بورسبورس اوراق

بازار سرمایه سربلند در فراز و نشیب ها

امروز(شنبه ۲۸ مهر ماه) مراسم تکریم از حسن قالیباف اصل و معارفه علی صحرایی مدیرعامل جدید شرکت بورس اوراق بهادار تهران با حضور، محمدرضا پور ابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیران ارشد ارکان بازار سرمایه و نهادهای مالی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  در ابتدای این مراسم حسن امیری عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار از یک دهه تلاش حسن قالیباف اصل به عنوان سکاندار شرکت بورس تهران قدردانی کرد و گفت: رفتارحسنه و نگاه مثبت به امور برجسته ترین ویژگی شخصیتی دکتر قالیباف بود.

وی با اشاره به اینکه محصول یک دهه فعالیت این مدیر شایسته آموزش افراد متخصص و توانمندی بود که اکنون در جای جای بازار سرمایه فعالیت می کنند گفت: دکتر قالیباف خدمات ارزنده و قابل تقدیری داشتند که برای ما یک الگو است.

عضو هیات مدیره سازمان بورس ادامه داد: علی صحرایی نیز از افراد متخصص و توانمند بازار سرمایه است. بورس تهران نقش مهمی در کلیت بازار سرمایه ایفا می کند و با توجه جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد ملی مسیولیت سنگینی را بر عهده گرفته اند.

وی ادامه داد: همه افرادی که در بازار سرمایه نقش دارند باید کمک کنند تا مسیر حرکت بازار سرمایه هموار شود و پرونده مدیریتی مدیران در پایان ماموریت گامی رو به جلو را نشان دهد.

قالیباف اصل: برای خدمت در بازار سرمایه خدا را شاکرم

در ادامه این نشست حسن قالیباف اصل ضمن قدردانی از حاضرین گفت: خدا را شاکرم که فرصت آن را داشتم یک دهه از عمرم را درخدمت بازار سرمایه باشم و از آن خاطرات خوبی به یادگار دارم. طی یک دهه فعالیت اقدامات گسترده ای انجام شد.

وی ادامه داد: بنده در سال ۱۳۸۷ جایگزین دکتر رحمانی شدم. ایشان مدیر برجسته ای بودند و شرکت بورس را در شرایط خوبی به من تحویل دادند و امروز ارزش و حجم بازار سرمایه افزایش بسیار زیادی را تحربه کرده و با ۱۰ سال گذشته قابل مقایسه نیست.

مدیر عامل سابق بورس تهران ادامه داد: طی ده سال گذشته ما در حوزه فن آوری اطلاعات، قوانین و ابزار های مالی توسعه بسیاری را تجربه کردیم به شکلی که امروز ابزار های مالی مورد استفاده در بازار سرمایه کشور مورد توجه بسیاری از کشور های اسلامی است.

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: ما در گذشته بازار بدهی نداشتیم و اکنون این بازار در کنار بازار سهام تشکیل شده و همگی شاهد نتایج مثبت آن در اقتصاد بودیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز در بازار سرمایه کار بر دوش متخصصین داخلی است گفت: بورس اوراق بهادار با سرمایه ۱۵ میلیارد تومانی کار خود را آغار کرد و اکنون ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه دارد و ارزش بازار آن نیز بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.

حسن قالیباف با بیان اینکه اکنون ساختمان سعادت آباد دارایی باارزش بورس تهران است ادامه داد: امیدوارم در دوران جدید شرکت بورس به این ساختمان منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه کشور طی سالیان دراز توسعه بسیاری را تجربه کرده  گفت: موفقیت های بازار سرمایه محصول تلاش جمعی دوستان و افراد بسیاری است و من بهترین دوران کاری خود را در بازار سرمایه سپری کردم و بعید می دانم شرایط مشابه آن را تجربه کنم.

مدیرعامل سابق شرکت بورس افزود:‌ بورس تهران یک نماد ملی است و من با تمام توان تلاش کردم مسیر توسعه این نهاد اقتصادی، هموار باشد و خود را وابسته به آن می دانم و از همه افرادی که به ما کمک کرده اند ، قدردانی می کنم.

مشاور رییس سازمان بورس ابراز داشت: دکتر صالح آبادی و دکتر فطانت زحمات بسیاری را برای توسعه بازار متحمل شدند و دکتر محمدی نیز در دوران سختی سکاندار سازمان بورس شد و در سخت ترین شرایط، اقدامات بزرگی انجام داد.

وی در پایان خاطرنشان شد با حضور علی صحرایی، آینده بورس تهران بسیار روشن است و گفت: در انتها می گویم سعی کرده ام تمام تصمیماتم بر مدار علم و کار تخصصی گرفته شود و اکنون اگر تصمیم یا اقدامی از سوی من باعث زیان فردی شده است، حلالیت می طلبم.

 

مدیرعامل جدید بورس تهران: تمام توان را به کار میگیرم

در ادامه علی صحرایی مدیرعامل جدید شرکت بورس عنوان کرد:‌احترام به اصحاب رسانه، پاسخگویی، کار علمی و رفتار حسنه ویژگی دکتر قالیباف بود و طی ۱۰سال گذشته اقدامات بزرگی از سوی ایشان انجام گرفت.

وی ادامه داد: اکنون نیز برنامه های متعددی برای توسعه بورس تهران و بازار سرمایه پیش بینی شده که به اطلاع شورای عالی بورس نیز رسیده است. اما دستیابی به اهداف توسعه محور بازار سرمایه در قالب برنامه های مطرح شده با کمک همگانی امکان پذیر می شود.

مدیرعامل جدید شرکت بورس افزود:‌بهبود فرایند پذیرش، توسعه فضای آی-تی،‌رویکرد بین المللی،‌بازنگری در رویه ها و دستورالعمل ها، تقویت زیرساخت های فنی و اجرایی، توانبخشی به نیروی انسانی، نظارت سیستمی، فعالیت تالارهای استانی، نظارت هوشمند بر حسن انجام معاملات بازار از مهم ترین برنامه های آتی است.

صحرایی ادامه داد: یکی از واقعیت های مهم اقتصاد ایجاد فضایی برای افزایش سودآوری بنگاه های اقتصادی است و بهترین راه برای افزایش سودآوری،‌دسترسی به منابع مالی کم هزینه است و بازار سرمایه نقش مهمی در تامین مالی با کم ترین هزینه ایفا می کند.

وی تاکید کرد: تمام تلاش خود را در اجرای برنامه های اعلامی به کار می برم و از همه افراد دعوت می کنم بورس تهران را در این مسیر یاری کنند.

محمدرضا پور ابراهیمی: بازار سرمایه شفاف ترین بخش اقتصاد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه این مراسم عنوان کرد:‌ امروز نام بازار سرمایه کشور به عنوان یکی از مهم ترین رکن های اقتصادی کشور مطرح است و شرایط اقتصادی و فضای تحریم اهمیت این بازار را دو چندان کرده است و ما باید از تمام ظرفیت آن بهره برداری کنیم.

محمدرضا پور ابراهیمی ادامه داد: بازار پول دچار مشکلاتی است و در نتیجه توجه به بازار سرمایه دو چندان شده و توسعه بیشتر آن ضروری است.

وی با بیان اینکه ‌اکنون حجم نقدینگی افزایش غیرمنطقی را تجربه می کند تاکید کرد: آسیب افزایش حجم نقدینگی تنها با استفاده از بازار سرمایه کاهش خواهد داشت و ضروری است سرمایه های سرگردان را به این بازار هدایت کنیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: اکنون ارکان نظام، رییس جمهور و روسای قوای دیگر ، بازار سرمایه را محلی برای حل مشکلات اقتصادی می دانند و توسعه آن را در دستور کار خود قرار داده اند که کاهش مالیات ها نمونه ای از این نگاه است.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه مشوق های بازار سرمایه استمرار خواهد داشت گفت: هر اقدامی که مدنظر مدیران و فعالان این بازار باشد، مورد حمایت کمیسیون اقتصادی مجلس است.

وی با بیان اینکه انتظار همه ما توسعه بازار و تداوم رشد آن است گفت: ورود منابع جدید به بورس خوشحال کننده بود اما باید در خصوص رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه فرهنگ سازی کرد تا خدشه ای به این بازار وارد نشود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: ارزش و حجم معاملات در بازار سرمایه به حدی رسیده است که باید بر نحوه نظارت تجدید نظر کرد.

وی با بیان اینکه به دلیل تغییرات باید جنس نظارت ها تغییر کند، گفت: لازم است در خصوص کسانی که اطلاعات اشتباه و نادرست منتشر می کند، اعلام جرم کنیم.

پور ابراهیمی با تاکید بر اینکه بازارسرمایه کشور در بهترین وضعیت به سر می برد، گفت: با این وجود نباید بیکار نشست و ضروری است بازارها و ابزار آن را توسعه دهیم.

وی یکی از مسایل بازار سرمایه را قیمت گذاری دستوری دانست و ادامه داد: امروز شاهد عرضه مجدد نفت در بورس انرژی هستیم. در گذشته به دلیل قیمت گذاری بالا، عرضه موفق نبود و اکنون نیز باید اجازه دهیم بازار قیمت را مشخص کند. اگر این بار عرضه نفت در بورس انرژی با موفقیت همراه نباشد، مسوول آن وزارت نفت است. البته بورس انرژی نیز باید تمام توان خود را برای عرضه این محصول در بازار سرمایه به کار گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز دور جدید تحریم ها عنوان کرد: در خصوص ۱۳ آبان عرض می کنم که تحریم ها در این تاریخ هیچ اثری بر بازار سرمایه نخواهد داشت. پیش از این تحریم ها اعمال شده و آثار آن نیز در بازار سرمایه نمایان شد. بنابراین از این پس بازار ما در مسیر خود با اقتدار حرکت می کند.

وی افزود: در شرایط پیش رو بسیاری از کشورهای اروپایی و شرکای تجاری ایران با ایالات متحده همراه نیستند و شرایط ما نسبت به تحریم های گذشته  قابل مقایسه نیست، با این حال مطالبه جدی ما افزایش اقدامات وزرات امور خارجه در دیپلماسی اقتصادی است.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: با نیروی جوان، متخصص، کارآمد و اثربخش بازار سرمایه کشور مسیر رشد این بازار ادامه خواهد داشت و کمیسیون اقتصادی مجلس حمایت خود را از بازار سرمایه دریغ نخواهد کرد.

صالح آبادی: بازار سرمایه سربلند در فراز و نشیب ۱۰ ساله

علی صالح آبادی، رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در خصوص اقدامات انجام شده طی ۱۰ سال حضور حسن قالیباف اصل در بورس تهران گفت: دکتر قالیباف در زمان سکانداری بورس تهران اقدامات زیادی را انجام داد و در شرایط بسیار سختی قبول مسوولیت کرد. ما طی این سال ها فراز و نشیب های مختلفی را پشت سر گذاشته و شرایط مختلفی را تجربه کردیم که دکتر قالیباف در تمامی این موارد موفق عمل کرد.

وی ادامه داد:‌ اکنون نیز ،‌علی صحرایی شناخت دقیقی از بازار دارد و سلامت رفتار و ‌تخصص وی بورس تهران را به سرمنزل مقصود هدایت می کند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات تاکید کرد: دکتر محمدی نیز انصافا با نگاه تخصصی به بازار سرمایه کمک بسیاری کرده اند. در دوران ایشان تلاش زیادی صورت گرفته تا بازار سرمایه از گردنه حوادث عبور کند.

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا