مورد توجه گرفت، اما این بار با هدف دور زدن تحریم‌های نفتی؛ موضوعی که بسیاری به آن نقد دارند و معتقدند عرضه نفت در بورس نمی‌تواند موجب دور زدن تحریم‌ها شود، قرار است انجام شود.

همچنین بخوانید

امروز نیز بیژن نامدار زنگنه با اشاره به عرضه نفت خام در بورس، گفته که “باید بررسی کرد که بورس چگونه با صنعت نفت کار خواهد کرد. این‌که نفت خام را در بورس عرضه کنیم، حرف خوبی است، اما صدها مسئله کوچک در این بین وجود دارد که باید حل شود که کسی اگر در این معامله شرکت می‌کند، باید بداند در یک معامله بدون ابهام شرکت کرده است. باید به جزء جزء سوالات جواب داده شود تا بتوان اوراقی را در بورس عرضه کرد. این بهانه‌گیری نیست، بلکه باید تکلیف مردم روشن شود. “

وزیر نفت همچنین گفته که “باید همه مسائل را حل کنیم، اگر تعداد بیش‌تری فکر باشد، این فرآیند سریع‌تر رخ می‌دهد. به‌طور کلی شش ماه زمان نیاز دارد تا عملیاتی شود. گیر ما قانون نیست، ‌این‌که بخواهیم از پول فرد دیگری استفاده کنیم، مجوزهای آن سریع جور می‌شود و از پول دولت راحت می‌توان استفاده کرد. ۸۵ میلیون کاسه دور دولت است. “

چندی پیش اسحاق جهانگیری نیز اعلام کرد که قرار است نفت خام در بورس عرضه شود، اما پس از مدتی که این موضوع فقط در حد یک سخنرانی باقی ماند و شورای عالی هماهنگی اقتصادی که به ریاست حسن روحانی برگزار شد تصویب کرد که با هدف متنوع‌سازی روش‌های فروش نفت، طرح عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی در داخل کشور به صورت ارزی انجام شود.

طبق اعلام این شورا، بر اساس این طرح، وزارت نفت می‌تواند با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای صادرات، نفت خام و فرآورده‌های نفتی را به قیمت رقابتی، در بورس داخل کشور به فروش برساند.

بعد از این اظهارنظرها از جانب مسئولان بازار سرمایه حرف‌هایی به گوش رسید مبنی بر این که وزارت نفت باید در این مورد هماهنگی‌هایی را انجام دهد؛ به عنوان نمونه مدیر نظارت بر بازارهای سازمان بورس گفت که “برای سازوکار عرضه نفت خام در بورس باید منتظر ابلاغ وزارت نفت به سازمان بورس بود، همچنین همکاری بانک مرکزی و خزانه داری در فرایند عملیات تسویه پس از انجام معامله ضروری است”

اما در مقابل بیژن نامدار زنگنه با اشاره به اینکه سران سه‌قوه با عرضه نفت در بورس موافقت کرده‌اند گفته که هیات دولت موافقت خود را اعلام نکرده و به دلیل حساسیت‌هایی که این موضوع دارد قرار است نفت خام ۲۰ درصد به صورت ریالی و ۸۰ درصد به صورت ارزی به طور آزمایشی در بورس عرضه شود و بعد ازگرفتن نتایج و انجام ارزیابی تصمیم‌گیری شود. او در باره مقدار این عرضه نیز عدد ۴۰ هزار بشکه  را مطرح کره است.

شرکت ملی نفت ایران نیز در اطلاعیه‌ای امروز اعلام کرد که با توجه به فراهم شدن زمینه‌های قانونی و نهایی‌سازی چارچوب و اصول کلیدی موضوع توسط مراجع ذیصلاح، شرکت ملی نفت ایران با همکاری بورس انرژی ایران و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، ساز و کار اجرایی و جزئیات شرایط عرضه را طراحی و جمع‌بندی کرده است. ایجاد فضایی شفاف و سالم جهت استفاده از پتانسیل‌های بخش غیردولتی جهت صادرات نفت‌خام از مزایای اصلی این طرح خواهد بود.

بر این اساس، فروش به صورت ۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی خواهد بود که تسویه بخش ریالی (بر اساس نرخ تسعیر سنا) بصورت نقدی قبل از تحویل محموله و تسویه بخش ارزی به صورت اعتباری، با ارائه ضمانت‌نامه بانکی تعهد پرداخت ریالی معتبر از بانک‌های مورد قبول شر کت ملی نفت ایران، پس از تحویل محموله صورت می‌گیرد.

متقاضیان خرید جهت شرکت در معامله، بایستی ۱۰ درصد ارزش سفارش را به صورت ریالی به میزان پیش پرداخت قبل از عرضه به حساب اعلامی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز نمایند که در صورت انجام معامله بخشی از ۲۰ درصد ریالی محسوب خواهد شد.

خریداران بر اساس قیمت پایه اعلامی شرکت ملی نفت ایران که بر اساس قیمت‌های معاملاتی امور بین‌الملل این شرکت خواهد بود، بر روی قیمت نفت‌خام رقابت می کنند که انتظار می‌رود ایجاد چنین فضای رقابتی منجر به کشف قیمت مناسب و شفاف شود.

تحویل نفت‌خام به خریداران در محموله‌های حداقل ۵۰۰۰ تنی (معادل حدود ۳۵ هزار بشکه استاندارد) قابل انجام بوده و البته، خریداران می‌توانند با تجمیع قراردادهای خرید، نسبت به برداشت محموله‌های بزرگ‌تر اقدام کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا