ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

کلاهبرداران تماس‌های بین المللی شناسایی شدند

به‌گفته‌ی معاون وزیر ارتباطات، عاملان کلاهبرداری از طریق تماس‌های بی‌پاسخ با شماره‌ی خارجی شناسایی شده‌اند و تلاش می‌شود مبالغ ازدست‌رفته به قربانیان بازگردانده شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اخبار مربوط به روش کلاهبرداری جدید از جایی آغاز شد که تعداد زیادی از قربانیان با سامانه‌ی ۱۹۵، سامانه‌ی رسیدگی به شکایات، تماس گرفته و از تمام شدن اعتبار شارژ سیم‌کارت خود شکایت کردند. بعد از شکایات مکرر از سوی تعداد زیادی از قربانیان مشخص شد روش کلاهبرداری جدید به این صورت است که تماس کوتاهی از طریق شماره‌های خارجی با موبایل قربانیان گرفته شده که سریع قطع شده و درواقع Missed Call انداخته می‌شود.

قربانیان نیز با دیدن یک تماس بی‌پاسخ روی تلفن همراه خود، طبق عادت و بدون توجه به خارجی بودن شماره‌ی تماس، اقدام به برقراری ارتباط می‌کنند تا از هویت شخص تماس‌گیرنده مطلع شوند. بعد از برقراری تماس نیز هیچ صدایی شنیده نمی‌شود و قربانی با تصور اینکه هنوز ارتباط برقرار نشده، تماس را قطع نمی‌کند. قربانی از اینکه به یک شماره‌ی خارجی زنگ زده بی‌خبر است و از آنجایی که تماس با شماره‌های بین‌الملل هزینه‌ی زیادی دارد تمام یا بخشی قابل‌توجهی از اعتبار سیم‌کارتش کسر می‌شود.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، در تماس با برنامه‌ی حالا خورشید در مورد این موضوع اطلاع‌رسانی کرده و اعلام کرد کارشناسان در حال پیگیری و شناسایی کلاهبرداران هستند. او همچنین رسانه‌ها را به اطلاع‌رسانی در مورد این شیوه‌ی جدید کلاهبرداری تشویق کرد تا تعداد بیشتری قربانی نشوند و از مردم نیز درخواست کرد با شماره‌های ناشناس بین‌الملل تماس برقرار نکنند.

چند روز بعد از اطلاع‌رسانی وزیر ارتباطات، حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت ارتباطات زیرساخت در توییتی از شناسایی این کلاهبرداران و تلاش برای بازگرداندن مبالغ کسرشده به حساب ۱۲۶ هزار قربانی این ماجرا خبر داد. او در توییت خود نوشت:

٣٨٢ میلیون تومان کلاهبرداری صورت‌گرفته از ١٢۶ هزار نفر توسط کلاهبرداران خارجی، با جزئیات شناسایی شده است. مانع از سودجویی متخلفین خواهیم شد و در نظر داریم که مبالغ ازدست‌رفته از طریق اپراتورها به مشترکین بازگردد. #حق‌الناس

منبع
زومیت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا