بانک و بیمهطلا و ارز

ثبات نسبی در بازار ارز

در بازار ارز و طلا هنوز قیمت‌ها با آنچه کارشناسان از نرخ‌های واقعی می‌گویند فاصله زیادی دارد و نرخ‌ها بالاست، ولی چند روزی است که بازار با همین نرخ‌ها به یک ثبات نسبی رسیده است. پس از رکوردشکنی نرخ دلار در بازار آزاد که این ارز پرطرفدار را به ۲۰ هزار تومان نزدیک کرد، همان فضای روانی که بسترساز این جهش تاریخی شده بود، این بار عکس عمل کرد و قیمت‌ها را سمت پایین هدایت کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایران، باوجودی که از نگاه اقتصاددانان رخداد خاصی در بخش‌های واقعی اقتصاد حادث نشده بود، اما قرار گرفتن چند خبرکنار هم موجب شد تا صاحبان دلارهای خانگی از ترس ریزش بیشتر قیمت‌ها با هجوم به بازار فروشنده شدند. برهمین اساس قیمت دلار تا۱۰ هزار تومان هم افت کرد، اما در ادامه با فعال شدن دلالان و همچنین انتظار کشیدن اقتصاد ایران برای یک تحریم دیگر دوباره قیمت‌ها رو به افزایش گذاشت. ولی این بار با رکوردهای تاریخی قبلی خود فاصله زیادی داشت.

همانگونه که اشاره شد گرچه قیمت‌های فعلی دربازار ارز و طلا با آنچه مسئولان دولتی و مردم انتظار دارند همسان نیست، اما چند روزی است که دامنه نوسان قیمت‌ها دراین بازارها به میزان قابل توجهی افت کرده است.

چرا نوسان قیمت‌ها محدود شد

دراین شرایط مهمترین پرسش این است که مهمترین دلایلی که باعث کاهش دامنه نوسان قیمتی در بازار ارز و طلا شده چیست وآیا این شرایط ادامه دار خواهد بود؟

آنچه طی هفته‌های اخیردامنه نوسان قیمت‌ها را محدود کرده است به صورت عمده به محدود شدن عوامل روانی مربوط می‌شود. دراین دوره درکنار افزایش قابل توجه عرضه که از سوی صاحبان دلارهای خانگی صورت گرفت، با عوامل برهم زننده تعادل بازار نیز برخورد شد. دراین زمینه می‌توان به برخورد با برخی از دلالان عمده بازار اشاره کرد.

همچنین یکی از مهمترین عوامل مسدود شدن تعداد زیادی از سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی اعلام کننده نرخ لحظه‌ای ارز بود. تا پیش از این سایت‌ها و کانال‌های متعددی نرخ‌های لحظه‌ای ارز را اعلام می‌کردند که براساس اعلام دادستانی برخی از آنها با انتشار نرخ‌های غیرواقعی درصدد بازارسازی و بالانگهداشتن قیمت‌ها بوده‌اند.

برهمین اساس طی روزهای اخیر حتی سایت‌های رسمی که نرخ روز را اعلام می‌کردند با حذف قیمت‌ها از این کار کنار کشیده‌اند. هرچند همچنان مسیرهای اطلاع از نرخ روز بازار ارز و طلا کاردشواری نیست ولی دسترسی عموم به آن محدود شد. نرخی که درشرایط بی‌ثباتی باعث افزایش هیجان میان خریداران و سرمایه گذاران می‌شد.

با این وجود درمیان عوامل کاهش دامنه نوسانات نباید به اخبار مثبت و امیدی که برای شکل‌گیری مسیری جدید برای انتقال پول میان ایران و اروپا و برخی از کشورهای آسیایی ایجاد شده نیز بی‌تفاوت بود. درحالی که دولت واشنگتن فشار خود بر کشورهای شریک تجاری ایران را افزایش داده است ولی برخی از کشورها مانند اعضای اتحادیه اروپا در مقابل آن ایستاده‌اند با طراحی یک مسیر ویژه قصد دارند همچنان به مبادلات تجاری با ایران ادامه دهند.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا