بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

تحریم تمام مشکل استارتاپ‌ها نیست

مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد که تحریم تمام مشکل استارتاپ ها نیست بلکه تحریم در کنار همه مشکلات یک فرصت است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمیدرضا احمدیان در پنل تخصصی صادرات اپلیکیشن‌های موبایل در عصر تحریم، گفت: سه مسئله صادرات، اپلیکیشن و تحریم موضوعات کلان و مهمی هستند؛ ما در کشورمان حتی با وجود تحریم صادرات داریم و عملکرد ما تا به امروز در بخش صادرات محصولات معدنی و کشاورزی است اما از ظرفیت‌های صادرات محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات و دانش بنیان به خوبی توجه نشده و در گام‌های اولیه قرار دارند.

مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: یکی از بخش‌های مهم در حوزه صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات، تجارت الکترونیک است که در داخل به خوبی رشد کرده اما در صادرات آن ناکام بودیم؛ جریان تجارت الکترونیکی به سمت موبایل رفته و شاهد تجارت الکترونیکی موبایل محور هستیم و همین باعث شده تا امروزه هر نفر چند اپلیکیش تجارت الکترونیکی از ارسال غذا تا حمل و نقل و غیره را داشته باشد.

احمدیان با اشاره به چالش‌های موجود، گفت: توان مالی پایین استارتاپ‌ها و نداشتن اطلاعات از ترندها و کشش بازار هدف است؛ در عین حال اجرا نشدن قانون کپی رایت، رگولاتوری محصولات فناوری اطلاعات، تعدد متولیان صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور در کنار مشکلات بانکی و تسویه درآمدها از جمله مشکلات استارت آپ‌ها را تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: حوزه محتوا در زمان تحریم برای ما فرصتی بزرگ برای صادرات و کسب درآمد از ورود به بازارهای خوب منطقه‌ای از جمله افغانستان و گرجستان است.

لزوم توسعه فریلنسرینگ(نیروهای پروژه ای)

احمدیان با اشاره به بسته تهیه شده توسط وزارت ارتباطات در زمان تحریم، گفت: در بسته حمایت از صادارت فاوا تاکید شده که باید توانایی‌های فناوری اطلاعات برای ایجاد آمار دقیق احصا شود تا پایگاه داده کسب و کارها ایجاد شود، همچنین ایجاد پایانه‌های صادراتی موقت و نهادهای کارگزاری و ایجاد و مناسب سازی زیرساخت‌های بانکی است.

وی با تاکید بر اهمیت گسترش و توسعه فریلنسرینگ، افزود: حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم، توسعه فضای فریلنس و درآمدزایی نیروی کار به صورت فریلنس است و برای همین نیاز است تا شرکت‌هایی واسط فریلنسرهای ایران و پروژه‌های خارجی باشند.

فرصت امروز تکرار نشدنی است، تحریم را می‌توان با صادرات فاوا و استفادا از این بستر کمرنگ کرد؛ بدین منظور باید فرهنگ فریلنسیگ ایجاد شود و نیروی کار تربیت شود و در عین حال با ایجاد و توسعه درگاه‌های فریلنسر از این بستر استفاده کرد.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا