بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

یک سال از برگزاری رویداد «روز بیت‌کوین» در ایران گذاشت و خیلی چیزها در این مدت تغییر کرده است

راه پرداخت یکی از اولین رسانه‌های ایرانی بود که از اوایل دهه ۹۰  در زمینه بلاکچین، ارز رمزها (ارزهای رمزنگاری شده یا کریپتوکارنسی‌ها)، بیت‌کوین، اتریوم و مفاهیم مرتبط شروع به تولید و انتشار محتوا کرد. هم‌زمان با راه پرداخت برخی رسانه‌های آنلاین هم مطالبی درباره ارز رمزها می‌نوشتند. منتها راه پرداخت اولین رسانه‌ای بود که با هویت مشخص و اسم و آدرس ثبت شده شروع به انتشار مطالب شناسنامه‌دار درباره ارزرمزها کرد. تا پیش از مهر ماه سال پیش صحبت کردن درباره بیت‌کوین با اسم و هویت واقعی کمی ترسناک به نظر می‌رسید و این راهی بود که ما شروع کردیم. شاید به همین دلیل بود که برگزارکنندگان رویداد «روز بیت‌کوین» از همان ابتدا به سراغ ما آمدند و ما هم با کمال میل به کمک برگزارکنندگان این رویداد شتافتیم. از منظر ما همه آن کسانی که می‌خواهند نوآوری در ایران را به پیش ببرند شایسته توجه و همکاری هستند و همیشه سعی کردیم ظرفیت‌های راه پرداخت را به عنوان پرمخاطب‌ترین رسانه فین‌تک ایران در اختیار کسانی بگذاریم که می‌خواهند گامی در راستای توسعه ایران بردارند.

۲۵ مهرماه پارسال بالاخره این رویداد با استقبال شدید مردم برگزار شد و انعکاس خبری گسترده‌ای در رسانه‌ها یافت. بعد از این رویداد بیت‌کوین وارد ادبیات رسمی کشور شد و تا امروز اتفاق‌های هیجان‌انگیزی در این زمینه رخ داده و این تازه شروع راه است.

ببینید: گزارش راه پرداخت از اولین همایش بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال ایران

پیمنت ۲۴، صرافی ستاره سهیل، فروشگاه اینترنتی لیون کامپیوتر و آرش سروری بانیان اصلی برگزاری این رویداد بودند. رضا قربانی سخنران افتتاحیه این رویداد بود و مدیران و کارشناسانی از سیتکس،‌ کوینکس و مجموعه‌های دیگر در این رویداد سخنرانی کردند. بعد از این رویداد بود که بسیاری از بانک‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ وارد این عرصه شدند و اکنون یکی از بزرگ‌ترین کنسرسیوم‌های فناوری در زمینه بلاکچین در کشور، شکل گرفته است.

بعد از برگزاری این رویداد به طرز جالب توجهی قیمت بیت‌کوین در بازارهای جهانی افزایش یافت و تا اواسط دی ماه سال ۹۶ بیت‌کوین به بالاترین قیمت خود رسید. در ایران از همان مهرماه عده‌ای شروع به فعالیت در زمینه ماینینگ، صرافی و حوزه‌های مرتبط با ارز رمزها کردند.

در مهم‌ترین رویداد مرتبط با فناوری‌های بانکی ایران یعنی «هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت» برای اولین بار در یک همایش رسمی که زیرنظر پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برگزار می‌شود به این موضوع پرداخته شد. در پنلی در سالن اصلی برج میلاد که رضا قربانی دبیر آن بود چهره‌هایی مانند ناصر حکیمی، سید ولی‌اله فاطمی اردکانی، محسن قادری، عباس آشتیانی، مصطفی امیری حضور داشتند و درباره بیت‌کوین، ارز رمزها و بلاکچین صحبت کردند.

 

بخوانید: روح گریان ما / نتایج بررسی ارزهای رمزنگاری‌شده در پنل ارزرمزها

بخوانید: نگاهی کوتاه به پنل ارز رمزها در اولین روز از همایش هفتم

 

در اواخر بهمن ماه، سعید مهدیون معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی هم گفته بود: «سیاست‌های اولیه برای استفاده از پول مجازی در مرکز ملی فضای مجازی درحال تدوین است و به‌زودی ایران به جمع کشورهای استفاده کننده از پول مجازی می‌پیوندد.

در اسفند ماه سال ۹۶، اولین کنفرانس و مسابقه مقاله‌نویسی رگولاتوری بلاکچین و رمزارزها با همکاری مجموعه‌های سیتکس، فروشگاه اینترنتی لیون کامپیوتر، NEED roid  و انجمن بلاکچین ایران برگزار شد که چهره‌هایی از پلیس فتا، پژوهشکده پولی و بانکی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و برخی از ارگان‌های دولتی دیگر در آن حضور داشتند و به موضوع قانون‌گذاری پرداخته شد.

بخوانید: نرم نرمک می‌رسد اینک بهار / کنفرانس رگولاتوری بلاکچین و رمزارزها برگزار شد

معاون مرکز ملی فضای مجازی هم در اسفند ماه ۱۳۹۶ خبر از تدوین مقررات مرتبط با بیت‌کوین داد.

فروردین‌ماه و اوایل اردیبهشت از بحث‌های داغ جامعه، ممنوعیت پرداخت، خرید و فروش ارز و فیلتر شدن تلگرام بود و ذهنیت مردم به این سمت رفت که دیگر باید با رمزارزها در ایران خداحافظی کرد. اما در اردیبهشت ۱۳۹۷، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «پیکره‌ اینترنت دنیا براساس بلاکچین است.»

در همین ماه ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد ممنوعیت ارزهای رمزنگاری شده سیاست نهایی بانک مرکزی نیست و تیر خلاصی بر پیکره‌ افکار منفی شکل گرفته در ماه‌های گذشته زد.

در مرداد ماه ۱۳۹۷ اعلام شد که رییس‌جمهور دستور داده تا جلسه‌ مشترک بین بانک مرکزی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف سیاست‌گذاری در خصوص رمزارزها برگزار شود.

در همین ماه پیش‌نمایش رمز ارز ملی معرفی شد و حسن انصاری، رییس هیات‌مدیره جامعه گردشگری الکترونیکی ایران اعلام کرد: «کارگروهی از استادان و صاحب‌نظران تشکیل شده و پس از چند ماه مطالعه و طراحی مدل ارز رمز ویژه گردشگری طرح مربوطه به معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ارائه شده است.»

مرداد ۱۳۹۷ یکی از ماه‌های پر بار در زمینه‌ اخبار بلاکچین و رمز ارز در ایران بود، اکبر افتخاری، معاون دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد از استقرار سامانه کشوری کسب و کار موسوم به «سککوک» در مناطق آزاد خبر داد و گفت: «این سامانه با فناوری «بلاکچین» طراحی شده تا بتوان با استفاده از ارزهای مجازی، کشور را در معاملات بین‌المللی در دوران تحریم کمک کند.»

همچنین در این ماه از پتانسیل رمزارزها به منظور ابزاری در جهت حذف آثار تحریم‌های اعمال شده‌ آمریکا صحبت‌های بسیاری شد.

در شهریور ماه ۱۳۹۷ دولت استخراج رمرزارزها را به رسمیت شناخت و از آن به عنوان یک صنعت یاد کرد و فروش و واردات تجهیزات استخراج رمزارز در ایران به‌صورت رسمی، مجاز و قانونی اعلام شد.

فروزنده دوست، مدیرکل ارزیابی امنیتی محصولات سازمان فناوری اطلاعات در مهر ۱۳۹۷ اعلام کرد: «رمز ارز ملی بسیار شبیه رمز ارز ریپل است و رمز ارز ملی می‌تواند تب دلار را بخواباند.»

تکنولوژی‌های جدیدی که در سال‌های گذشته وارد ایران شدند، اغلب در زمان ورود با ممنوعیت‌ها و قوانین بازدارنده مواجه شده‌اند و شاید بتوان گفت که بلاکچین‌ و رمزارزها علیرغم تاثیر بسیار عظیمی که از خود به‌جای گذشته‌اند، شاید از نظر مقبولیت و نحوه‌ مواجهه‌ دولت با آن، جزو نمونه‌های نادر تا به کنون در ایران هستند.

نحوه‌ آغاز هر کاری در سرانجام آن، تاثیر به‌سزایی دارد و بی‌شک می‌توان گفت که همایش BTCDay همچون سرآغازی شایسته، توانست تاثیرپذیری خود را در این زمینه به‌جای بگذارد و اثرات و پیامدهای مثبت امروز را در این زمینه، مدیون این سنگ بنای مناسب هستیم.

راه پرداخت در این زمینه تلاش کرده همیشه پیشگام باقی بماند و از مهرماه پارسال تا مهر ماه امسال کتاب‌های متعددی در زمینه فناوری‌های مالی منتشر کرده‌ایم. کتاب «راهنمای بیت‌کوین» و کتاب «کسب‌وکار بلاکچین» دو تا از کتاب‌های معروف راه پرداخت در این زمینه بوده و کتاب‌های دیگری هم در راه هستند. جالب است بدانید که کتاب کسب‌وکار بلاکچین را وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطالعه کرده و آن را به همه توصیه کرده است که بخوانند. مانند همیشه گفته‌ایم و باز می‌گویم که راه دور است و بیابان در پیش.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا