بورسبورس اوراق

بازار در تراکم صورت های مالی ۶ ماهه

امروز شاخص بورس تهران به ۱۸۱ هزار و ۶۰ واحد رسید، شاخص کل هم ‌وزن نیز در سطح ۲۷ هزار و ۷۵۲ واحد قرار گرفت. در معاملات امروز، نماد فارس با ۳۶۱ واحد بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای شپنا، شتران و تاپیکو بیشترین تاثیر منفی بر شاخص را ثبت کردند.  شاخص کل نسبت به شروع سال جاری ، ۱۷ درصد افزایش را نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امروز شاخص آزاد شناور عدد  ۱۹۰۹۰۰ واحد را نشان داد. شاخص بازار اول رقم ۱۳۴۵۵۷ و شاخص بازار دوم نیز ۳۵۵۰۲۳ واحد را ثبت کرد.  شاخص کل فرابورس نیز در سطح ۲۰۶۵ واحدی ایستاد.

امروز بورس تهران شاهد ۱۳۷ هزار و ۸۰۰  نوبت داد و ستد بود که طی آن یک میلیارد و ۸۲۲ میلیون سهم دست به دست شد و ارزش معاملات به ۶ هزار و ۵۱۱ میلیارد و ۳۲ میلیون ریال رسید.

همچنین بخوانید

از میان ۳۲۵ شرکتی که در بورس تهران فعالیت دارند تا پایان مهر ماه رتبه اول تا سوم  از نظر ارزش بازار به فولاد مبارکه اصفهان با ۴۶۶۴۲۵ میلیارد ریال، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۴۵۴۵۵۰ میلیارد ریال و سنگ آهن گل گهر با ۲۹۷۶۸۴میلیارد ریال اختصاص یافته است. در ابتدای آبان ماه متوسط نسبت قیمت بر درآمد ناشران بورس تهران (P / E)  به ۷۵ . ۱۰ مرتبه رسید.

طی چند روز گذشته، با انتشار گزارش های فصلی و صورت های مالی ۶ ماهه شرکت ها شاهد واکنش های متقابل سهام داران و فعالان بازار به این موضوع بودیم. بازار در تراکم انتشار گزارش شرکت ها فرصت کافی برای تحلیل را از دست داده و برخی سهام داران تصمیم های هیجانی گرفته اند. از همین رو انتظار می رود  با بازگشت تحلیل به بازار، روند منفی شاخص تداوم چندانی نداشته باشد.

همچنین تزلزل در بازارهای جهانی به خصوص تغییرات قیمت نفت چالش جدیدی پیش روی بازار ایجاد کرد. البته باید در نظر داشت که در شرایط فعلی نیز سودآوری بسیاری از گروه ها همچنان قابل توجه است.

امروز در حالی که سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از مصوبه جدیدی برای افزایش ظرفیت و عرضه سهام پالایشگاه ها خبر داد و قیمت نفت نیز تحت تاثیر نگرانی‌های بازار نسبت به تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران اندکی افزایش یافت تا ضرر سنگین روز گذشته را جبران کند و بهای معاملات آتی نفت برنت با ۳۲ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش، به ۷۶.۷۶ دلار در هر بشکه رسید، اما بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل را نمادهای پالایشی و نمادهای مرتبط با این شرکت‌ها داشته‌اند.

مهمترین اخبار

دکتر فرهاد دژپسند، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، ضمن حضور در مجلس شورای اسلامی و دیدار با نمایندگان خانه ملت از اجرای برنامه های جدید در بازار سرمایه خبر داد و گفت: عمق بخشی به بازار سرمایه و هدایت نقدینگی به این بازار از مهم ترین برنامه های آتی وزارت اقتصاد است.

بنیاد تعاون سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در راستای تدابیر ستاد کل نیروهای مسلح ، بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با واگذاری سهام خود، از شرکت توسعه اعتماد مبین ( مربوط به سهامداری شرکت های مخابرات ایران و همراه اول ) خارج شد.

رییس مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه های جداگانه ای به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، لوایح الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو) و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را به مجمع ارجاع داد.

بیژن زنگنه گفت وزیر نفت عربستان دیروز به واقعیت‌های مهمی اعتراف کرد از جمله آن که امکان جبران نفت ایران در بازار وجود ندارد و دیگر این که سه رقمی شدن قیمت نفت را منتفی ندانستند.

زمانی نیا، معاون وزیر نفت گفته ایران و اتحادیه اروپا در حال مذاکره هستند و جلسات کارشناسی با اتحادیه اروپا آلمان، انگلیس و فرانسه برای تأسیس کانال پرداختی بانکی و مسائل نفتی و حمل و نقل در جریان است. امیدواریم این کانال پرداختی تا قبل از ۱۳ آبان تأسیس شود.

کارنامه گروه ها

با اینکه گزارش های ۶ ماهه گروه دارویی در مجموع قابل قبول بود اما امروز معاملات متعادلی را تجربه کرد. گزارش های مالی گروه بانکی و بیمه ای انتظار سهامداران را برآورده نکرد و این گروه در معاملات امروز روند منفی را در پیش گرفت هرجند در پایان معاملات از فشار عرضه صبح این گروه کاسته شد. گروه خودرو معاملات منفی را تجربه کرد، گروه ساختمانی و سیمانی شاهد داد و ستد متعادل و مثبت بود و گروه مواد غذایی اغلب منفی داد و ستد شد.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا