بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

کلاهبرداری ۳۸۲ میلیون تومانی با شماره‌های بین‌المللی

معاون وزیر ارتباطات از خسارت ۳۸۲ میلیون تومانی کلاهبرداری شماره‌های بین المللی از طریق تماس ناموفق تا به این لحظه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت ایران در توییتی با اشاره به کلاهبرداری جدیدی که از طریق Missed Call یا همان تماس ناموفق از سوی سر شمارهای بین المللی به صورت گسترده برای مشترکان اپراتورهای ایرانی در حال انجام است، گفت: ۳۸۲ میلیون تومان کلاهبرداری صورت گرفته از ١٢۶ هزار نفر، توسط کلاهبرداران خارجی، با جزئیات شناسایی شده است.

وی تاکید کرد:  وزارت ارتباطات مانع از سودجویی متخلفان خواهد شد و مبالغ از دست رفته از طریق اپراتورها به مشترکان بازمی‌گردد.

صحبت‌های معاون وزیر ارتباطات در حالی است که شرکت ارتباطات زیرساخت از سوی وزیر ارتباطات در دستوری با اولویت بالا مامور شده است تا کلاهبرداری مذکور را شناسایی و منشاء آن را برای پیگیری حقوقی ایران شناسایی و به مردم اعلام کند.

محمدجواد آذری جهرمی در همین خصوص خاطر نشان کرد: کلاهبرداری جدیدی از طریق تماس برخی مشترکان تلفن همراه با سامانه ۱۹۵ به عنوان سامانه ثبت شکایات و پیگیری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به اطلاع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور پیگیری رسید که رایج شده و به صورت گسترده قربانی داشته و هزینه‌های زیادی به مشترکان قربانی این کلاهبرداری تحمیل شده است؛ در این روش تماس تلفنی کوتاهی انجام و بعد تماس قطع می‌شود و از آنجایی که بسیاری شماره تماس گیرنده را بررسی نمی‌کنند و برای پیگیری تماس مجددی با شماره برقرار می‌کنند، تماسی با سرشماره بین المللی برقرار می‌شود اما صدایی تبادل نمی‌شود و صرفا کاربر فکر می‌کند که تماس متصل نشده اما این در حالی است که تماس برقرار شده و هزینه تماس از حساب شارژ یا به حساب آخر ماه مشترک اضافه می‌شود.

آذری جهرمی ادامه داد: معمولا در این کلاهبرداری‌ها از مقاصد گران قیمت مکالمات بین المللی از جمله اپراتورهای آفریقایی استفاده می‌شود که برای نمونه در هر دقیقه ۱۰ هزار تومان هزینه برای کاربر به دنبال دارد که باعث می‌شود به سرعت شارژ کاربران اعتباری به اتمام برسد و هزینه سنگینی به کاربران دائمی وارد شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در صورت شناسایی اپراتور خارجی مقصر در زمینه کلاهبرداری انجام شده هزینه قربانیان جبران خواهد شد، گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به دنبال آن است تا به وسیله شکایت از اپراتور یا اپراتورهای خارجی مقصر در زمینه کلاهبرداری انجام شده بتواند هزینه‌هایی که از کاربران با این کلاهبرداری تلفنی از دست رفته را جبران و به آن‌ها پرداخت کند.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا