امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

نیمی از نان‌ در کشور با جوش‌شیرین تولید می‌شود

دبیر سندیکای خمیرمایه بابیان اینکه صادرات این محصول در۶ماهه امسال ۲۸ درصد کاهش یافته است،گفت: نیمی از نان‌های کشور بدون استفاده از خمیرمایه وبامواد مضری مانندجوش‌شیرین وجوهر قند تولیدمی‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، مجید پارسایی دبیر سندیکای خمیرمایه ایران در نشستی خبری با اشاره به اینکه باید مردم را با تأثیرات مطلوب استفاده از خمیرمایه در تولید نان آشنا کنیم، گفت: مردم باید بدانند که مصرف جوش‌شیرین در تولید نان چه خطراتی برای سلامت آنها دارد.

وی با اشاره به اینکه خمیرمایه باعث ماندگاری نان می‌شود و دورریز آن را کمتر می‌کند، افزود: همچنین این محصول در سلامت و اقتصادی کردن تولید، نقش بسیار مهمی دارد.

دبیر سندیکای خمیرمایه ایران از عدم توجه به سلامت نان در روز جهانی غذا انتقاد کرد و گفت: در روز جهانی غذا معمولاً به استفاده از موادی مانند شکر، نمک و روغن اشاره می‌شود اما متأسفانه به نان که بخش مهمی از غذای مردم را تشکیل می‌دهد و یکی از بزرگترین معضلات کشور است، توجه کافی نمی‌شود.

پارسایی با تأکید بر اینکه این فرهنگ مطالبه‌گری باید در مردم رشد کند که خواستار نانی باشند که با خمیرمایه تولید شده باشد، تصریح کرد: در حال حاضر تفاوت قیمت زیادی بین خمیرمایه و جوش‌شیرین وجود ندارد و نمی‌توان گفت که استفاده از جوش‌شیرین برای تولیدکنندگان نان باصرفه‌تر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط نگهداری نان افزود: کیسه‌های پلاستیکی باعث ایجاد سرطان می‌شود. در این راستا کیسه‌های پارچه‌ای با کمک سندیکا در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا بتوانند نان‌های خود را در این کیسه‌ها قرار دهند.

دبیر سندیکای خمیرمایه ایران اظهار کرد: دمای پایین یخچال (۴ درجه سانتیگراد) مناسب‌ترین دما برای بیات‌ شدن نان است درحالی‌که بسیاری از مردم نان را در همین شرایط نگهداری می‌کنند.

پارسایی گفت: نان باید در شرایط فریز و ۱۸- درجه سانتیگراد نگهداری و هنگام استفاده از حالت انجماد خارج شود تا سالم و باکیفیت باقی بماند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در ۶ ماهه نخست سال ۹۶ حدود ۱۶ هزار و ۷۰۰ تن خمیرمایه در کشور تولید شده است، افزود: در ۶ ماهه امسال ۱۵ هزار و ۸۸۰ تن از این محصول در کشور تولید شده که با کاهش ۵ درصدی مواجه بوده است.

دبیر سندیکای خمیرمایه ایران با بیان اینکه در ۶ ماهه سال ۹۶، ۱۰ هزار و ۲۰۰ تن خمیرمایه در کشور مصرف شده است، گفت: در ۶ ماهه امسال این عدد به ۱۰ هزار و ۹۰۰ تن رسیده که ۷ درصد رشد داشته است. همچنین صادرات این محصول با کاهش ۲۸ درصدی از ۶۵۰۰ تن در ۶ ماهه سال ۹۶ به ۴۶۸۰ تن در ۶ ماهه ۹۷ رسیده است.

پارسایی با بیان اینکه افزایش مصرف داخلی خمیرمایه، اتفاق بسیار خوبی است، تأکید کرد: امیدوار هستیم این روند تداوم داشته باشد چرا که برای سلامت جامعه اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به کاهش صادرات این محصول گفت: این اتفاق به دلیل جریانات ارزی و مقرراتی که وضع شد، رخ داد. همچنین اکثر صادرکنندگان خمیرمایه، توان دریافت ارز از خارج را ندارند چرا که فروش‌ها همه بر مبنای ریال است و همین مسئله صادرکنندگان را دچار مشکلات اساسی کرده است.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: بر اساس نرخی که در گمرک ثبت شده، زمانی که ما یک کیلوگرم خمیرمایه صادر می‌کنیم، باید معادل ۲.۳۷ دلار ارز به کشور برگردانیم این در حالی است که صادرکنندگان محصول خود را به این قیمت نمی‌فروشند و قیمت فروش ما ۱.۵ دلار است. بنابراین چگونه می‌توانیم ۲.۳۷ دلار برگردانیم؟ در این شرایط در سامانه برای ما بدهی صادراتی ایجاد می‌شود که همین مسئله باعث کاهش صادرات شده است.

پارسایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نصف نان‌های کشور بدون استفاده از خمیرمایه تولید می‌شود، گفت: این یک چالش بزرگ است. نیاز سالانه کشور به خمیرمایه ۴۰ هزار تن است درحالی‌که هم‌اکنون ۲۰ هزار تن از این محصول استفاده می‌شود و برای تولید باقی نان‌ها، از فرآورده‌های مهمی چون جوش‌شیرین و جوهر قند استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه قیمت نان طی پنج سال اخیر افزایشی نداشته است، افزود: وظیفه سندیکا این بوده که در این زمینه با صنایع نان همکاری کند به همین دلیل حداکثر قیمتی که برای خمیرمایه ۹۷/۷/۱ اعمال شده، تنها ۱۰ درصد بوده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا