بورسفرابورس

میزبانی فرابورس از ۶عرضه و سه پذیره‌ نویسی طی یک ماه

نخستین ماه پاییز امسال در فرابورس ایران با سقف‌ شکنی شاخص کل و رشد چشمگیر متغیر‌های معاملاتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به پایان رسید و عرضه اولیه بخشی از سهام یک شرکت دارویی، عرضه پنج سری اسناد خزانه اسلامی و انجام سه پذیره‌نویسی از جمله مهم‌ترین رخدادهای فرابورس ایران در مهرماه ۹۷ به شمار می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از فرابورس ایران، میانگین حجم معاملات روزانه در بازار‌های فرابورس در ۲۲ روز معاملاتی نخستین ماه پاییز ۹۷ به یک هزار و ۱۸۴ میلیون ورقه به ارزش ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال رسید. شاخص کل فرابورس نیز که از ابتدای مهر روند صعودی را در پیش گرفته بود در روز نهم مهر‌ماه در بالاترین ارتفاع تاریخی خود یعنی پله ۲۲۴۰ واحدی ایستاد و رکود جدیدی را در تاریخ خود به ثبت رساند؛ در نهایت آیفکس در پایان ماه ضمن قرار گرفتن در ارتفاع ۲۱۰۲ واحدی بازدهی ۱۲ درصدی نسبت به ماه پیش و رشد ۹۲ درصدی از ابتدای سال را تجربه کرد.

رصد حجم و ارزش معاملات در مجموع بازار‌ها در این دوره معاملاتی حاکی از جا‌به‌جایی ۲۶ هزار و ۴۶ میلیون ورقه به ارزش ۱۴۹ هزار و ۵۹۹ میلیارد ریال در بیش از دو میلیون و ۸۵۴ هزار نوبت معاملاتی است که رشد به ترتیب ۳۴۷، ۲۱۸ و ۸۴ درصدی این متغیر‌ها نسبت به مهر‌ماه ۹۶ را نشان می‌دهد.

نگاهی به معاملات سهام در مهر‌‌ماه ۹۷ نشان‌دهنده دست‌به‌دست شدن ۲ هزار و ۹۳۳ میلیون سهم به ارزش ۱۱ هزار و ۷۱ میلیارد ریال در بازار اول و معامله ۹ هزار و ۵۵۶ میلیون سهم به ارزش ۳۹ هزار و ۶۹ میلیارد ریال در بازار دوم و ثبت رشد حداقل ۲۱۶ و حداکثر ۱۳۸۷ درصدی این متغیر‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

در ادامه معاملات سهام، سه تابلو بازار پایه در ماهی که گذشت میزبان داد‌و‌ستد ۱۲ هزار و ۷۷۷ میلیون سهم به ارزش ۳۳ هزار و ۷۷۳ میلیارد ریال بودند که این ارقام نسبت به مهرماه سال گذشته شاهد افزایش حداقل ۵۵۰ درصدی بوده‌اند.

از طرف دیگر، معاملات اوراق بهادار در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس هم با نقل‌و‌انتقال ۷۶۶ میلیون ورقه به ارزش ۶۵ هزار و ۵۷۴ میلیارد ریال پیگیری شد که حاکی از افزایش حداقل ۱۳۲ درصدی این ارقام در مقایسه با مهرماه ۹۶ است.

همچنین بررسی حجم و ارزش معاملات به تفکیک ابزار‌های مالی بیانگر رشد ۲۳۹ درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) از ابتدای سال تا‌کنون است که این بیشترین میزان رشد (حجم و ارزش) در میان سایر متغیر‌های مربوط به بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس محسوب می‌شود؛ این میزان از بازدهی در پی معامله ۷۰۱ میلیون ورقه به ارزش ۹ هزار و ۵۰۳ میلیارد ریال رقم خورد.

در ادامه معاملات بازار ابزارهای نوین مالی ۶۳ میلیون ورقه مربوط به اوراق بدهی به ارزش ۵۵ هزار و ۳۴ میلیارد ریال و ۱.۷ میلیون ورقه به ارزش یک هزار و ۳۷ میلیارد ریال در قالب معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در بازه زمانی ۲۲ روز کاری خرید و فروش شده است که همه این متغیر‌ها شاهد رشد حداقل یک درصدی از ابتدای سال بوده‌اند.

در نهایت رصد ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام در این دوره بیانگر پیشرو بودن گروه‌های فلزات اساسی و محصولات شیمیایی با در اختیار گرفتن ۱۶ و ۱۵ درصد از ارزش کل این معاملات یعنی ۸۲ هزار و ۷۶۵ میلیارد ریال است.

اهم رویداد‌های مهر‌ماه

عرضه ۵ سری اسناد خزانه اسلامی برای اولین بار در بازار ابزار‌های نوین مالی، عرضه اولیه سهام یک شرکت دارویی، انجام سه پذیره ‌نویسی و یک انتقال نماد از جمله مهم‌ ترین رویداد‌های فرابورس ایران در نخستین ماه از سومین فصل سال ۹۷ بودند.

بدین ترتیب ۱۰ میلیون ورقه بهادار در نماد «اخزا۷۰۸» با سررسید ۲۳ مهر‌ماه ۹۸ در تاریخ ۲۸ مهر‌ماه ۹۷ در بازار ابزارهای نوین مالی عرضه شد که مبلغ کل این اوراق به یک هزار میلیارد تومان می‌رسید و ۴۰ میلیون و ۳۹۳ هزار ورقه مربوط به «اخزا۷۰۳» با سررسید ۲۱ مهر‌ماه ۹۷ در روز ۲۵ مهر‌ماه عرضه شد.

به‌علاوه، «اخزا۷۰۹» که در ۱۳ مرداد‌ماه ۹۹ سررسید آن فرا خواهد رسید در مهرماه ۹۷ عرضه شد که مبلغ کل اوراق آن ۲۳ هزار میلیارد ریال بود. ۳۵ میلیون ورقه «اخزا۷۰۲» و ۲۷.۸۶ میلیون ورقه «اخزا۷۰۶» نیز که به ترتیب در ۲۴ دی‌ماه ۹۷ و ۲۳ تیر‌ماه ۹۹ سررسید خواهند شد در گروه اوراق تامین مالی در همین ماه عرضه شدند.

از سوی دیگر، پذیره‌نویسی اوراق مشارکت شرکت واسپاری حکمت ایرانیان در نماد «حکمت۰۱» در بازار ابزارهای نوین مالی در تاریخ ۰۲/۰۷/۹۷ انجام شد که به مدت هفت روز کاری نیز ادامه داشت. تعداد کل این اوراق ۲۰۰ هزار ورقه و مبلغ کل آن برابر با ۲۰۰ میلیارد ریال بود.

همچنین پذیره‌نویسی ۵ میلیون ورقه از اوراق اجاره شرکت توسعه اعتماد مبین در نمادهای «مبین۰۱۱»، «مبین۰۱۲» و «مبین۰۱۳» در روز دهم مهر‌ماه سال جاری در بازار ابزارهای نوین مالی آغاز شد و به مدت سه روز کاری ادامه یافت.

در ادامه پذیره‌ نویسی‌ ها، بازار سوم شاهد پذیره‌ نویسی واحدهای صندوق سرمایه ‌گذاری جسورانه فناوری بازنشستگی در نماد «فنابا» در تاریخ ۲۵ مهر‌ماه بود که مهلت این پذیره‌ نویسی تا روز پنجم آبان ماه خواهد بود.

همچنین نماد شرکت بیمه نوین یعنی «نوین» در تاریخ ۱۶ مهرماه از بازار پایه ب به بازار دوم ارتقا یافت که در روز گشایش نماد هر سهم این شرکت ۱۲۹۹ ریال کشف قیمت شد.

در نهایت، عرضه اولیه ۳۵ میلیون سهم از سهام شرکت داروسازی آوه سینا در نماد «داوه» در تاریخ ۲۳ مهر‌ماه در بازار دوم انجام شد و هر سهم این شرکت حاضر در گروه مواد و محصولات دارویی ۳۳۰۰ ریال کشف قیمت شد.

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا