بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

مروری بر پروژه دیلویت / در تکاپوی کشف کابرد‌های بلاکچین در بیمه سلامت و عمر

گمانه‌زنی‌ها و تب و تاب جهانی برای شناسایی پتانسیل‌های خارق‌العاده فناوری بلاکچین، فراتر از ماهیت آن به‌عنوان یک دفتر کل توزیع‌شده و مبنایی برای ارز‌های رمزنگاری‌شده، طی سال‌های اخیر به قدری شدت گرفته است که اکنون، این فناوری نوظهور و پرسروصدا، به‌عنوان یکی از محرکان تحول در بازار‌های مالی و دیگر حوزه‌ها شناخته می‌شود.

در این بین، ‌سازمان‌های ارائه دهنده بیمه سلامت و عمر نیز جزو هزاران هزار کسب‌وکاری هستند که در تقلای شناسایی پتانسیل‌های بلاکچین برای بهبود رویکردها و فرایند‌های جاری در سیستم خود هستند. قابلیت‌های به نظر ممکنی که بتوانند ثبت و نگهداری سوابق، اجرای معاملات، مدیریت قراردادها و تعامل با بیمه‌گذاران را به شیوه‌هایی کارآمدتر از زمان حال مدیریت کنند.

سوال کلیدی این است که آیا ویژگی‌های منحصربه‌فرد فناوری بلاکچین، قادر است بیمه‌گران را در کاهش هزینه‌ها، مدیریت ریسک، ارتقای سطح ارائه خدمات به کاربران، ارتقای سطح کسب‌وکار و در نهایت، تقویت خط مشی‌شان کمک کند یا نه؟

مرکز راهکار‌های سلامت و خدمات مالی دیلویت، اخیرا پروژه تحقیقاتی جدیدی به راه انداخته است که به بررسی قابیلت‌های فناوری بلاکچین و تاثیرات احتمالی این فناوری و فناوری‌های هم‌نوع آن در چشم‌انداز آینده صنعت بیمه می‌پردازد. قابلیت‌های به ظاهر حقیقی که می‌تواند بیمه‌گران را در تقویت عناصر کلیدی ‌سازمان‌های ارائه دهنده‌ی خدمات بیمه، از نرم‌افزارها گرفته تا سیاست‌های کلی ‌سازمان، تالیف و ایجاد مدل‌های جدید پرداختی، مدیریت مطالبات به منظور کنترل و کاهش جرائم و تقلبات، امنیت سایبری و در نهایت امنیت اطلاعات یاری کند.

طی این پژوهش، اعضای توسعه بلاکچین و تعداد کثیری از متخصصین زبده فعال در حوزه بیمه، گرد هم آمده و روی پلتفرم آنلاینی که توسط شرکت ویکی استارت (Wikistrat) ارائه شده است، کار کرده‌اند. مجموعه‌ای متشکل از ۱۷ دانشگاهی، ۱۱ مولف و تعداد قابل ملاحظه‌ای از مدیران فعال در حوزه‌های فناوری بلاکچین، امنیت سایبری، اقتصاد، آینده‌گرایی یا فوتوریسم (futurism) و بیمه سلامت و بیمه عمر که می‌تواند نتایجی درخور و قابل اعتماد در اختیار سیستم‌ها و ‌سازمان‌های جهانی قرار دهد.

ماموریت این مجموعه، دستیابی به این حقیقت بوده است که آیا فناوری نوظهور بلاکچین، قادر خواهد بود طی ۵ الی ۱۰ سال آینده، به خدمت ارائه‌دهندگان بیمه سلامت و عمر درآمده و استاندار‌های مربوط به رویکردها و فرایند‌های موجود در سیستم‌های کنونی را به بهترین و کارآمدترین نحو آن ارتقا دهد؟ سیستم‌هایی که بتوانند در خلال کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری، بالاترین سطح رضایت کاربران (تجربه مشتریان) را نیز به دنبال داشته باشند. در این مبحث برآنیم تا فرایند انجام پروژه دیلویت در مورد کاربردهای بلاکچین، دستاوردها و نتایج جالب توجه آن را به‌صورت کامل و دقیق مورد بررسی قرار دهیم.

پروژه دیلویت در مورد کاربردهای بلاکچین در بیمه سلامت و عمر

دلیل انتخاب دو حوزه بیمه عمر و بیمه سلامت از میان شاخه‌های متنوع و کثیر موجود در صنعت بیمه برای مطالعه در این پژوهش، اهمیت بالا و حیاتی این دو حوزه از منظر تاریخ پزشکی، مشخصات فردی و عدم رضایت اغلب بیمه‌گذاران سلامت و عمر از فرایندها و خدمات بیمه کنونی بوده است. ضمن این‌که این دو بیمه، محدودیت زمانی نداشته و همیشه و در همه حال نیاز به ارائه، ارتقا و بهبود دارند. بدیهی است که در صورت پذیرش فناوری بلاکچین به‌عنوان راهکاری جامع و پاسخ‌گو و پیاده‌سازی آن در سطح گسترده، سایر حوزه‌های بیمه هم‌چون بیمه‌های از کار افتادگی، دندان‌پزشکی، بیمه‌های غرامت (یا خسارت) کارگران و بیمه مراقبت‌های بلند مدت (long-term care) نیز بی‌نصیب نخواهند ماند.

و اما نتیجه کار؟!

۴۴ مورد کاربردی برای فناوری بلاکچین در حوزه بیمه سلامت و عمر، حاصل پژوهش مجموعه‌ای متشکل از ۴۳ متخصص زبده، نتیجه‌ی اولیه‌ای بود که این پژوهش چهار روزه و بر اساس خرد جمعی ارائه کرد. لیستی از ۴۴ کاربرد مهم فناوری بلاکچین در صنعت بیمه عمر و سلامت، که بدون اظهارنظر در مورد میزان احتمال پیاده‌سازی آن‌ها در سال‌های آتی و یا میزان تاثیر‌گذاری‌شان در فرایند‌های بیمه مذکور گزارش شدند. با باز‌بینی این لیست توسط متخصصین فناوری بلاکچین و بیمه دیلویت، لیستی آماده ارائه شد که تنها کاربرد‌هایی را در خود گنجانده بود که در عین امیدبخش بودن، تطابق بیشتری نیز با واقعیت داشتند. در نهایت، زمان آن فرا رسیده بود که لیست این کاربرد‌های شگفت‌انگیز، وارد مرحله نهایی خود شود. مرحله‌ای که تنها چند تن از اساتید و متخصصین بلندپایه برای نتیجه‌گیری نهایی روی مهم‌ترین و امیدبخش‌ترین کاربرد‌های فناوری بلاکچین در صنعت بیمه سلامت و عمر حضور داشتند.

یکی از مسائل مهم مورد بحث طی پروژه دیلویت در مورد کاربردهای بلاکچین چگونگی استفاده از این فناوری برای ایجاد منبعی امن، قابل پردازش و جامع برای اطلاعات سلامت بود.

سایر موارد باقیمانده نیز غالبا به حوزه‌های گردآوری و تجمیع داده‌های سلامت و پردازش این اطلاعات از طریق پیاده‌سازی فناوری نوظهور بلاکچین مربوط می‌شد که در حالت کلی در شش دسته طبقه‌بندی شدند:

۱) تسهیل فرایند‌های بک آفیس (back-office)

تسهیل فرایند‌های بک آفیس یا پشت صحنه ‌سازمانی، به منظور اجرای بهتر و مقرون به صرفه‌تر تعهدات، قیمت‌گذاری‌ها و مدیریت مطالبات.

۲) تشخیص و پیش‌گیری از تقلبات

بهبود و ارتقای قابلیت‌های شناسایی و جلوگیری از تقلبات احتمالی توسط ارائه دهندگان، مدعیان یا متقاضیان.

۳) بهبود دایرکتوری ارائه دهندگان

بهبود و ارتقای سطح ارائه دایرکتوری ارائه دهندگان (provider directories) و افزایش اعتماد و اطمینان نسبت به آن‌ها.

۴) بهبود و ساده‌سازی اپلیکیشن‌ها

ساده‌سازی و افزایش کارایی اپلیکیشن‌ها از طریق ارتقای سطح مشتری محوری.

۵) ایجاد و ارتقای فرایند‌های آنلاین بیمه

پشتیبانی از تشکیل و توسعه فرایند‌های بیمه آنلاین و سایر گزینه‌های پیشنهادی برای بیمه نظیر گروه‌های پوشش دهنده فرد به فرد (peer-to-peer).

۶) بهبود تعاملات با کاربران

ایجاد قابلیت نظارت در زمان واقعی بر وضعیت سلامت فرد و در نتیجه‌ی آن، ارائه قیمت‌گذاری و خدمات تعاملی با کاربران به‌صورت پویاتر.

طی پروژه دیلویت در مورد کاربردهای بلاکچین مفهوم هر یک از این کاربردها و نحوه استفاده از فناوری بلاکچین و چگونگی کمک این فناوری به بیمه‌گران در تسهیل، ساده‌سازی، ارتقا و بهبود فرایند‌های مورد نظر بحث شده است. هر برنامه کاربردی ارائه شده در گزارش، مجموعه‌ای از نقطه‌نظرات و پژوهش‌های جمعیتی است که در حوزه فناوری بلاکچین، تولید و صنعت بیمه دارای تبحر و تخصص هستند و با هدف پاسخ‌گویی به مجموعه‌ای از خلاها و کمبود‌های موجود در صنعت بیمه عمر و سلامت، مشکلاتی که می‌توانند در خلال پیاده‌سازی بلاکچین حل شوند، عناصری که می‌توانند جایگزین بهتر و مقرون ‌به‌صرفه‌تری برای گزینه‌های موجود باشند و غیره ارائه شده‌اند. برنامه‌هایی که می‌توانند چشم‌اندازی روشن از قابلیت‌های فناوری بلاکچین در تئوری و واقعیت صنعت بیمه ارائه دهند.

پروژه دیلویت در مورد کاربردهای بلاکچین

این کاربرد‌های فوق‌العاده و امیدبخش، بهبود عملکرد و فرایند‌های شرکت‌های بیمه را هدف گرفته‌اند و بدین ترتیب نتایج جالب توجهی را عاید ‌سازمان‌های ارائه دهنده بیمه، واسطه‌گران و حتی بیمه‌گذاران می‌کنند.

عواملی که می‌تواند در نهایت منجر به افزایش رضایت کاربران (ارتقای سطح تجربه مشتریان)، افزایش ارزش محصولات و ایجاد زمینه برای استقبال بیشتر از سوی مشتریان در بازار شود. پایان این بازی دو سر برد نیز می‌تواند کاهش هزینه‌ها، افزایش بازدهی فرایند‌های عملیاتی و تقویت و پویاتر کردن تعاملات باشد.

اگرچه سایر صنایع مانند سیستم‌های بانکی و پرداختی، اکنون نیز از مزایای فناوری نوظهور بلاکچین در فرایند‌های خود استفاده می‌کنند، اما این فناوری، به‌عنوان یک کاتالیزور بالقوه، هنوز هم برای استفاده در صنعت بیمه مورد ارزیابی است و وارد مرحله عملیاتی نشده است. علاقه مفرط و مشترک شرکت‌های ارائه دهنده بیمه سلامت و بیمه عمر به بهبود دسترسی به داده‌های سلامت و پردازش کارآمدتر این اطلاعات (از طریق فناوری جدیدی که می‌تواند بلاکچین باشد)، نیرو محرکه‌ای قوی برای عملی کردن برنامه‌های کاربردی اشاره شده در پروژه دیلویت در مورد کاربردهای بلاکچین است. هرچند که اجرای این فناوری و تاثیرات آن، دامن سایر صنایع فعال در حوزه بیمه را نیز خواهد گرفت و به عبارتی، کل صنعت بیمه نفع خواهد برد.

با وجود این‌که هنوز در ابتدای منحنی پذیرش فناوری بلاکچین قرارداریم و بدون تردید، کاربرد‌های فوق‌العاده دیگری نیز به این لیست پروژه دیلویت در مورد کاربردهای بلاکچین اضافه خواهد شد، مانند قابلیت کاربران برای دسترسی به هزینه‌های حساب خود و ردیابی آن‌ها و یا ارائه گزارش‌های مالی مربوط به هزینه‌های سلامت و غیره، برخی اپلیکیشن‌ها در حال حاضر نیز شرکت‌های ارائه دهنده بیمه سلامت و عمر را به سمت استفاده از فناوری بلاکچین و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن سوق می‌دهند. مزیتی که می‌تواند این شرکت‌ها را در ربودن گوی سبقت از رقیبان‌شان یاری کند.

منبع: Deloitte

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا