بورسبورس کالا

مروری بر معاملات بورس‌کالا در هفته گذشته / بازار کالایی در انتظار اصلاح قیمت‌هاست

به دنبال اشباع قیمت‌ها نسبت به نرخ دلار، در هفته گذشته شاهد افت تقاضا برای برخی محصولات در بورس‌کالا بودیم. بر این اساس، با توجه به کاهش نرخ دلار در بازار، فعالان حوزه کالایی انتظار اصلاح قیمت محصولات بورس‌کالا را همراستا با این تغییرات دارند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طی هفته گذشته (۲۱ تا ۲۶ مهرماه) مجموع تالارهای بورس کالا ارزشی حدود ۲.۳ هزار میلیارد تومان داشت که در دو هزار و ۴۱۰ قرارداد منعقد شدند. از این میزان حدود دو هزار و ۴۱ میلیارد آن به رینگ داخلی تعلق داشت. همچنین، تالار محصولات صنعتی با حدود ۹۵۲ میلیارد تومان بیشترین ارزش را در تالارهای موجود به خود اختصاص داد.

گفتنی است، در هفته گذشته، معامله محصولات فلزی در این بازار ضمن آرامش نسبی در قیمت‌ها (اکثرا در قیمت پایه معامله شدند) با تقاضای کمتری نسبت به عرضه نیز مواجه بود. به اعتقاد برخی کارشناسان یکی از دلایل این اتفاق، اصلاح قیمت‌ها (افزایش قیمت پایه محصولات) در بورس‌کالا بوده که سبب شده تا بیشتر، مصرف‌کنندگان واقعی به خرید در بورس‌کالا تمایل داشته باشند.

همچنین در این هفته، برخی محصولات پلیمری شاهد رشد قیمت پایه بودند، این موضوع سبب شد تا به دلیل کاهش تقاضا (و عرضه مازاد) تعدادی از معاملات به طور مچینگ انجام شوند؛ هرچند که محصول «وکیوم باتوم» همچنان به عنوان کالایی پرتقاضا در این بازار معامله می‌شود. در این شرایط کارشناسان بازار کالایی در انتظار اصلاح قیمت کالا‌ها به دنبال کاهش قیمت دلار هستند. در ادامه مروری می‌کنیم بر معاملات هفته گذشته در بورس کالا.

افزایش قیمت ۲۷.۶ درصدی وکیوم باتوم «شراز» در روز شنبه

در نخستین روز از هفته گذشته (۲۱ مهر) کل معاملات بورس‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۱۸۶.۳ میلیارد تومان داشت که در ۹۶ قرارداد منعقد شد. از این حجم، حدود ۱۷۱ میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار فرآورده‌های نفتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۱۲۸ میلیارد تومان به خود اختصاص داد. گفتنی است، تالار صنعتی در این روز شاهد معامله‌ای نبود.

بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا در این روز متعلق به «وکیوم باتوم» پالایش نفت بندرعباس به میزان حدودی ۷۷.۲ میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت پایه کیلویی سه هزار و ۶۷۹ تومان در حجم ۲۱ هزار تن به طور نقدی فروخته شد. گفتنی است، عرضه وکیوم باتوم (شبندر) و البته پالایش نفت تبریز امروز به طور اختصاصی انجام شد.

«وکیم باتوم» شرکت پالایش نفت شیراز (شراز) نیز امروز جزو پرارزشترین معاملات این روز (حدود ۱۹ میلیارد تومان) بود. این محصول به قیمت کیلویی سه هزار و ۷۷۹ تومان و ۱۸۳ درصد افزایش نسبت به قیمت پایه در حجم ۵۰۰۰ تن معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (۲۴ شهریور) حدود ۲۷.۶ درصد افزایش قیمت داشت.

افزایش قیمت۲۷ درصدی وکیوم باتوم «پالایش نفت اصفهان» در روز یکشنبه

یکشنبه گذشته (۲۲ مهرماه) هم تالارهای مختلف بورس ‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۳۶۳ میلیارد تومان داشتند که در ۱۲۰ قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود ۳۱۲ میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار صنعتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۲۶۴ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا در این روز به «مس کاتد» شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) به میزان حدودی ۱۷۸ میلیارد تومان بود. این محصول با قیمت پایه کیلویی ۵۹ هزار و ۶۰۰ تومان در حجم ۳۰۰۰ تن معامله شد که نسبت به معامله قبلی خود حدود ۵.۸ درصد افزایش قیمت داشت.

گفتنی است، «شمش بلوم» شرکت فولاد کاوه جنوب کیش نیز به میزان حدود ۳۳ میلیارد تومان معامله شد. این محصول در حجم ۱۰ هزار تن و با قیمت کیلویی سه هزار و ۳۲۲  تومان با ۵.۳ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه به طور سلف فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (هفتم مهر) حدو ۵.۳ درصد افزایش قیمت داشت.

پر‌ارزشترین معامله تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی هم در این روز به محصول «وکیوم باتوم» پالایش نفت اصفهان به میزان حدودی ۳۵ میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت کیلویی سه هزار و ۵۳۶ تومان و ۱۷۸ درصد افزایش نسبت به قیمت پایه در حجم ۱۰ هزار تن، به طور نقدی فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (۲۱ شهریور) ۲۷ درصد افزایش قیمت داشت.

بازگشت آرامش به معاملات محصولات فولادی در روز دوشنبه

روز دوشنبه (۲۳ مهرماه) نیز تالارهای مختلف بورس ‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۶۳۰ میلیارد تومان داشتند که در ۴۹۰ قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود ۵۴۷ میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار صنعتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۳۳۳ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا در این روز به «ورق گرم B» شرکت فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) به میزان حدودی ۱۳۱.۵ میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول با قیمت کیلویی چهار هزار و ۱۲۴ تومان (۱۴.۰۴درصد بالاتر از قیمت پایه) به طور سلف معامله شد که نسبت به معامله قبلی خود (۱۶ مهر) حدود ۳.۴ درصد افزایش قیمت داشت.

گفتنی است، در این روز تقاضا برای محصولات مفتول و کاتد مس ۲ همچنین شمش فولاد بسیار کمتر از میزان عرضه آن بود. به اعتقاد برخی کارشناسان یکی از دلایل این اتفاق، اصلاح قیمت‌ها در بورس‌کالاست که سبب شده تا بیشتر، مصرف‌کنندگان واقعی به خرید در بورس‌کالا تمایل داشته باشند.

پر‌ارزشترین معامله تالار پتروشیمی و فراورده‌های نفتی هم به محصول «وکیوم باتوم» پالایش نفت بندرعباس (شبندر) به میزان حدودی ۵۶ میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت کیلویی سه هزار و ۷۴۳ تومان و ۱۸۰ درصد افزایش نسبت به قیمت پایه در حجم ۱۵ هزار تن به طور نقدی فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (۲۱ مهر) ۱.۷ درصد افزایش قیمت داشت.

افت۸ درصدی قیمت «پلی اتیلن ترفتالات بطری» پتروشیمی تندگویان در روز سه شنبه

سه‌شنبه پیش (۲۴ مهرماه)، تالارهای مختلف بورس ‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۶۲۳ میلیارد تومان داشتند که در ۹۹۲ قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود ۵۱۱ میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار پتروشیمی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۳۳۴ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا در این روز به محصول «وکیوم باتوم» پالایش نفت بندرعباس (شبندر) به میزان حدودی ۹۳.۵ میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت پایه کیلویی سه هزار و ۷۴۳ تومان در حجم ۲۵ هزار تن، نقدی فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (۲۳ مهر) تغییر قیمتی نداشت.

همچنین روز گذشته، «وکیوم باتوم» پالایش نفت شیراز هم ۱۸.۲ میلیارد تومان ارزش داشت. این محصول به قیمت کیلویی ۳۶۴۵ تومان (۱۷۳ درصد بالاتر از قیمت پایه) در حجم پنج هزار تن معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (۲۱ مهر) ۳.۵ درصد کاهش قیمت داشت.

«پلی اتیلن ترفتالات بطری ۷۸۱» پتروشیمی تندگویان نیز از دیگر محصولات پر معامله این روز بود. این محصول با قیمت پایه کیلویی ۱۷ هزار و ۴۱۸ تومان در حجم ۱۸۸۱ تن به طور سلف داد و ستد شد و ارزشی حدود ۳۳ میلیارد تومان داشت. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در ۲۱ مهر با هشت درصد کاهش قیمت رو به رو بود.

بیشترین ارزش معاملات تالار صنعتی هم به «سبد میلگرد ۲۸ تا ۱۸» مجتمع فولاد خراسان به میزان حدودی ۱۹.۵ میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت کیلویی سه هزار و ۸۶۵ تومان (۳.۶۱ درصد بیشتر از قیمت پایه) در حجم ۵۰۶۰ تن معامله شد.

افت قیمت۱۰ درصدی شمش بلوم «فخاس» و کاهش ۸ درصدی قیمت «استایرن منومر» پارس در روز چهارشنبه

روز گذشته، چهار‌شنبه (۲۵ مهرماه) نیز تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۴۷۸ میلیارد تومان داشتند که در ۶۱۴ قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود ۴۵۰ میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار صنعتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۳۰۳.۵ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا در این روز به «شمش بلوم۱۵۰*۱۵۰» مجتمع فولاد خراسان (فخاس) به میزان حدودی ۵۷ میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت پایه کیلویی سه هزار و ۱۵۳ تومان در حجم ۱۸ هزار تن معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود در ۱۴ مهر، حدود ۱۰ درصد کاهش قیمت داشت.

گفتنی است، «سبد میلگرد ۲۸ تا ۱۸» نیز از دیگر محصولات پر‌معامله این روز تالار صنعتی بود که حدود۳۸.۶ میلیارد تومان ارزش داشت. این محصول به قیمت پایه کیلویی سه هزار و ۷۳۰ تومان و حجم ۱۰۳۶۲ تن به طور نقدی معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود در ۲۴ مهر، حدود ۳.۵ درصد افت قیمت داشت.

پر‌ارزشترین معامله تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی هم به محصول «استایرن منومر» پتروشیمی پارس (پارس) به میزان حدودی ۳۳.۳ میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت کیلویی شش هزار و ۶۴۴ تومان (۱۰ درصد بالاتر از قیمت پایه) در حجم ۵۰۱۶ تن، به طور سلف فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (۱۸ مهر) حدود ۸.۲ درصد کاهش قیمت داشت.

همچنین در این روز «وکیوم باتوم» پالایش نفت اصفهان هم ۳۳.۱ میلیارد تومان ارزش داشت. این محصول به قیمت کیلویی ۳۳۱۷ تومان (۱۶۱ درصد بالاتر از قیمت پایه) در حجم ۱۰ هزار تن معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (۲۲ مهر) ۶.۱ درصد کاهش قیمت داشت.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا