انرژی

تازه‌ترین خبرها از کارت سوخت

همراهی دولت و مجلس برای احیای کارت سوخت شتاب بیشتری گرفته است. البته تاکنون به صورت رسمی جزئیات این طرح از سوی مسئولان اعلام نشده است اما با کنار هم قرار دادن اظهارات آنان می‌توان به چارچوب کلی از این طرح دست یافت.

به گزارش آرمان اقتصادی، براساس بند «و» تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ و برابر تصمیم ۳۰ خرداد سال ۱۳۸۶ هیئت نمایندگان ویژه در تبصره ۱۳ قانون مذکور، از ساعت ۲۴ پنجم تیرماه سال ۱۳۸۶ سهمیه‌بندی بنزین برای کلیه وسایط نقلیه بنزین‌سوز، اعم از خودرو و موتورسیکلت و صرفاً با استفاده از کارت هوشمند سوخت اعمال شد. عمر این تصمیم حدود هشت سال بود و تا سال ۱۳۹۴، کارت‌های سوخت در فرآیند سوخت‌گیری نقش اصلی را ایفا می‌کردند. در سال ۱۳۹۴ سوخت تک‌نرخی شد و به تدریج کارت سوخت از چرخه سوخت‌گیری حذف شد و در حال حاضر سوخت‌گیری در ۹۵ درصد مواقع با کارت جایگاه‌دار انجام می‌شود.

پرونده کارت سوخت مجددا کی گشوده شد؟

همچنین بخوانید

زمستان سال گذشته بود که  شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد طبق مصوبه مجلس، استفاده از کارت سوخت برای متقاضیان سوخت‌گیری خودرو بار دیگر الزامی خواهد شد. ضمن اعلام این خبر تاکید شد افرادی که کارت سوخت ندارند باید به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

با این حال در فرآیند سوخت‌گیری تفاوتی ایجاد نشد و متقاضیان همچنان با کارت سوخت جایگاه‌دار سوخت‌گیری می‌کنند. می‌توان گفت افزایش مصرف سوخت و همچنین رشد نرخ ارز که موجب شد تفاوت نرخ سوخت در ایران با کشورهای همسایه  افزایش یابد و باعث افزایش میزان قاچاق به کشورهای همسایه شود، روند احیای کارت سوخت را جدی‌تر کرد.

استفاده از کارت سوخت چه زمانی اجباری می‌شود؟

با این‌که تب و تاب احیای کارت سوخت جامعه را فرا گرفته و مجلس‌نشینان نیز تقریبا به صورت روزانه از این موضوع صحبت می‌کنند، هنوز هیچ مسئولی به صورت رسمی زمان اجرای مجدد این طرح را اعلام نکرده است. بیژن زنگنه – وزیر نفت – نیز در جدیدترین اظهار نظر خود در این مورد گفت: زمان احیای کارت سوخت مشخص نیست.

البته زنگنه طی هفته گذشته بارها بر این موضوع تاکید کرده است که احیای کارت سوخت به طور جدی در دولت در حال بررسی است.

بنزین دو نرخی می‌شود؟

به نظر می‌رسد بنزین دو نرخی در دولت و مجلس در دست بررسی است و آن‌طور که محمدرضا پورابراهیمی – رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس – به ایسنا گفته قرار است کارت سوخت در اختیار مردم قرار گیرد که در آن حدود ۶۰ لیتر بنزین برای یک ماه شارژ می‌شود.

به گفته وی طبیعتا مصرف مازاد به معنای استفاده بنزین با قیمت آزاد است. در این باره ظرف یک ماه آینده تصمیم‌گیری می‌شود و معلوم خواهد شد این تصمیم از چه زمانی اجرا خواهد شد.

همچنین زنگنه در حاشیه مراسم امضای قرارداد توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر با تأکید بر اینکه تصمیم دولت بر این نیست که قیمت بنزین را افزایش دهد، گفته بود که دولت می‌خواهد برای افرادی که می‌خواهند بیشتر از سهمیه خود بنزین مصرف کنند، فکری بکند.

کارت سوخت سراسری خواهد بود

از آنجایی که یکی از دلایل احیای کارت سوخت علاوه بر کنترل مصرف، مانیتورینگ مصرف مخصوصا در نقاط مرزی و برای مقابله با قاچاق است، صحبت‌هایی مبنی بر این‌که استفاده از کارت سوخت فقط در نقاط مرزی الزامی شود وجود داشت. شائبه‌ای که وزیر نفت به آن پاسخ داد و گفت اگر کارت سوخت احیا شود، برای همه کشور است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا