امور زیربناییتعاون و اشتغال

صنعت پتروشیمی در میانه راه هم نیست

رئیس انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: در حالی‌ که تاکنون کل سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی، ۵۰ میلیارد دلار بوده؛ اما این صنعت تا سال ۱۴۰۴ نیازمند ۸۳ میلیارد دلار سرمایه جدید است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، احمد مهدوی ابهری در نخستین همایش «تعاون، اقتصاد مقاومتی و صنایع پتروشیمی» با اشاره به منابع غنی کشور در صنایع مختلف از جمله صنعت پتروشیمی گفت: با این همه منابع، نباید وضع اقتصاد و اشتغال کشور ما این‌گونه باشد. در حال حاضر، میزان استحصال گاز در کشور ۳۴ تریلیون متر مکعب معادل ۱۵ میلیارد بشکه نفت است؛ اما سؤال این است که این منابع را چه کرده‌ایم؛ ضمن اینکه حتی با وجود کاهش صادرات گاز به ترکیه، عایدی‌ نصیب کشور نشده است.

وی با بیان اینکه امروز تولیدکنندگان در پیچ و خم مشکلات اداری و بانکی، با مشکلات و مشقت‌های بسیاری مواجه هستند، ادامه داد: متأسفانه تعدد صدور بخشنامه‌های مختلف که به تازگی با آن مواجه بودیم، صنایع پتروشیمی را با مشکل مواجه کرده است و امروز صنایع تکمیلی پتروشیمی، از قِبَل نوسانات ارزی متوجه ضررهای زیادی شده‌اند.

رئیس انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با تأکید بر اینکه صنایع تکمیلی و بالادستی را نباید جدا از یکدیگر دید، بلکه این صنعت مکمل یکدیگر هستند، افزود: در خصوص مشارکت بخش تعاون در صنعت پتروشیمی، پیش از هر چیز باید به این سؤال پاسخ داد که امروز سهم تعاونی‌ها از کل اقتصاد ملی، چقدر است و آیا دولت توانسته هدف برنامه پنجم توسعه را در خصوص افزایش سهم تعاون در اقتصاد عملیاتی کند؟

مهدوی ابهری تصریح کرد: امروز صنعت پتروشیمی در ایران در ابتدای کار است و اگر در توسعه صنعت، سرعت نداشته باشیم، نگران هستیم تا رقبای ایران بازار داخلی را به دست بیاورند.

وی با بیان اینکه آمریکا با عریض کردن کانال پاناما، صادرات پتروشیمی خود را به آسیا حدود ۲۵ روز کاهش داده است، گفت: واقعیت این است‌ که ما در صنعت پتروشیمی چه در صنایع بالادستی و چه در صنایع پتروشیمی استراتژی نداریم.

رئیس انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنیم تعاونی‌ها یک فدراسیون تأسیس کنند تا در قالب آن بتوانیم صنایع پتروشیمی را از بخش تعاون بهره‌مند کنیم، اظهار داشت: یکی از اشکالات اساسی صنایع بالادستی و پایین‌دستی پتروشیمی این است که فعالان این دو صنعت، از درد و مشکلات یکدیگر بی‌خبر هستند.

مهدوی ابهری همچنین به نقش بازار سرمایه در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: قطعاً ورود به بورس بسیار خوب است اما به دلیل اینکه کارمزد بورس هم برای خریدار و هم برای عرضه‌کننده زیاد است، انگیزه برای ورود به بازار سرمایه وجود ندارد بنابراین درخواست ما این است که هزینه کارمزد ورود به بازار سرمایه را کاهش دهند.

وی با تأکید بر اینکه در صنعت پتروشیمی در میانه راه هم نیستیم ادامه داد: درحالی‌که تاکنون کل سرمایه‌گذاری صورت گرفته در صنعت پتروشیمی ۵۰ میلیارد دلار است اما این صنعت تا سال ۱۴۰۴ نیازمند ۸۳ میلیارد دلار سرمایه جدید است.

رئیس انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در بخش پایانی اظهارات خود در خصوص قیمت خوراک پتروشیمی افزود: قیمت خوراک باید به گونه‌ای تعیین شود که اگر سرمایه‌گذاری خواست در قطر و عربستان سرمایه‌گذاری کند، سرمایه خود را به ایران بیاورد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا