بورسبورس اوراق

عقب نشینی شاخص کل بورس به کانال ۱۸۵ هزار واحد در ترافیک انتشار صورت‌های مالی/ ناخرسندی بازار سهام از گزارش‌های شش ماهه

امروز همراه با انتشار لحظه به لحظه گزارش عملکرد شش ماهه شرکت‌ها، شاهد شکل‌گیری هیجان منفی در فضای معاملات و در نتیجه ورود تمام نماگرهای بورس به محدوده منفی بودیم. نکته قابل توجه بازار امروز افت ارزش معاملات خرد به میزان ۳۰ درصد نسبت به روز گذشته بود که نشان از احتیاط ورود به معامله و همچنین سردرگمی فعالان بازار از هجمه انتشار گزارش‌های شش ماهه بر روی کدال داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در اولین روز آبان‌ماه تالار شیشه‌ای بورس تهران معاملات پُرنوسانی را به ثبت رساند. در این بین اما عقبگرد ۲۵۰۰ واحدی شاخص کل در پی افت قیمت نمادهای شاخص ساز فلزی بسیار قابل تامل بود. این درحالی بود که اغلب نمادهای گروه فلزی و پتروپالایشی گزارش‌های نسبتا مساعدی را منتشر کردند. اما انتظار فراتر از حد معامله گران و فعالان بازار سبب فروکش کردن جو مثبت خرید روزهای گذشته و افزایش فشار عرضه در اکثر نمادهای بازار شد.

نکته حائز اهمیت دیگری که در بازار امروز رقم خورد کاهش ارزش معاملات خرد تا سطح هزار و ۱۰۰میلیارد تومان در بورس و فرابوس بود که می‌تواند دلایل جالب توجهی داشته باشد.

دست به عصا شدن معامله گران سبب افت ۳۰ درصدی ارزش معاملات خرد شد

نگاهی گذرا بر آمار ارزش معاملات خرد در دو ماه گذشته حاکی از ان است که این متوسط این رقم در حدود روزانه یک هزار و ۹۰۰میلیارد تومان است. همچنین این رقم برای ماه گذشته به یک هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان و برای هفته جاری به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید. از این رو شاید رقم خوردن هزار میلیارد تومان ارزش معاملات برای امروز کمی جای سوال داشته باشد. یکی از اصلی ترین دلایل این افت را می توان ناخرسندی فعالان بازار از ارقام منتشر شده در گزارش شش ماهه شرکت ها دانست.

اما این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که صرف تحلیل بر روی ارزش معاملات یک روز نمی تواند ما را به نتایج صحیحی هدایت کند. از این رو جای نگرانی برای فعالان بازار نیست و تنها زمانی باید این افت را به منزله هشدار ببینیم که تا چند روز آینده سیر نزولی ارزش معاملات ادامه دار شود. همچنین گفتنی است بررسی آمارها در مدت مشابه سال گذشته حاکی از آن است که ارزش معاملات خرد در این تاریخ ها به زحمت به رقم ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان می رسید. از این رو می توان نتیجه گرفت که حجم عظیمی از نقدینگی که از ابتدای سال جاری به بازار سرازیر شده است همچنان در ارزش دادوستدها خودنمایی می کند.

دلایل افت ارزش معاملات

در موشکافی معاملات امروز به سه نکته تاثیرگذار می رسیم که هریک به تنهایی و نیز توامان می‌توانند از دلایل اصلی افت ارزش معاملات باشند.

هجمه گسترده گزارش ها، فعالان را گیج کرد

معمولا زمانی که هجمه گسترده ای از گزارش ها در یک زمان کوتاه در کدال منتشر می شوند، معامله گران فرصت تحلیل و بررسی موشکافانه گزارش ها را نمی ابند. از این رو در فردای روز انتشارهای گسترده شاهد نوعی احتیاط و کندی در معاملات سهامداران هستیم که تا حدی نشان از سردرگمی آن ها در میان انبوهی از آمار و ارقام منتشر شده در کدال دارد. بنابراین دو الی سه روز زمان می برد تا بتوان تاثیر واقعی گزارش ها را در تحرکات معامله گران دید.

انتظارات فراتر از معمول بازار از گزارش‌ها

دلیل دوم اینکه به نظر می رسد بازار چندان از سودآوری شرکت ها در شش ماهه ابتدایی سال خوشحال نیست. به گفته ای دیگر انتظارات بازار و بازده انتظاری معامله گران فراتر از امار و ارقام منتشر شده بود.  در این زمینه نیز باید یادآور شد که در چند ماه اخیر و افزایش قابل ملاحظه نرخ ارز، بازار تا حد زیادی بر روی سهام دلاری و همچنین صادرات محور (سهام صادرات محور آن دسته سهامی هستند که شرکت با صادرات محصول ارزآوری داردو سهام دلاری آن گروه سهام هستند که محصولاتشان با دلار و یا ارزهای دیگر نرخ‌گذاری می شوند مانند پالایشی ها) متمرکز شد به نحوی که قیمت سهام این گروه ها را تا ۲۰۰ درصد افزایش داد درحالی که شاخص از ابتدای سال تقریبا رشد ۱۰۰ درصدی داشته است.

حال که گزارش های شش ماهه شرکت ها منتشر شده شاید فعالان بازار انتظار عملکردی فراتر از واقعیت را داشتند. اما این نکته را باید در نظر گرفت که در گروه های فلزی همچون فولادی ها آزادسازی نرخ ارز از ابتدای شهریورماه انجام شد و برای گروه مس نیز از نیمه های مردادماه این نرخ ها جایگزین شد. چراکه از ۲۲ فروردین تا اواسط مردادماه تمام محصولات به ناچار با ارز ۴۲۰۰ تومانی محصولاتشان را عرضه و یا ارزشان را تسعیر می کردند. حال باید در نظر گرفت که افزایش سودآوری ناشی از تسعیر نرخ ارز از ۴۲۰۰ تومان به نیمایی تنها در یک ماه از شش ماه صورت مالی شرکت ها خود را نشان داده است. که این امر می تواند پتانسیل این گروه ها برای افزایش سود را در شش ماهه دوم افزایش دهد.

از این رو به نظر می رسد انتظار فراتر از معمول فعالان بازار برای شش ماه ابتدای سال جای طرح نداشته و باید برای گزارش های سالانه این حجم از سوداوری را از شرکت ها طلب کرد. در نتیجه دو دلیل فوق از محتمل ترین گزینه های تاثیرگذار بر افت ارزش معاملات امروز هستند که امید می رود در روزهای آتی کم رنگ شوند در غیر این صورت تا حدی روند معاملات نگران کننده خواهد بود.

پُررنگ‌تر شدن ریسک سیستماتیک سیاسی در آستانه ۱۳ آبان

نکته سوم تاثیرگذار بر معاملات امروز افت هیجانات مثبت در پی نزدیک شدن به تاریخ ۱۳ آبان است. هرچند که در روزهای اخیر مسولین بارها تاکید داشته اد که در روز ۱۳ آبان اتفاق خاصی در خصوص تشدید تحریم ها رقم نخواهد خورد و تحریم ها از روزهای قبل اغاز شده اند اما تاثیرات روانی این موضوع و همچنین انتظارات فعالان بازار از تاثیرات این تحریم ها بر فروش شرکت های بورسی به گونه ای دیگر خود را در قیمت سهام نشان می دهد.

برخی قیمت ها جلوتر از شاخص دویده‌اند

مورد آخر اینکه همانطور که اشاره شد از ابتدای سال تا کنون گروهای بزرگ بازار از جمله فلزی‌-معدنی و پتروپالایشی ها با رشد ۲۰۰ درصدی قیمت سهام خود مواجه شدند و این درحالی است که شاخص رشد ۱۰۰ درصدی داشته است. از این رو به نظر می رسد در شش ماهه دوم دیگر خبری از رشدهای شارپ و پُرهیجان در گروه های مطرح بازار نباشد و شاهد اصلاح قیمتی و اصلاح زمانی در اغلب این نمادها تا زمان ارائه گزارش های ۹ ماهه باشیم.

اما به عقیده کارشناسان از این زمان به بعد به دلیل پُررنگ تر شدن اثر گزارش های ماهانه شرکت ها و تاثیرپذیری فروش آن ها از تحریم ها شاهدمدل خاصی از نوسانات ارزش معاملات در بازار باشیم به گونه ای که در ابتدای هرماه به دلیل انتشار گزارش های ماهانه بازهم فعالان محتاطانه تر اقدام به دادوستد کنند و افت ارزش معاملات را رقم بزنند و در اواخر ماه باز به دلیل هیجان پیش از گزارش ها شاهد افزایش ارزش معاملات باشیم.

در مجموع امروز از ۳۸ صنعت حاضر در بورس، ۳۰ صنعت بازدهی منفی را تجربه کردند که گروه استخراج نفت و گاز بیشترین افت را به ثبت رساند. اما در بین گروه های با بازدهی منفی خودرویی ها بیش از سایرین خودنمایی کردند. در این گروه شاهد به کما رفتن معاملات نمادهای حاضر در گروه در پی گزارش شش ماهه ناامید کننده سهام ایران خودرو بودیم که سبب تشکیل صف فروش در اغلب نمادهای این گروه شد. اما در این گروه نیز به نظر می رسد همچون سال های ۹۱ و ۹۲ که پس از انتشار گزارش های نامناسب از گروه خودرو، محصولات این گروه افزایش نرخ قابل توجهی گرفتند، این بار نیز دولت به ناچار با افزایش قیمت خودروهای داخلی به میزان قابل توجهی موافقت کند.

آمار و ارقام بازار امروز

در کل روز جاری شاخص کل با تنزل ۲۴۶۰ واحدی (معادل ۱.۳۱ درصد) به پله ۱۸۵هزار و ۳۱۸ واحد بازگشت. شاخص هم وزن اما به دلیل افت سنگین شاخص گروه خودرو ریزش بیشتری را تجربه و با عقبگرد ۶۱۲ واحدی (معادل ۲.۱۱ درصد) به رقم ۲۸ هزار و ۳۲۹ واحد رسید.

در این بین تقریبا دو میلیارد و ۷۵۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان تنها ۸۰۰ میلیارد تومان ه معاملات خردسهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. همچنین امروز شاهد خروج بیش از ۹۲ میلیارد تومان نقدینگی توسط اشخاص حقیقی از بازار بودیم که بیشترین حجم آن از گروه استخراج کانه های فلزی، فلزات اساسی و فرآروده های نفتی رقم خورد.

اما در بین نمادهای با اهمیت بورسی فلزی – معدنی‌ها بیشترین نقش را در افت شاخص بازی کردند تا جایی که «کگل»، «کچاد»، «فولاد» و «فخوز» هرکدام به ترتیب ۳۰۰، ۲۶۹، ۲۲۳ و ۱۹۷ واحد شاخص را عقب کشیدند.

کوتاه از فرابورس

در فرابورس اما به دلیل معاملات پُرحجم و مثبت در نماد «زاگرس» شاهد افزایش ۲.۷ واحدی ایفکس بودیم که به پله و دو هزار و ۱۰۵ واحد رسید. در این بازار نیز تقریبا ۷۲۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۹۵ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

همچنین در بین نمادها تاثیرگذار بر آیفکس نیز «زاگرس»، «هرمز» و «ارفع» بیشترین نقش را داشتند. از سویی دیگر اصلاح ادامه دار قیمتی در نماد «ذوب» و «میدکو» سبب تحمیل افت ۱۰ واحدی شاخص فرابورس شد.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا