امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

افزایش سیل با از بین رفتن پوشش گیاهی/اهمیت پوشش گیاهی در اقتصاد

معاون جنگلداری سازمان جنگل‌ها گفت: تغییر اقلیم باعث کاهش بارش و تغییر الگوی بارشی شده است و تعداد بارش های شدید در مدت زمان کوتاه و از بین رفتن پوشش های گیاهی باعث وقوع سیل می شود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی معاون جنگلداری و امور بهره برداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در چهارمین گردهمایی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی که به همت سازمان دانشجویان در دانشگاه مازندران برگزار شد، با اشاره اینکه تغییر اقلیم باعث کاهش بارش و تغییر الگوی بارشی شده است،  گفت: تعداد بارش های شدید در مدت زمان کوتاه و از بین رفتن پوشش های گیاهی باعث وقوع سیل می شود.

محمد امین کیاپاشا افزود: منابع و ذخایر طبیعی و پوشش گیاهی در اقتصاد امروز دنیا بسیار اهمیت دارد. 

وی ادامه داد: کشور ما در شرایط حاضر با معضلات متعدد مثل تغییر اقلیم، گرمایش جهانی، بروز آفات و امراض در جنگل ها، افزایش جمعیت و در نتیجه افزایش فشار بر طبیعت مواجه هستیم. 

کیاپاشا با اشاره به کمبود بارندگی در مناطق مختلف کشور  گفت: در حال حاضر با کمبود بارش ناشی از تغییر اقلیم روبه رو هستیم و در سال های اخیر وضعیت بارشی بدتر هم شده است. البته باید دقت کنیم که همین میزان بارش هم با سرعت بالا و در مدت زمان کوتاه انجام می شود. 

این مقام مسئول در سازمان جنگل ها تاکید کرد: طی سال های گذشته در اثر تغییر اقلیم پوشش های گیاهی نیز دچار تغییر شده است. البته دیگر قطع درخت در جنگل های شمالی کشور ممنوع اعلام شده و سازمان جنگل ها در صدد افزایش پوشش گیاهی در قالب درختچه و درخت است و سعی دارد تعادل دام را در مراتع اجرایی کند. 

کیاپاشا در مورد تاثیرگذاری پوشش گیاهی در کنترل سیلاب ها تاکید کرد: اگر میزان پوشش گیاهی بالا باشد، باران های شدید و با سرعت بالا تبدیل به سیا نمی شود و پوشش گیاهی از وقوع سیل جلوگیری می کند. متاسفانه در حال حاضر بارش عا باعث سیل، ایجاد خسارت در پایین دست و از بین رفتن خاک های سطحی می شود. 

معاون جنگلداری سازمان جنگل ها در ادامه با اشاره به نادیده گرفتن قانون حفظ حریم رودخانه ها تصریح کرد: عدم رعایت قوانین موجود در حوزه حفظ حریم رودخانه ها و ساخت و ساز در بستر رودخانه ها منجر به وقوع سیل و ایجاد خسارت های متعدد می شود. 

کیاپاشا همچنین خطاب دانشجویان حامی محیط زیست تاکید کرد: دانشجویان باید قوانین حوزه آب را بشناسند و ضمن آگاهی از این قوانین مطالبه گری داشته باشند. 

وی تصریح کرد: باید فعالیت های فرهنگسازی در دو بخش افزایش سطح پوشش گیاهی و استفاده بهینه آب اجرایی شود. البته دقت داشته باشیم که افزایس سطح پوشش گیاهی بدون توجه به منافع ذی نفعان امکان پذیر نیست و باید قبل از اجرای هر پروژه مسائل اجتماعی و اقتصادی هر منطقه مورد بررسی قرار گیرد. 

معاون جنگلداری سازمان جنگل ها ادامه داد: تسهیل گران باید گروه های ذی نفع هر منطقه وارد گفت و گو شوند. به طور کلی در تهیه پروژه و اجرا باید با همکاری ذی نفعان به ویژه افراد با نفوذ هر منطقه انجام شود. 

کیاپاشا اظهار کرد: برای استفاده بهینه آب تغییر الگوی مصرف در حوزه کشاورزی و مصارف شهری ضروری است. برای مثال درست نیست که برای صادرات تولید هندوانه صورت گیرد. 

دومین روز برگزاری چهارمین گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی کشور کارگروه آب با حضور محمدامین کیاپاشا معاون دفتر جنگلداری و امور بهره برداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و تعدادی از اعضای شوراهای مرکزی دانشجویان برگزار شد. 

 در این کارگروه ایده های شوراهای مرکزی مناطق در مورد آب در قالب کمیته های آموزشی، مطالعات و تولید محتوا و اطلاع رسانی بحث و بررسی شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا