بورسبورس اوراق

چراغ سبز بورس با جهش پنج هزار و ۶۰۰ واحدی شاخص روشن شد/ ورود ۳۵۰ میلیارد تومان نقدینگی جدید

 

در اولین روز معاملاتی هفته، تمام نماگرهای بورس تهران با رشد قابل ملاحظه‌ای خود را به سقف‌های قبلی خود نزدیک کرددند. در این میان تمدید مهلت پنج ماهه کنوانسیون مبارزه با پولشویی (FATF) به ایران برای خروج از لیست تحریم، سبب کم‌رنگ شدن ریسک سیاسی و امیدواری فعالان بازار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در شنبه سبز بورسی تالار شیشه‌ای معاملات داغی را تجربه کرد تا جایی که از این رو امروز شاهد سرازیر شدن ۳۵۰ میلیارد تومان نقدینگی جدید از سمت اشخاص حقیقی به بورس بودیم که بیشترین حجم آن در گروه فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی جذب شده است.

همچنین بخوانید

 

عاملان اصلی سبزپوشی بازار امروز

در این بین به نظر می رسد دو عامل اصلی در جهش امروز بورس تهران بیش از سایرین نقش داشته اند. نخست تمدید مهلت پنج ماهه کنوانسیون مبارزه با پولشویی (FATF) به ایران برای خروج از لیست تحریم و دیگری موج گزارشات مثبت شش ماهه شرکت ها است.

گروه ویژه اقدام مالی (FATF) روز جمعه جمعه هشدار داد که ایران تا ماه فوریه فرصت دارد تا روند اصلاحات را در این زمینه کامل کند. نهاد بین‌المللی گروه اقدام مالی که در پاریس مستقر است از تصویب این لایحه در ایران استقبال و از این رو تعلیق اقدامات تنبیهی علیه ایران را تا چهار ماه دیگر تمدید کرده است.

همچنین معاون وزیر خزانه‎داری آمریکا در این بیانیه از روند پیشرفت ایران ابراز ناامیدی کرد و گفت: در حال حاضر بخش اعظم برنامه عملیاتی – ۹ مورد از ۱۰ مورد- برای حذف ایران از لیست سیاه FATF باقی مانده و هنوز به تصویب نرسیده است. انتظار می‌رود ایران با سرعت بیشتری در مسیر اصلاحات پیش برود و به سایر نکات باقی‌مانده بپردازد و تا ماه فوریه تمامی این اقدامات انجام شود.

در این بیانیه همچنین از اعضای FATF خواسته شده تا در مورد انجام معاملات مربوط به شرکت‌های تجاری و اتباع ایرانی احتیاط کنند. ایران و کره شمالی تنها کشورهایی هستند که در  فهرست سیاه FATF قرار دهند. در این بین برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند استفاده از مهلت ۴ ماهه، یک ضرورت برای اقتصاد ایران به‌شمار می‌رود و می‌تواند سایه فشار غیرتحریمی را از سر حوزه پولی و بانکی کشور بردارد. از این رو نکته قابل توجه بازار امروز تشکیل صف خرید در اغلب نمادهای گروه بانکی بود که دلیل اصلی آن انتشار اخبار مثبت از سوی FATF و همچنین امیدواری به تراز ارزی قابل توجهی که در روزهای آتی نمادهای این گروه از آن شفاف سازی خواهند کرد.

نکته تاثیرگذار دیگر بر معاملات روزهای اخیر و حداقل تا قبل از ۱۳ آبان، ورود گزارش های شش ماهه شرکت به کدال است. باتوجه به افزایش شدید نرخ ارز از ابتدای سال تا کنون اغلب شرکت های بورسی نیز با افزایش مبلغ فروش در این مدت روبرو شده‌اند. ادامه این روند می تواند روزهای مثبتی را برای شاخص رقم زند و اهداف بلندمدت فعالان بازار را محقق کند.

 

خودوری‌ها سرعت گرفتند

در معاملات امروز تمام نمادهای گروه خودرو در محدوده های مثبت قرار گرفتند و تشکیل صف خرید در نماد «خساپا» سبب اقبال بیشتر سهامداران به این گروه شد. در مجموع امروز بیش از ۲۶۰ میلیون سهم از این گروه به ارزش ۴۵ میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی ۴.۷ درصدی را به همراه داشت.

سود بانکی‌ها قد می‌کشد

در ادامه صعود قیمتی در اغلب گروه ها، امروز گروه بانکی با توجه به موضوع تمدید فرصت ایران در FATF سبب افزایش فشار تقاضا در تمام نمادهای این گروه شد. همچنین شکل گیری صف خرید ۲۰۰ میلیونی در نماد «وبملت» بر هیجان بیشتر این گروه افزود. در این گروه نیز شاهد دادوستد ۵۹۷ میلیون سهم به ارزش۹۷ میلیارد تومان بودیم که بازدهی ۳.۷ درصدی برای سهامداران این گروه را به همراه داشت.

 

آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع امروز شاخص کل با رشد ۵۶۴۶ واحدی (معادل ۳.۰۹ درصد) قله ۱۸۸ هزار واحد را برای دومین بار فتح کرد. این درحالی است که شاخص هم وزن به دلیل رشد قیمتی اغلب نمادهای گروه های کوچک بازار صعود متعادل تری نسبت به سایر نماگرها را تجربه کرد و با افزایش ۶۷۵ واحدی (معادل ۲.۳۵درصد) به ارتفاع ۲۹ هزار و ۳۵۹ واحد رسید.

در این بین بیش از سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان ۱۲۰۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. همچنین در ادامه روند ورود نقدینگی تازه نفس به بازار سهام که ، امروز نیز اشخاص حقیقی بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان پول جدید به بازار آوردند. اما گفتنی است به عقیده کارشناسان با انتشار گزارش‌های مساعد شش ماهه از سوی شرکت‌ها، موج جدیدی از تقاضاها در بازار شکل خواهد گرفت. همچنین گفتنی است امروز حجم و ارزش معاملات خرد رشد قابل ملاحظه‌ای را نسبت به روزهای اخیر تجربه کرد که می‌تواند نکته مثبتی برای معاملات فردا محسوب شود.

 

ترین‌های بورسی

اما در بین صنایع بازار، گروه فرآروده های نفتی، فلزی و شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. این در حالی بود که معاملات مثبت و پُرحجم «فولاد»، «پارس»، «فملی» و «شبندر» هرکدام به ترتیب ۳۶۹، ۳۱۰، ۲۸۴ و ۲۶۷ شاخص کل را تقویت کردند.

 

کوتاه از فرابورس

در فرابورس هم ایفکس رشد مطلوبی را به ثبت رساند و با افزایش ۶۸ واحدی (معادل ۳.۳ درصد) خود را به ارتفاع دو هزار و ۸۹ واحد رساند. در این بازار نیز یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۸۳۰ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۳۴۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم اختصاص داشت.

در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی نیز «زاگرس»، «مارون» و «میدکو» و «ذوب» بیش از سایرین در رشد آیفکس نقش داشتند.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا