امور زیربناییصوتكشاورزی و دامپروری

قاچاق پذیری زعفران بالاست

رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران گفت: قاچاق پذیری محصول زعفران بسیار بالاست از اینرو می طلبد مسئولان در راستای جلوگیری از قاچاق طلای سرخ تصمیمات عاجل و منطقی اتخاذ کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی شریعتی مقدم در گفتگو با رادیو اقتصاد ضمن اشاره به مزیت بالای ایران در بحث تولید، فرآوری و صادرات زعفران افزود: این محصول در امرار معاش عده کثیری از ساکنان مناطق محروم و کم آب کشور نقش آفرین است.

وی ادامه داد: زعفران از میان محصولات صادراتی برخوردار از مزیت نسبی به دلیل موقعیت ویژه از لحاظ اشتغال‌زایی در بخش کشاورزی و ایجاد درآمد ارزی قابل‌ توجه برای کشور یک محصول مهم در اقتصاد تلقی می‌شود.

همچنین بخوانید

رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران گفت: زعفران به‌ عنوان یک محصول صادراتی با ارزش در اقتصاد ایران به شمار می رود.

وی افزود: جدا از این ایران امروز به‌ عنوان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران در جهان شناخته می شود.

شریعتی مقدم تصریح کرد: این محصول به رغم برخورداری از ارزش افزوده بالا و نقش آفرین در اشتغال، صادرات و ارزآوری متاسفانه با چالش های مختلفی از جمله قاچاق دست به گریبان است.

وی گفت: پیاز زعفران از سال های دور به کشور افغانستان قاچاق می شد ولی امسال قاچاق خود محصول زعفران به این کشور مطرح است.

رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران افزود: زعفران ارزش و قیمت بالا در حجم کم دارد بنابراین قاچاق پذیری این کالا بسیار بالاست.

وی ادامه داد: با توجه به اقتضای محصول زعفران ضرورت ایجاب می کند بسترسازی ها در کشور به نحوی باشد که صادات از مبادی رسمی و قانونی روز به روز بیشتر و در برابر قاچاق در این حوزه هر روز نسبت به گذشته کمتر شود.

شریعتی مقدم یادآورشد: برای جلوگیری از پدیده قاچاق زعفران تصمیمات باید به سمتی جهت داده شود که حوزه تشویق برای صادرات اصولی بیش از پیش تقویت شود.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی» با هدف ارائه یک تصویر بزرگتر و کاملتر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا