بورسبورس اوراق

شاپور محمدی:بازده سرمایه‌گذاری در بورس از ابتدای سال چشم‌گیر است/ راه‌اندازی بورس بین‌المللی در آینده نزدیک

پنجمین نمایشگاه و همایش بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی و دهمین نمایشگاه تخصصی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور روز دوشنبه در جزیره کیش آغاز به کار کرد. روز گذشته و در مراسم افتتاحیه این رویداد، جمعی از مقامات مسئول کشور به سخنرانی پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،مراسم  افتتاحیه پنجمین نمایشگاه و همایش بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی و دهمین نمایشگاه تخصصی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور روز دوشنبه در جزیره کیش آغاز به کار کرد. در نمایشگاه کیش اینوکس سال جاری بیش از ۳۶۰ شرکت داخلی و خارجی حضور دارند. به گفته محمدرضا سعیدی، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد کیش، هدف کیش اینوکس ایجاد فرصتی برای به اشتراک گذاشتن منابع مختلف و شبکه، دانش، فرصت‌ها، ایده‌ها و… است.

در آیین افتتاحیه کیش اینوکس که با حضور جمعی از مدیران ارکان بازار سرمایه و نهادهای مالی برگزار شد، مشاور و معاون پارلمانی رئیس جمهور، مسئولان منطقه آزاد کیش، رئیس سازمان بورس، رئیس کل بیمه مرکزی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی و رئیس اتاق بازرگانی تهران به سخنرانی پرداختند.

توان بخش خصوصی را عمیقا باور داریم

محمد ابراهیم انصاری لاری، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در همایشی که به مناسبت افتتاحیه کیش اینوکس برگزار شد، اظهار داشت که اقدامات توسعه‌ای قابل توجهی در جزیره کیش در حال انجام است که تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

او با تاکید بر نقش مهم مناطق آزاد در رشد اقتصادی گفت: اگر مناطق آزاد به‌عنوان پلی میان اقتصاد ملی و بین‌المللی در نظر گرفته شود، باید گفت هنوز این اتفاق محقق نشده و برخی اقدامات مثبت نادیده گرفته می‌شود.
به بخش خصوصی اعتقاد داریم

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور، با اشاره به اقدامات مثبت دولت کنونی گفت: خروج از فصل ۷ منشور و به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای از دستاوردهای دولت آقای روحانی است.

او همچنین اظهار داشت: اگر شاهد بدعهدی آمریکا هستیم، اما از سویی نیز شرایط به نحوی است که اجماع جهانی که قبلا علیه ایران شکل گرفته بود، از هم پاشید.

امیری در ادامه تاکید کرد: امروز بیش از پیش نیازمند حضور فعالان اقتصادی توانمند، خلاق و نوآور هستیم. ما به توان بخش خصوصی اعتقاد و باور عمیق و جدی داریم.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت و نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان ظرفیت‌های فراوانی برای شکوفایی دارند. دولت از حوزه دانش‌بنیان حمایت‌های قابل توجهی داشته است.
بازده سرمایه‌گذاری در بورس از ابتدای سال چشم‌گیر است/ به دنبال ورود ابزارهای مالی جدید در بازار سرمایه هستیم

شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و  اوراق بهادار در آیین افتتاحیه کیش اینوکس ۲۰۱۸ به ارائه گزارشی از عملکرد بورس و برنامه‌های آتی پرداخت. به گفته او، ارزش بورس و فرابورس بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است که نسبت آن به تولید ناخالص داخلی حدود ۴۰ درصد است.

ارزش معاملات در هفت ماه ابتدای سال جاری بیش از ۲۶۸ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال‌های قبل رشد قابل توجهی داشته است.

او ادامه داد: میزان بازدهی که سرمایه‌گذاران کسب کرده‌اند، در بورس ۹۵ درصد و در فرابورس ۹۲ درصد بوده است.

او با اشاره به تنوع شرکت‌ها و بخش‌های فعال در بورس گفت: بیش از ۶۰۰ نهاد مالی در ایران فعال هستند از جمله شرکت‌های کارگزاری، مشاور سرمایه‌گذاری، تامین سرمایه، سبدگردان و… . ۵۹۰ شرکت در بورس و فرابورس ثبت، درج یا پذیرش شده‌اند که در بیش از ۴۰ صنعت فعالیت می‌کنند. معاملات بورس‌های کالایی از تنوع خوبی برخوردار است و ازجمله آنها محصولات پتروشیمی، فلزات اساسی، کشاورزی و قراردادهای آتی بر روی سکه طلا است. در بورس انرژی، برق یا الکتریسیته معامله می‌شود و امیدواریم به‌زودی نفت خام در بورس انرژی مورد معامله قرار گیرد و این بورس یکی از محصولات اصلی خود را در خود داشته باشد.

محمدی با تاکید بر اینکه ابزارهای مالی و ازجمله ابزارهای مالی اسلامی در بازار سرمایه ایران بسیار متنوع است، اظهار داشت: ازجمله ابزارهای مالی اسلامی اوراق مشارکت، صکوک اجاره روی دارایی فیزیکی، اوراق منفعت، اوراق اجاره، اسناد خرانه هستند و از جمله ابزارهای مالی کلاسیک می‌توان سهام، ابزارهای مالی بدهی، اختیار خرید و فروش و قرارداد آتی را نام برد.

و در رابطه با عملکرد بازار بدهی گفت: بازار بدهی ایران گسترش بسیار خوبی داشته است. ارزش این بازار در سال ۹۴ حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان بود اما اکنون بازار ارزشی بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان دارد که زمینه بازار باز را برای بانک مرکزی فراهم می‌کند.

او همچنین تاکید کرد: از نظر شفاف‌سازی، شرکت‌‌ها چهار مرتبه در سال صورت‌های مالی و ۱۲ مرتبه گزارش ماهانه منتشر می‌کنند و علاوه‌بر آن، هر زمان نیاز به افشای اطلاعات بااهمیت باشد، این کار انجام می‌شود.

این مقام مسئول برنامه‌های پیش روی بورس را برشمرد: از برنامه‌های آتی سازمان بورس می‌توان به راه‌اندازی ابزار آتی، ابزار وارانت، فروش استقراضی، بازنگری خرید اعتباری و همچنین ایجاد ابزارهای هیبریدی بازار بیمه و بازار سرمایه اشاره کرد.

محمدی در پایان خاطرنشان کرد: کیش‌اینوکس علاوه‌بر ایجاد محلی برای تعامل فعالان بازارهای مالی، باعث فرهنگ‌سازی و ارتقای سواد مالی می‌شود.
افزایش ۱۱درصدی ضریب نفوذ بیمه در شش ماه نخست سال

غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید بر لزوم خصوصی شدن شرکت‌های بیمه گفت: از ۳۲ شرکت بیمه، به جز بیمه ایران، سه شرکت دولتی هستند که انتظار داریم با همکاری وزارت اقتصاد این سه شرکت هم خصوصی شوند.

به گفته او، مجموع سرمایه‌گذاری‌های شرکت بیمه هشت درصد است که ۱۳.۶ درصد آن در بازار بدهی صورت می‌گیرد.

او تاکید کرد: صنعت بیمه هر سال ۱۹ درصد رشد دارد که کافی نیست. ضریب نفوذ بیمه را در شش ماه ابتدایی سال از شش درصد به ۱۵ درصد افزایش داده‌ایم.

سلیمانی با بیان اینکه در صنعت بیمه باید از عرضه اوراق‌بهادار بیمه‌ای و بلاک‌چین استفاده شود، اظهار داشت: با شروع تحریم‌ها لازم است با توزیع اوراق بهادار بیمه‌ای ریسک‌های برگشته به کشور را بین مردم تقسیم کنیم.

به گفته این مقام مسئول تاکنون ۹ دفتر شرکت بیمه‌های خارجی در کشور تاسیس شده است.
دولت خود را نیازمند مشورت با بخش خصوصی نمی‌بیند

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر لزوم تقویت بخش خصوصی گفت: مشکلات اخیر بازار ارز به دلیل عدم تصمیم‌گیری درست در این زمینه و سرکوب چند ساله نرخ ارز بود. مشکل آنجاست که این دولت بزرگ خود را نیازمند مشورت با بخش خصوصی نمی‌بینید. هیچ کشوری توسعه پیدا نکرده است مگر با تقویت بخش خصوصی. براساس نظرسنجی در اتاق بازرگانی مشخص شد ۷۵درصد معتقدند که وضعیت بخش خصوصی خوب نیست.

او تاکید کرد: درخصوص صادرات با وجود مشکلات ارزی بهترین زمان برای تکیه بر پتانسیل داخلی کشور است. با توجه به قیمت فعلی ارز ما می‌توانیم تمام رقبای خود را در منطقه کنار زده و از منبع ارزی در کنار منبع نفتی استفاده کنیم.
راه‌اندازی بورس بین‌المللی در آینده نزدیک

مرتضی بانک، مشاور رئیس جمهور، بر نقش محوری نهادهای مالی در توسعه اقتصادی و به ویژه در ایجاد و تسهیل بسترهای سرمایه‌گذاری تاکید کرد و گفت : بازارهای مالی و به ویژه شاکله اصلی این بازارها که نهادهای مالی نامیده می شوند بدون شک اصلی‌ترین بنیادهای یک اقتصاد توسعه‌یافته محسوب می‌شوند.

او ادامه داد: موفقیت در سرمایه‌گذاری‌ها در مطالعه و تعامل نزدیک با بانک‌ها، بیمه‌ها، بورس و شرکت‌های تامین سرمایه رقم می خورد. درواقع نهادهای مالی نقشی محوری در توسعه اقتصادی و به‌خصوص در ایجاد و تسهیل بسترهای سرمایه‌گذاری دارند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به نقش مهم بورس، بانک و بیمه در رشد اقتصادی گفت: در این سال‌ها گره‌های زیادی در رشد اقتصاد و سرمایه بر دوش بانک‌ها و بورس بوده است و ریسک‌های بزرگی توسط صنعت بیمه مدیریت شده است، ولی انتظارات بیشتری از این سه ضلع ارزش‌آفرین در اکوسیستم اقتصادی وجود دارد.

مشاور رئیس جمهور با اشاره به نیازمندی‌های نهادها و بازارهای مالی در فعال‌سازی اقتصاد و سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد گفت: اگر قرار است نهادها و بازارهای مالی گامی موثر در فعال‌سازی اقتصاد و سرمایه‌گذاری بردارند، نیاز است که ارزش‌های جدید برای فعالان اقتصادی از طریق ارائه محصولات مالی تلفیقی در بین نهادهای مالی (بانک، بورس و بیمه) ایجاد شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه ایجاد بورس بین‌الملل از مهمترین برنامه‌های در دست اجرا است، گفت: جذب سرمایه‌گذاری خارجی، تسهیل ورود کسب و کارهای داخلی در فضای بین‌المللی، ایجاد فضای ارتباطی مناسب بین سرمایه‌پذیران و سرمایه‌گذاران خارجی، توزیع مناسب سرمایه، هدایت سرمایه‌های غیرریالی به سمت کسب و کارهای فعال در سطح بین‌المللی از جمله اهداف این بورس است که مراحل نهایی راه‌اندازی خود در مناطق آزاد را طی می‌کند.

منبع
اقتصاد آنلاین - مروارید اسلامی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا