بانکبانک و بیمه

با تسهیلات سفارش شده برخورد می کنیم


دادستان تهران گفت: ما با تسهیلاتی سر وکار داریم که با توصیه و سفارش پرداخت شده و اعتبارسنجی و وثیقه غیرواقعی در قبال تسهیلات اعطایی، دریافت شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ECOIDEAL)، جعفری دولت آبادی که دیروز در جمع مدیران عامل بانک ها در بانک مرکزی سخن می گفت با بیان اینکه دادسرای پولی و بانکی با این ایده شکل گرفت که مشکلات و تخلفات بانکی در بستر تخصصی رسیدگی شود، گفت: جنس کار بانکی، تخصصی است و احکام قضایی نیز باید در دادسرای تخصصی بررسی شود. متاسفانه در گذشته مرجع تخصصی صاحب نظری در قوه قضائیه نبود و پرونده هایی مانند تخلف ۳ هزار میلیارد تومانی و بابک زنجانی وجود دارد که به بررسی در بخش های تخصصی نیاز دارد.
دولت آبادی با اشاره به اینکه بانک ها امین اموال مردم هستند، تاکید کرد: اعطای تسهیلات و عدم پیگیری برای دریافت آن از آسیب هایی است که در چند سال گذشته، کشور ما با آن درگیر بوده و عده ای به خود حق دادند که تسهیلات میلیاردی از بانک ها دریافت کنند و بازپرداخت نکنند.
وی با تفکیک بدهکاران بانکی به دو گروه، خاطرنشان کرد: یک گروه بدهکاران واقعی اند که در تولید و اشتغال کشور فعال و درصدد پرداخت آن هستند اما توان بازپرداخت تسهیلات را ندارند که شبکه بانکی لازم است با آنها همکاری کند. دسته دیگر بدهکارانی هستند که با توصیه، تسهیلات گرفته اند که بانک ها باید با جدیت بیشتری وصول آنها را پیگیری کنند. اگر افراد در حوزه تولید و اشتغال فعال باشند بانک ها می توانند با آنها توافق کنند اما با گروه دوم، نباید هیچگونه مسامحه ای شود. با این تفکیک، کار قوه قضائیه نیز بسیار آسان تر می شود.
دولت آبادی با ذکر این نکته که صرف پرداخت تسهیلات در چارچوب مقررات، جرم نیست، تصریح کرد: ما با تسهیلاتی سر وکار داریم که با توصیه و سفارش پرداخت شده و اعتبارسنجی و وثیقه غیرواقعی در قبال تسهیلات اعطایی، دریافت شده است.
دادستان تهران تاکید کرد: ما با اعطای وام به بنگاه های تولیدی هیچ مشکلی نداریم بلکه مشکل ما کسانی هستند که با تسهیلات دریافتی وارد بازارهای دیگر می شوند و هیچ نسبتی با تولید و اشتغال ندارند.
وی خاطرنشان کرد: به زعم قوه قضائیه، افرادی که با سفارش و توصیه و ضمانت های غیرواقعی موفق به دریافت تسهیلات از بانک ها می شوند مجرم هستند و اعطاکنندگان تسهیلات نیز در این جرم شریک اند.
این مقام مسئول قوه قضائیه با تاکید بر اینکه خود بانک ها باید وارد عمل شوند و چرخه سالم بانکی را مدیریت کنند، گفت: حمایت های ما در موضوع موسسات غیرمجاز و در برخی تخلفات بانکی همواره وجود دارد اما باید توجه داشت که ورود قوه قضائیه به موضوعات باید آخرین اقدام باشد.
دولت آبادی درخصوص ارائه آموزش‌های تخصصی به قضات کشور گفت: در حوزه های آموزشی و تخصصی، ما به کمک بانک مرکزی و نظام بانکی نیاز داریم چرا که مسائل اقتصادی برای قضات در دانشگاه ها چندان ارائه نمی شود و باید همکاری گسترده تری در زمینه آموزشی بین شبکه بانکی و قوه قضائیه ایجاد شود چرا که برای برخورد با تخلفات پولی و بانکی حتما به قضات متخصص نیاز داریم.
وی افزود: هرجا مدیر شایسته بر مسند کار بوده، آن نهاد موفق عمل کرده است. در بانک ها نیز با توجه به اینکه وجوه و اموال مردم در دست آنهاست، حتما به مدیران شایسته نیازمندیم.
دادستان تهران ابراز امیدواری کرد: انشاالله این جلسه سرآغازی برای همکاری بیشتر باشد و این تعاملات کمک می کند تا مسائل با سرعت بیشتر حل شود. قوه قضائیه حتما می تواند با کمک بانک ها به حل مشکلات بپردازد و امیدوارم در بستر این تعاملات، وضع معیشت مردم و روند معوقات و اعطای تسهیلات بانک ها روز به روز بهتر شود.

همچنین بخوانید


همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا