بانکبانک و بیمه

افزایش نرخ سود بانکی شاید وقتی دیگر


رئیس کانون بانک‌های خصوصی گفت: بانک مرکزی دید اگر بخواهد نرخ سود بانکی را افزایش دهد، نرخ سود تسهیلات هم رشد قابل توجهی خواهد داشت؛ بنابراین تصمیم‌گیری برای نرخ سود بانکی را به بررسی‌های بیشتر موکول کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.ir)، کوروش پرویزیان درخصوص افزایش یافتن نرخ سود بانکی در بسیاری از بانک‌ها به فارس اظهارداشت: اینکه برخی بانک‌ها تا ۲۳ درصد هم سود سپرده می‌دهند و به سپرده‌گذاران جدید این نرخ‌ها را پیشنهاد می‌دهند، افراطی است.

وی افزود: بانک مرکزی دید اگر بخواهد نرخ سود بانکی را افزایش دهد، نرخ سود تسهیلات هم رشد قابل توجهی خواهد داشت؛  بنابراین تصمیم‌گیری برای نرخ سود بانکی را به بررسی‌های بیشتر موکول کرده است.
رئیس کانون بانک‌های خصوصی با اشاره به اختیاراتی که شورای هماهنگی قوا به بانک مرکزی داده است، گفت: اختیاراتی که داده شده جامع است و حتی بانک مرکزی می‌تواند مدیران بانک‌ها را تغییر دهد و مدیران دیگری را جایگزین کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این ناقض اساسنامه بانک‌ها، قانون تجارت و سایر قوانین مرتبط نیست؟ گفت: بالاخره شرایط  خاصی را بانک مرکزی طلب کرده است و می‌خواهند تحولاتی در سیستم بانکی ایجاد کنند. 
پرویزیان تصریح کرد: البته در جریان همه جزئیات اختیارات داده شده به بانک مرکزی نیستم و جزئیات آن را از بانک مرکزی پیگیری می‌کنم.
مدیرعامل بانک پارسیان در خصوص تاثیر نرخ‌های سود بالا بر وضعیت بانک‌ها و اقتصاد کشور، گفت: بالا بودن نرخ سود بانکی مشکلاتی را برای بانک‌ها و اقتصاد ایجاد می‌کند اما هم‌اکنون با توجه به تغییر نرخ تورم و هزینه‌ها نباید سرمایه سپرده‌گذاران از دست برود و زیان کنند به همین دلیل بانک مرکزی به دنبال این است که جمیع موضوعات را با هم حل و فصل کند.
وی افزود: رشد نقدینگی، ثبات اقتصادی، ساختار ترازنامه‌ای بانک‌ها، تسهیلات‌گیرندگان و نرخ تورم مولفه‌هایی است که در بررسی‌های بانک مرکزی مورد توجه قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: معاونت اقتصادی بانک مرکزی باید گزارش‌های مرتبط با این متغیر را به شورای پول و اعتبار ارائه کند و شورای براساس آن برای نرخ سود بانکی تصمیم‌گیری کند. 
پرویزیان تاکید کرد: کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی به دنبال افزایش نرخ سود نیست.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا