بورسبورس اوراق

واکنش سازمان بورس به حاشیه‌های سهام صندوق بازنشستگی فولاد

سازمان بورس و اوراق بهادار به حاشیه‌های سهام صندوق بازنشستگی فولاد و نقش این سازمان در این واگذاری واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  پس از بالا گرفتن بحث واگذاری صندوق بازنشستگی فولاد که به اعتقاد محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی به قیمتی پایین‌تر از قیمت واقعی و خلاف موافقت‌ها در بورس عرضه شد، سازمان بورس و اوراق بهادار در واکنش به این موضوع بر قانونی‌بودن این واگذاری تأکید کرد.

در این زمینه حسین فهیمی، مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به تشریح جزئیات این واگذاری به شرح زیر پرداخت.

همچنین بخوانید

بانک رفاه کارگران دارای دو فقره وکالت‌نامه رسمی بوده که ادعای عزل وکیل نسبت به یکی از آنها صورت گرفته که اتفاقا نسبت به وکالت‌نامه‌‌ای که ادعای عزل وجود ندارد، تعداد سهام کمتری را دربر می‌گیرد. بنابراین نسبت به بیش از نیمی از معامله صورت‌گرفته حتی ادعای عزل هم وجود ندارد.

همچنین معامله عمده تعداد ۹۰۴/۴۱۳/۹۹۳/۴ سهم از سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معاون و فلزات معادل ۱/۱۶ درصد به عنوان سهام عمده مدیریتی غیرکنترلی به این نحو انجام شد که ابتدا کارگزاری بانک رفاه کارگران با ارائه وکالت‌نامه‌های رسمی شماره ۷۴۲۱۴ و ۱۵۵۰۸۱ که به موجب آنها بانک رفاه کارگران به وکالت از سهامدار اصلی (صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد) اختیار فروش آنها را برای وصول مطالبات خود داشته است، تقاضای عرضه عمده سهام یادشده را مطرح و پس از بررسی تقاضا و تکمیل مدارک نسبت به انتشار آگهی عرضه شماره ۲۲۳۲۱/۱۸۱ مورخ ۴/۲/۹۶ با قیمت پایه هر سهم هزارو ۲۷۴ ریال اقدام شد.

با سپری‌شدن ۱۵ روز از انتشار آگهی عرضه که در دسترس همگان بوده و تمامی فعالان بازار از جمله مالک سهام (صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد)، خریدار، فروشنده، وکیل و کلیه ذی‌نفعان از آن مطلع شده‌ بودند در روز معامله به تاریخ ۱۹/۲/۹۶ و با توجه به شرایط معامله که کل ثمن معامله ظرف ۱۰ روز پس از معامله باید پرداخت و تسویه می‌شد، دو خریدار واجد شرایط رقابت کرده و سرانجام شرکت فولاد مبارکه موفق به خرید سهام بر اساس قیمت هر سهم هزارو ۴۰۷ ریال و جمعا ۹۲۸/۳۶۲/۷۳۳/۰۲۵/۷ ریال  شد که حصه نقدی معامله بلافاصله از سوی خریدار به اتاق پایاپای پرداخت و پس از تسویه کامل آن در مهلت مقرر قانونی، معامله قطعیت پیدا کرد.

مقامات صندوق بازنشستگی فولاد اعلام کرده‌اند که وکالت اعطایی به بانک رفاه کارگران را ابطال کرده‌اند و بانک در زمان معامله اختیار فروش سهم را نداشته است.

همان‌گونه که اشاره شد بانک رفاه کارگران دارای دو فقره وکالت‌نامه رسمی بوده که ادعای عزل وکیل نسبت به یکی از آنها صورت گرفته است که اتفاقا نسبت به وکالت‌نامه‌‌ای که ادعای عزل وجود ندارد تعداد سهام کمتری را دربر می‌گیرد. بنابراین نسبت به بیش از نیمی از معامله صورت‌گرفته حتی ادعای عزل هم وجود ندارد.

اعلام شده است که در انجام معامله سهام یاد‌شده تخلفاتی صورت گرفته و سهام به زیر قیمت روز فروخته شده و پرونده تخلفاتی تشکیل شده است. آقای دکتر پورابراهیمی هم اعلام کرده‌‌اند که در جریان این تخلفات بازنشستگان صنعت فولاد متضرر شده‌اند.

از هرگونه شفافیت، اطلاع‌رسانی و پاسخ‌گویی به فعالان بازار و افکار عمومی به گرمی استقبال می‌کنیم و خوشحالیم که راجع به فعالیت‌های جاری در مجموعه بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، اطلاع‌رسانی شود. تلاش و همت ما در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی که امین دارایی‌های فعالان بازار هستیم، این است که همه فعالیت‌ها مطابق با نص صریح قانون انجام شود. اینکه در این معامله صندوق بازنشستگی صنعت فولاد ضرر و زیانی متحمل شود چه نفعی برای ما یا دیگر ارکان بازار دارد؟ برای ما مهم این است که کارها به صورت شفاف، مسئولانه و قانونی انجام شود و بتوانیم به همه طرف‌های معامله پاسخ‌گو باشیم. اما کسانی که مسئولیت اداره، نگهداری و حفاظت و مدیریت بهینه دارایی‌ها را در شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی دارند، هم باید در برابر قوانین و مقررات چنین احساس مسئولیتی داشته باشند و احیانا ناتوانی یا کوتاهی خود را در اداره اموال در اختیار خود، از طریق ادعاهای واهی و ایراد اتهام به دیگران جبران نکنند.

درباره اظهارات آقای دکتر پورابراهیمی، ریاست محترم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که اتفاقا از صاحب‌نظران بازار سرمایه نیز هستند، باید عرض کنم که ما دغدغه‌های ایشان را درباره بازنشستگان صنعت فولاد درک می‌کنیم و از پاسخ‌گویی، شفافیت و هرگونه توضیح مراتب به کمیسیون اقتصادی مجلس یا نمایندگان محترم با آغوش باز استقبال می‌کنیم تا مشخص شود معیار فعالیت‌های ما در این شرکت که البته دیگر ارکان بازار هم همین رویکرد را دارند، قانون و مقررات است. همه باید به الزامات قانونی تمکین کنند و قاعدتا در خارج از چارچوب قانون و مقررات نیز نمی‌توان به نهاد یا فردی اتهامی وارد کرد.

تا آنجا که اطلاع دارم پرونده تخلفاتی در این زمینه حداقل در یک سال‌و‌نیم گذشته که از انجام معامله می‌گذرد، وجود نداشته بلکه تنها پرونده‌ای که تشکیل شده، پرونده اختلافی است نه تخلفاتی که آن هم تا به حال در کمیته سازش جریان داشته و جریان سازش هم  بیش از یک‌سال طول کشیده است؛ چون اختلاف اصلی بین بانک رفاه کارگران و صندوق بازنشستگی صنعت فولاد است که هر دو از دستگاه‌های اجرائی زیرمجموعه وزارت رفاه هستند و تلاش قابل‌توجهی صورت گرفت تا این اختلافات در این مجموعه حل‌وفصل شود.

اما اخیرا با صدور گواهی عدم سازش از سوی کانون، پرونده به‌منظور رسیدگی به هیئت داوری بورس ارجاع شده است. بدیهی است در چنین شرایطی به این یگانه مرجع مهم حل اختلافات در بورس باید فرصت داد تا در فضای آرام و منطقی به دلایل و مستندات طرفین رسیدگی و تصمیم شایسته‌ای را اتخاذ کند.

برای استحضار افکار عمومی عرض می‌کنم که پس از طرح پرونده در مرجع حل اختلاف ابتدا به تقاضای صندوق بازنشستگی صنعت فولاد هیئت محترم داوری در راستای صیانت از حقوق طرفین و جلوگیری از تضییع حقوق احتمالی صندوق کل سهام موضوع معامله را در همان نخستین روزهای طرح پرونده در توقیف نگه داشته تا از هرگونه نقل و انتقال و معاملات بعدی روی آن جلوگیری شود. بدیهی است نطر نهایی هیئت داوری پس از تشکیل جلسات و رسیدگی به پرونده و بررسی دلایل و مدارک درخصوص صحت معامله یا ضرورت ابطال آن در حکم صادره اعلام خواهد شد.

 

منبع
تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا