امور زیربناییراه و ساختمان

رونق اقتصادی ایران، افغانستان و هند از مسیر توافقنامه چابهار

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بدیهی است که هر سه کشور ایران، هند و افغانستان از همکاری‌ها بهره ‌مند خواهند شد و موجب رشد و رونق اقتصادی خواهد شد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، اولین نشست شورای همکاری موافقتنامه تاسیس دالان حمل‌ و نقل و گذر بین‌المللی دولت‌های جمهوری اسلامی ایران، جمهوری افغانستان و جمهوری هند( موافقت‌نامه چابهار) برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پس از امضای این توافقنامه میان طرفین و براساس مفاد سه جانبه و به طور مشخص ماده ۹ و در راستای  اجرای آن این اولین نشست شورای هماهنگی است که در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۸ برگزار می‌‌شود. روابط سه کشور از جهات مختلف قابل اشاره است و این رابطه باعث توسعه در بخش‌های مختلف می‌شود.

وی ادامه داد: بدیهی است که هر سه کشور از این همکاری‌ها بهره ‌مند خواهند شد و موجب رشد و رونق اقتصادی خواهد شد.

راستاد خاطرنشان کرد: ایران از موقعیت جغرافیایی و ممتازی برخوردار است و از طریق کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب چهارراه بی‌بدیلی در منطقه دارد و کشورهای واقع در حوزه‌های مختلف مانند روسیه، آسیای میانه، قفقاز، دریای عمان، اروپای شرقی ….را به یکدیگر متصل می‌کند و قادر به تسهیل مبادلات است.

راستاد تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن حدود ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل در کنار آب‌های قابل کشتیرانی بین‌المللی، فرصت‌های مطلوبی را جهت دسترسی سهل و مطمئن به آب‌های آزاد بین‌المللی از طریق خلیج فارس و دریای عمان در جنوب و دریای خزر در شمال کشور فراهم می‌سازد.

وی ادامه داد: قلمروی جغرافیایی جمهوری اسلامی به گونه‌ای است که از طریق آن می‌توان ضمن بهره‌برداری مطلوب از پتانسیل‌های جغرافیایی و اقتصادی یک مسیر امن و تسهیلات مطلوبی را برای ارائه خدمات حمل و نقل بین‌المللی و ایجاد دسترسی ترانزیتی به بازارهای هدف واقع در حوزه آسیای میانه، قفقاز، دریای خزر و افغانستان تامین کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات در حال اجرا برای افزایش ظرفیت بنادر گفت: ما در این راستا طرح‌های توسعه زیادی را در زمینه افزایش ظرفیت بنادر و حمل و نقل دریایی ایران پیش‌بینی و در دست اجرا داریم که از جمله این طرح‌ها می‌توان به طرح‌های توسعه بنادر استراتژیک کشور از قبیل بندر شهید رجایی، بندر امام خمینی، بندر بوشهر، بندر چابهار، بندر انزلی و بندر امیرآباد اشاره کرد.

وی ضمن بیان پیشنهادات خود گفت: علاوه بر آنچه گفته شد و با توجه به ظرفیت‌ها و بسترهای ترانزیتی فراوان در حوزه ترانزیتی پیشنهاداتی برای توسعه ترانزیت ارائه می‌شود.

وی افزود: این پیشنهادات عبارتند از تاکید بر استفاده هرچه بیشتر از پتانسیل‌های کریدورهای مختلف ترانزیتی منطقه به ویژه کریدور شمال-جنوب، تسهیل و تسریع در دسترسی آسان و ایمن به مسیرهای ترانزیتی از سوی کلیه کشورها و اعطای خدمات حمایتی متقابل، رفع موانع و مشکلات زیربنایی و تسهیل قوانین و مقررات، توسعه حمل و نقل چند وجهی در راستای تسهیل ترانزیت و ارائه خدمات درب به درب، ایجاد اتحادیه حمل و نقل و ترانزیت منطقه‌ای برای مشارکت بخش خصوصی کلیه کشورها.

راستاد ادامه داد: همچنین در این راستا می‌توان از توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، حمایت و تشویق بخش‌های خصوصی و تسهیل زمینه فعالیت آنها، یکسان‌سازی قوانین و مقررات بیمه‌ای و بانکی متناظر ترانزیت و کاهش نرخ تعرفه‌های حمل و نقل چند وجهی جهت تسهیل ترانزیت استفاده کرد.

وی در خاتمه گفت: ضمن ابراز تشکر از حضور مهمانان عزیز و گرامی تعهد جمهوری اسلامی ایران را به اجرای کامل و موثر مفاد موافقتنامه سه جانبه چابهار اعلام کنند و امیدوارم این نشست زمینه همکاری سه کشور در توسعه تجارت، حمل و نقل و ترانزیت را فراهم کند.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا