بورسبورس اوراق

صدرنشینی کاتد مس (فملی) با ۱.۵ درصد رشد قیمت/ پلی‎پروپیلن‌فیلم «پلی پروپیلن جم» ۳۴ درصد افت قیمت داشت

امروز، مس‌کاتد (فملی) پرارزشترین معامله بورس‌کالا (حدود ۹۸ میلیارد تومان) را به خود اختصاص داد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود شاهد رشد ۱.۵درصدی بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،امروز سه‌شنبه (۳۰ مهر‌ماه)، تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۴۷۲.۶ میلیارد تومان داشتند که در ۵۲۷ قرارداد منعقد شدند. در این میان، تالار پتروشیمی بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۲۱۵ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در این روز به «مس کاتد» شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) به میزان ۹۸ میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول به قیمت پایه کیلویی ۶۰ هزار و ۵۴۴ تومان در حجم ۱۶۲۰ تن به طور نقدی معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود، ۱.۵ درصد افزایش قیمت داشت.

گفتنی است، امروز نخستین معاملات تالار پتروشیمی بعد از نیمایی شدن قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی نیز انجام شد.

تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی 

طی این روز و در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ۲۲ هزار و ۶۱۵ تن مواد پلیمری و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن وکیوم باتوم معامله شد. این نخستین معاملات تالار پتروشیمی بعد از نیمایی شدن قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی بود.

پر‌ارزشترین معامله این تالارهم به محصول «وکیوم باتوم» شرکت پالایش نفت اصفهان به میزان حدودی ۳۲.۶ میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت میانگین کیلویی سه هزار و۲۵۸ تومان و با (۱۵۶.۳ درصد بالاتر از پایه و ۳.۲ درصد کمتر از میانگین معامله قبلی در ۲۵ مهر) در حجم ۱۰ هزار تن، توسط کارگزاری «خبرگان سهام» به طور نقدی فروخته شد.

«پلی پروپیلن فیلم HP525» شرکت پلی پروپیلن جم نیز از دیگر محصولات پر معامله امروز بود. این معامله ارزشی به میزان حدودی ۳۲.۵ میلیارد تومان داشت. این محصول به قیمت میانگین کیلویی ۱۰ هزار و ۸۴۰ تومان و حدود ۸ درصد افزایش نسبت به قیمت پایه در حجم ۳۰۰۰ تن توسط کارگزاری «صبا جهاد» فروخته شد. این محصول نسبت هبه معامله قبلی خود در تاریخ ۲۳ مهر، ۳۴ درصد افت قیمت داشت.

کمترین ارزش معاملات این تالار نیز به «پلی وینیل کلراید ۶۸۳۴» پتروشیمی اروند به ارزش حدود ۸۰۰ میلیون تومان تعلق گرفت. این محصول در این روز با قیمت پایه کیلویی ۷۰۸۴ تومان در حجم ۱۱۰ تن به طور نقدی توسط کارگزاری «پگاه یاوران نوین» فروخته شد.

شایان ذکر است، همچنین ۲۱ هزار و ۶۹۵ تن قیر و یک هزار و ۴۳۶ تن عایق رطوبتی در تالار صادراتی بورس کالای ایران معامله شد.

شایان ذکر است، تالار صادراتی بورس کالای ایران هم امروز شاهد دادوستد ۱۰ هزار و ۶۵۰ تن قیر و ۲۰۰ تن عایق رطوبتی بود.

تالار صنعتی 

همچنین طی امروز، ۸۰۰ تن ورق گرم، یک هزار و ۶۲۰ تن مس کاتد و ۲۰۰ تن شمش روی نیز در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران به فروش رسید.

در این میان «مس کاتد» شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) بیشترین ارزش معاملات را به میزان ۹۸ میلیارد تومان داشت. این محصول به قیمت پایه کیلویی ۶۰ هزار و ۵۴۴ تومان در حجم ۱۶۲۰ تن به طور نقدی توسط کارگزاری «ارگ هومن» معامله کرد. مس کاتد فملی امروز نسبت به معامله قبلی خود در ۲۲ مهر، ۱.۵ درصد افزایش قیمت داشت.

امروز شمش روی ۹۹.۹۵ شرکت «کالسیمین» نیز با قیمت میانگین کیلویی ۲۹۹۹ تومان و ۱۴۰ درصد بالاتر از قیمت پایه (۱۲۳۱۵ تومان) در حجم ۲۰۰ تن معامله شد. معامله قبلی این محصول حدود پنج سال پیش (۲۴/۲/۹۲) با قیمت کیلویی ۷۰۰۰ تومان و حجم ۴۰ تن انجام شده بود. ارزش این معامله حدود شش میلیارد تومان بود. گفتنی است، این محصول در سال ۹۴ هم عرضه شده بود که البته مورد معامله قرار نگرفته بود.

کمترین ارزش معاملات این تالار هم امروز به «ورق گرم ۸ تا ۶۰» شرکت فولاد اکسین خوزستان به میزان حدودی یک میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت پایه کیلویی سه هزار و ۵۵۴ تومان در حجم ۳۰۰ تن توسط کارگزاری «پارسیان» معامله شد. عرضه کننده این محصول شرکت «صدر آهنین اصفهان» بود.

تالار کشاورزی

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران هم دادوستد هفت هزار و ۴۰۰ تن گندم خوراکی  و ۶۰۰ تن شکر را تجربه کرد.

بیشترین ارزش معاملات این تالار به «گندم خوراکی» کردستان به میزان حدود ۲.۲ میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول در حجم ۲۴۰۰ تن توسط کارگزاری «بانک کارافرینی» فروخته شد و قیمت آن به ازای هر کیلو  ۹۳۵ تومان بود که با ۳.۶ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه نقدی معامله شد.

کمترین ارزش معاملات تالار کشاورزی هم به «گندم خوراکی» زنجان در حدود ۱.۳ میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت پایه کیلویی ۹۳۱ تومان و ۳.۲ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه در حجم ۱۴۰۰ تن توسط کارگزاری «بانک کارآفرین» به طور نقدی فروخته شد. عرضه‌کننده این محصولات «شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران» بود.

اقتصاد.آنلاین

منبع
اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر؛

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا